ייאוש מהמערכת הפוליטית? מזג האוויר המשונה? שיעור ההצבעה בבחירות לכנסת ה-24 נכון לשעה 18:00 אחר הצהריים (יום ג') עומד על 51.5%. מדובר על ירידה של 4.8% לעומת שיעור ההצבעה בבחירות לכנסת היוצאת במרץ בשנה שעברה, שעמד באותה השעה על 56.3%. בסך הכול מימשו את זכות ההצבעה עד כה 3,384,482 ישראלים. שיעור המצביעים בצה"ל עד לשעה 16:00 עומד על 69%.
  • שיעור ההצבעה עד השעה 18:00: 51.5%
  • במספר: 3,384,482 מצביעים
  • שיעור ההצבעה בצה"ל עד השעה 16:00: 69%
  • סגירת הקלפיות: בשעה 22:00
11 צפייה בגלריה
מצביעים בטמרה
מצביעים בטמרה
מצביעים בטמרה
(צילום: AFP)
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
11 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל מצביעים בקלפיות
חיילי צה"ל מצביעים בקלפיות
שיעור הצבעה גבוה בצה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
11 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל מצביעים בקלפיות
חיילי צה"ל מצביעים בקלפיות
(צילום: דובר צה"ל)
11 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל מצביעים בקלפיות
חיילי צה"ל מצביעים בקלפיות
חיילי צה"ל מצביעים בקלפיות
(צילום: דובר צה"ל)
מוקדם יותר אמר אריה הס מרעננה כי הוא "מקווה שזאת הפעם האחרונה שאנחנו הולכים לקלפי בקרוב". שרית שפיץ, אף היא תושבת רעננה אמרה: "אני לא בטוחה אם הצבעתי לפי האסטרטגיה או הלב, אבל אני מאמינה שעשיתי את מה שחשבתי לנכון". אחיה אורן מהיישוב קדומים הביע חשש מאחוזי הצבעה נמוכים, ושכנתו נעמי גרינבוים הצהירה: "לא אכפת לי להצביע גם 10 פעמים, העיקר שתהיה לנו ממשלה מתפקדת ונחזור לחיים".
"התחושות קשות ואני מאוד מקווה לשינוי", אמר בני המתגורר ברעננה. "אנחנו מנסים בפעם הרביעית ואני מחכה לחזור לשפיות עם ממשלה אחרת". גם יהודה גוטבין, תושב העיר, סיפר שהוא "מייחל לשינוי" וכי הפעם בחר אחרת מאשר בבחירות הקודמות.
11 צפייה בגלריה
מצביעים בתל אביב
מצביעים בתל אביב
מצביעים בתל אביב
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
מצביעים ביבנה
מצביעים ביבנה
מצביעים ביבנה
(צילום: AP)
שמואל זיסקינד המתגורר בצפון תל אביב סיפר כי התלבט עד אתמול בלילה באיזו מפלגה לתמוך, ולבסוף הצביע לאחת המפלגות שעלולה לא לעבור את אחוז החסימה. "הייתה דילמה קשה. זאת לא הייתה הצבעה אידיאולוגית, אלא כזו שאולי תציל את הגוש. אם לפיד יקבל עוד מנדט זה לא ישנה אבל אם מרצ תיעלם - זה הרבה".
עו"ד אדהם עודה מחיפה צופה כי מספר המנדטים שייצגו לבסוף את החברה הערבית יהיה נמוך בכ-50% לעומת הפעמים הקודמות. "מנסור עבאס טוען שהוא בעד זכויות הקהילה הגאה, וזה דבר שהוא לא נכון. הרשימה המשותפת הצביעה בעד ביטול טיפולי ההמרה ואני מקווה שזה לא ישפיע על ההצבעה במגזר הערבי". לתפיסתו, ההתקרבות של בנימין נתניהו לציבור הערבי "תשפיע עוד יותר על החברה להצביע למפלגות הערביות".

במקביל נרשמת גם היענות נמוכה בהצבעת חולי קורונה ומבודדים. מבין כ-6,700 חולים מאומתים בעלי זכות הצבעה, השתמשו עד לשעות הצהריים בהסעת חברת "בון תור" כ-1,200 חולים בלבד. מבין כ-22 אלף מבודדים בעלי זכות הצבעה, השתמשו בשירותי מערך ההיסעים של חברת "גט טקסי" 1,012 חולים.
