4 צפייה בגלריה
ההרוגים בתאונה הקטלנית בצומת פצאל
ההרוגים בתאונה הקטלנית בצומת פצאל
ההרוגים בתאונה הקטלנית בצומת פצאל
כל שמונת הפלסטינים שנהרגו אתמול בצהריים (חמישי) בתאונת הדרכים הקטלנית בבקעת הירדן הם נערים בני 14 עד 17 שהועסקו בחקלאות ביישובי האזור. השמונה, כולם תושבי הכפר עקרבא, הם: זיד סאלח, בראא סאלח, חמאדה בני ג'אבר, יאסר בני ג'אמע, חמאדה בני ג'אמע, מוחמד בני ג'אמע, ג'אסר בני ג'אמע, מועתז דלה, ויזיד בני ג'אמע.

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הכריז על יום אבל לאומי מחר ברשות בעקבות התאונה. הלוויותיהם יתקיימו היום אחרי תפילות הצהריים.
שר הביטחון בני גנץ פרסם באופן חריג ניחומים בשפה הערבית למשפחות ההרוגים הפלסטינים: "אני מבקש להביע תנחומים מעומק הלב למשפחות הפלסטיניות שאיבדו את שמונת יקיריהן היום בתאונת הדרכים בכביש 90 ולאחל החלמה מהירה לפצועים. בתוך כך, אני מודה לצוותי ההצלה הישראלים שסייעו בטיפול ובפינוי הפצועים וההרוגים".
4 צפייה בגלריה
זירת התאונה הקשה בכביש 90
זירת התאונה הקשה בכביש 90
זירת התאונה הקטלנית בכביש 90
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
התאונה החזיתית בין משאית לרכב ההסעות שהסיע את הפועלים התרחשה בכביש 90, סמוך לצומת פצאל. מותם של שבעה מהם נקבע במקום, ועוד שלושה שנפצעו פונו לבתי חולים - אחד מהם במצב אנוש ובהמשך הוא מת מפצעיו. הכביש נחסם לתנועה בשני הכיוונים.
התאונה התרחשה בחיבור בין כביש 90 לכביש 505, לכיוון מעלה אפרים. הדיווח על התאונה התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב גלבוע בשעה 15:09. מחקירה ראשונית עולה כי הרכב שהסיע את הפועלים סטה שמאלה בנתיב מסיבה לא ברורה והתנגש חזיתית עם המשאית. למקום הוזנקו צוותים רבים שהעניקו לפצועים טיפול, לצד לוחמי אש וכוחות צה"ל ומשטרה. לזירה גם הגיעו כמה פלסטינים שהציגו עצמם כשוטרים של הרשות הפלסטינית והחלו לבחון את אחד מכלי הרכב. זאת בזמן שבמקום היו חוקרי תנועה של משטרת ישראל.
צוות מד"א ומסוק של צה"ל פינו שני פצועים לבית החולים הדסה עין כרם. מצבו של אחד מהם היה אנוש והשני, בן 40, במצב קל-בינוני. הפצוע השלישי פונה במסוק צה"ל במצב קשה לבית החולים שיבא בתל השומר.
4 צפייה בגלריה
תיעוד: תאונת הדרכים הקטלנית בצומת פצאל
תיעוד: תאונת הדרכים הקטלנית בצומת פצאל
מתוך תיעוד ההתנגשות
4 צפייה בגלריה
זירת התאונה בכביש 90
זירת התאונה בכביש 90
(צילום: כבאות והצלה לישראל מחוז יו"ש)
"כשהגענו למקום המראה היה מזעזע", סיפר הפרמדיק יונתן שנבאי. "ראינו משאית ורכב פרטי מעוך בצד הכביש. היו עשרה פצועים, מהם שבעה נפגעים במצב אנוש שחלקם מחוץ לרכב וחלקם לוכדים ברכב. עשינו מיון ראשוני מהיר במקום וביצענו בדיקות רפואיות יחד עם כוח רפואה של צה"ל. הענקנו טיפול רפואי וביצענו פעולות החייאה, שבסופן נאלצנו לקבוע את מותם של שבעה מהנפגעים".
"צעיר ששכב על הכביש סבל מפגיעה רב-מערכתית", הוסיף שנבאי. "הוא הועבר למסוק מד"א שנחת במסלול המירוצים ופונה לבית החולים הדסה עין כרם כשהוא מורדם ומונשם. צעיר אחר, שסבל מפגיעה רב-מערכתית קשה, וגבר כבן 30 פונו במסוק צבאי לבתי חולים".
מפקד המשמרת במכבי האש להב האדי אבו זלף סיפר כי מדובר היה בזירה מורכבת, שכן כמה מהנפגעים היו לכודים ברכב המרוסק.

לפי נתוני עמותת אור ירוק והלמ"ס, מאז 2012 נהרגו כ-100 בני אדם בתאונות דרכים בכביש 90 בקטע שבין צומת צמח לצומת קטורה, הסובל מבעיות תשתית קשות. בקטע זה יש רק נתיב אחד לכל כיוון, ללא הפרדה בין הנתיבים שתמנע תאונות חזיתיות. גם הצמתים הרבים לאורכו אינם מוסדרים. בעשור האחרון אירעו בקטע כביש זה 580 תאונות דרכים, שבהן נפצעו יותר מ-1,800 בני אדם, בהם 250 פצועים באורח קשה.
מנכ"ל אור ירוק ארז קיטה אמר: "בעיות התשתית לכל אורכו של כביש 90 מהוות סיכון יומיומי לכל מי שנוסע בכביש או מתגורר בסביבתו. הכביש לא סלחני לטעויות הנהג. בחלק גדול מהכביש אין מעגלי תנועה או רמזורים אשר יקלו על כלי הרכב להשתלב כאשר כלי רכב נוסעים בו במהירות גבוהה. כביש 90 הוא עורק תחבורה מרכזי ועיקרי, וכבר מזמן היו חייבים להוציא לפועל תכנית שיפור תשתיות שתהפוך אותו ואת הצמתים שמתחברים אליו לבטוחים יותר וסלחניים יותר לטעויות הגורם האנושי, כדי למנוע צער וסבל מעוד ועוד משפחות".
פורסם לראשונה: 21:25, 06.01.22