המשטרה באיטליה הודיעה הבוקר (יום ב') כי בתום מצוד בן 30 שנה היא עצרה סוף-סוף את אחד מבכירי המאפיה במדינה. מתיאו מסינה דנארו, ממנהיגי ה"קוזה נוסטרה" שתואר בעבר כ"בוס של כל הבוסים" בארגון הפשיעה הסיציליאני, מבוקש על עשרות מקרי רצח ונמלט מהשלטונות מאז 1993. הוא היה לאורך שנים המבוקש מספר אחת באיטליה, ובמגזין "פורבס" אף הכלילו בעבר את שמו ברשימת עשרת המבוקשים ביותר בעולם כולו.
2 צפייה בגלריה
מתיאו מסינה דנארו ראש ה קוזה נוסטרה מאפיה ב סיציליה איטליה אחרי מעצרו ב פלרמו בתום מצוד בן 30 שנה
מתיאו מסינה דנארו ראש ה קוזה נוסטרה מאפיה ב סיציליה איטליה אחרי מעצרו ב פלרמו בתום מצוד בן 30 שנה
תמונה ראשונה אחרי עשרות שנים במסתור: מסינה דנארו, ראש ה"קוזה נוסטרה", אחרי מעצרו הבוקר
(צילום: AFP PHOTO / Ufficio Stampa Comando Generale Carabinieri)
על פי הרשויות, מסינה דנארו נעצר במרפאה פרטית בעיר פלרמו שבסיציליה, לשם הגיע כדי לעבור הליך רפואי כלשהו. לפי שעה לא נמסרו פרטים נוספים על מבצע המעצר, שאירע בסביבות השעה 10:00 (שעון מקומי). בצהריים פורסמה תמונה ראשונה של מסינה דנארו אחרי המעצר – ואחרי עשרות שנים שבהן לא פורסמה אף תמונה חדשה שלו – ובה הוא נראה לצד שני שוטרים רעולי פנים בתוך רכב כלשהו. בתקשורת האיטלקית דווח כי מיד לאחר המעצר הוא הועבר למתקן סודי.
ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני מיהרה לברך על המעצר ומסרה כי מדובר ב"ניצחון גדול". גם מתיאו סלביני, סגן ראש הממשלה, בירך הבוקר על המעצר והודה לשוטרים ולשוטרות שהיו מעורבים במבצע: "זה יום יפה עבור איטליה, ואני מקווה שהוא ישמש כאזהרה למאפיה – מוסדותינו וגיבורינו במדים לעולם לא יוותרו".
מסינה דנארו בן ה-60 נולד בעיר טרפאני למשפחת פשע, ולפי העדויות על חייו המוקדמים למד להשתמש באקדח כבר בגיל 14. הוא מבוקש כאמור על עשרות מקרי רצח, וסיפורו הופיע גם בסדרה "הפושעים המבוקשים ביותר בעולם" בנטפליקס, שם נטען כי העיד על עצמו שכמות האנשים שהרג יכולה "למלא בית קברות קטן". למאפיונר המבוקש ביותר באיטליה הפך אחרי מעצרו בשנת 2006 של ברנרדו פרובנצאנו, המנהיג הקודם של המאפיה הסיציליאנית, שנלכד בתום מצוד של 43 שנה.
2 צפייה בגלריה
המאפיונר האיטלקי הנמלט מתיאו מסינה דנארו
המאפיונר האיטלקי הנמלט מתיאו מסינה דנארו
משמאל: תמונה של המאפיונר בצעירותו. מימין: תרשים מוערך של פניו כיום, שפורסם כחלק מהמצוד הממושך
במשפט שנערך שלא בנוכחותו נגזרו על מסינה דנארו כמה עונשי מאסר עולם: הוא הורשע במקרי הרצח ב-1992 של שני תובעים שפעלו נגד המאפיה, ובתכנון הפיגועים שאירעו שנה לאחר מכן, ברומא, בפירנצה ובמילאנו – פיצוצים שבהם נהרגו עשרה בני אדם. המתקפות ההן נועדו להפחיד את החוקרים אחרי שסלבטורה רינה, שהיה גם הוא מנהיג ה"קוזה נוסטרה", נעצר בפלרמו אחרי שני עשורים של מצוד אחריו. מסינה דנארו הורשע גם ברצח הילד ג'וזפה די מתיאו, שנחטף בשנות ה-90 בניסיון לסחוט את אביו, איש המאפיה שהסכים להעיד נגדה, ולמנוע ממנו לספק מידע על פעילותה. הילד הוחזק בשבי במשך שנתיים עד שרוצחיו חנקו אותו והמיסו את גופתו בחומצה.
במצוד אחר מסינה דנארו השתתפו לאורך השנים מאות שוטרים. בספטמבר אשתקד הודיעה המשטרה כי היא מעריכה שראש המאפיה הסיציליאנית ממשיך להעביר פקודות לאנשיו באזור עיר הולדתו טרפאני, שנחשבה למעוז שלו. בעשור שעבר תיארו החוקרים כיצד הוא נעזר בשיטות מתוחכמות על מנת להעביר פקודות, תוך שהוא מתנזר מתקשורת אלקטרונית: במקום זאת נטען אז כי הוא הסתמך על פתקים בכתב יד, שנארזו, נעטפו בסרט – והוחבאו תחת סלעים או בתוך האדמה עד שאנשיו מצאו אותם.