בוועדת הבחירות הביעו צער על אחוזי ההצבעה הנמוכים בקלפיות הייעודיות לחולים ומבודדים. אחרי שהתקבלו תלונות רבות ממבודדי בית שלא מצליחים לתאם הסעה אל הקלפיות הייעודיות, בוועדת הבחירות ערכו בדיקה מול חברת המוניות שאחראית על מערך ההיסעים עבורם.
פול ליכטנשטיין, שחזר מקפריסין לישראל ביום חמישי שעבר ונמצא בבידוד ביתי, נשמע כועס. אחרי חודשים שבהם הוא לא הצליח לשוב לישראל, כעת הוא מתקשה לתאם הסעה אל הקלפי. "אשתי ואני בבידוד בבית בירושלים. התקשרתי למוקד היסעים עוד שלשום וקבעתי הסעה היום בין 10-8 בבוקר ואף אחד לא בא. התקשרתי שוב והזמנתי בין 12-10 ושוב אף אחד לא בא וגם לא התקשר אחרי שהשארתי את הטלפון וביקשתי שיאמרו לי מה קורה עם ההסעה. צלצלתי למוקד ועדת הבחירות ואמרו שאין להם פתרון ושאסע לקלפי באוטו שלי, אבל אין לנו אוטו. שילמנו כרטיס טיסה במחיר פי חמישה מהרגיל כדי לבוא להצביע והמדינה לא מאפשרת לנו לממש את זכותנו".
גם עידו שניר שנמצא בבידוד ביתי לא הצליח להגיע אל הקלפי הייעודית. לדבריו, "מערך ההסעות למבודדים ביזיוני. נרשמתי באתר מאתמול ולא קיבלתי שום הודעה בחזרה. התקשרתי היום בבוקר ואמרתי שאני מעוניין להסעה בין 12-10 ואף אחד לא הגיע עד עכשיו. גם במוקד אף אחד לא זמין ואחרי זה מופתעים שאחוז ההצבעה למבודדים נמוך". בוועדת הבחירות טענו כי יצרו קשר עם כל המצביעים שנתקלו בקושי לתאם הסעה.
11 צפייה בגלריה
קלפיות של מבודדי קורונה בתל אביב
קלפיות של מבודדי קורונה בתל אביב
קלפיות של מבודדי קורונה בתל אביב
(צילום: EPA)
11 צפייה בגלריה
קלפי למבודדים ברמת גן
קלפי למבודדים ברמת גן
קלפי למבודדים ברמת גן
(צילום: gettyimages)
תהליך ההצבעה בקלפי לחולי קורונה מאומתים דומה מאוד לבדיקות הקורונה ב"דרייב אין". מסלולי הנסיעה מסומנים בעזרת גדרות, ומובילים אל אוהלי ענק. שם, מאחורי פרגודי פלסטיק שקופים, יושבים נציגי ועדת הבחירות המקומיים ומחכים לקליינטים, שלא מגיעים.
יעקב מסטרוב, חולה קורונה שהגיע להצביע, צועק לעברנו דרך המסכה. "רק ביבי! יש לנו אחלה מדינה. הקורונה זאת לא בעיה של ישראל, זאת מגפה עולמית. תראה אותנו יוצאים מזה, ותראה את שאר העולם נכנסים לסגר. כל הכבוד לראש הממשלה שלנו". גם נהג המונית, איציק דהן, מצטרף לג'ינגלים ולקריאות: "ביבי המלך! רק ביבי!".
הם נכנסים בנסיעה איטית אל אוהל ההצבעה, ובתוך דקה מסיימים וממשיכים לדרכם. מכאן המצב נהיה די סטטי, והוא כולל בעיקר המתנה ארוכה לחולי קורונה מאומתים, שלא באים להצביע.
החום הכבד של יום הבחירות נותן את אותותיו בעובדים המסורים. הקלפי נמצאת בתוך אוהל כהה ללא אוורור מינימלי, והחום בפנים כבד עוד יותר מבחוץ. תוסיפו למכת החום את המסכה החונקת ותקבלו אנשים מזיעים, עצבנים, וממורמרים. חלק מהם טענו בפנינו על תנאי התעסוקה "הבלתי אנושיים" כדברם, שהם נאלצים לעבוד בהם.
פורסם לראשונה: 17:16, 23.03.21