מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג הזהיר היום (ב') את רוסיה מריכוז הכוחות החריג שלה בגבול אוקראינה. סטולטנברג הדגיש שהברית הביטחונית עומדת לצד קייב, וקרא למוסקבה לגלות שקיפות ולהצהיר על כוונותיה במטרה להפחית את המתיחות ולמנוע הסלמה. במסיבת עיתונאים בבריסל, לצד שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה, אמר מזכ"ל הארגון שכרגע חשוב לוודא שהמצב לא יוצא משליטה.
במערב עוקבים בדאגה רבה אחרי תגבור הכוחות באזור הגבול עם שכנתה, ותוהים מהן הסיבות לריכוז הכוחות של הצבא הרוסי. בשבוע שעבר מסר משרד ההגנה האוקראיני שכ-90 אלף חיילים רוסים מוצבים באזור הגבול, ובאזורים שבשליטת הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה. לפי הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי ליד הגבול האוקראיני נמצאים קרוב ל-100 אלף חיילים רוסים.
4 צפייה בגלריה
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ריכוז כוחות קרוב ל גבול אוקראינה תמונת לוויין
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ריכוז כוחות קרוב ל גבול אוקראינה תמונת לוויין
פוטין ותמונת לוויין מתחילת החודש של ריכוז הכוחות הרוסיים בקרבת הגבול
(צילום: AFP, EPA)
גורם בנאט"ו, שהתבקש לתאר את ריכוז הכוחות הרוסיים בגבול האוקראיני, אמר שבשעות הלילה הועברו לאזור הגבול טנקים, ארטילריה ורכבים משוריינים של הצבא הרוסי. לדבריו המטרה היא למנוע פרסום של תמונות ברשתות החברתיות שמתעדות את ריכוז הכוחות - כפי שקרה באפריל.
ארה"ב הזהירה את בעלות בריתה באיחוד האירופי שרוסיה עלולה לשקול פלישה לאוקראינה. רוסיה דחתה את ההשערות על מתקפה. היא מסרה שריכוז הכוחות הוא עניין פנימי שלה וכי אין לה כוונה לפתוח במלחמה. מוסקבה ציינה שההשערות נועדו להלהיט את הרוחות, והתלוננה מצדה על הגברת הפעילות של נאט"ו בים השחור. היא האשימה את הברית הביטחונית בניסיון להתבסס באוקראינה.
4 צפייה בגלריה
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג
(צילום: רויטרס)
"אנחנו חייבים להיות ריאליים בנוגע לאתגרים שמולם אנחנו ניצבים", אמר מזכ"ל נאט"ו בבריסל, וקרא לצדדים לבחון את המצב בגבול האוקראיני בעיניים פקוחות. "מה שאנחנו רואים כאן הוא ריכוז צבאי גדול ומשמעותי של רוסיה", הדגיש סטולטנברג. מזכ"ל נאט"ו אמר שריכוז הכוחות "יוצא דופן", והוסיף שהוא לא מעוניין להעלות השערות לגבי כוונותיה של מוסקבה - כולל האפשרות שהיא מתכננת לפלוש לאוקראינה השכנה. באזהרה לרוסיה אמר מזכ"ל נאט"ו: "אנחנו עוקבים אחרי המצב מקרוב. כל פרובוקציה נוספת, או פעולה תוקפנית מצדה של רוסיה, יעוררו דאגה רצינית".
סטולטנברג ציין שריכוז הכוחות מסוכן מכיוון שמוסקבה קיצרה את זמן ההרתעה שלה, במידה והיא תחליט לתקוף את אוקראינה. הוא הדגיש שבנוסף לריכוז החיילים, הטנקים והארטילריה בגבול האוקראיני, הכוחות הרוסיים נמצאים גם בתוך אוקראינה – בחצי האי קרים, ובמזרח אוקראינה.
רוסיה סיפחה מאוקראינה את חצי האי קרים ב-2014. רוב מדינות העולם ממשיכות להכיר בקרים כחלק מאוקראינה, אך מוסקבה מתייחסת לקרים ולמים הטריטוריאליים באזור כשטחים רוסיים. בשנה שבה סופח קרים השתלטו בדלנים שנתמכים על-ידי רוסיה על אזור דונבאס במזרח אוקראינה. באותה שנה החלו קרבות באזור בין הצבא האוקראיני לבדלנים הפרו-רוסים, והלחימה באזור נמשכת.
בתוך כך חתם היום נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על צו שעוסק בסיוע הומניטארי לאזרחים שחיים באזורים שנמצאים בשליטת הבדלנים במזרח אוקראינה. פוטין הורה לממשלה להסיר את ההגבלות על ייצוא וייבוא של סחורות מרוסיה לאזורים דונייצק ולוהנסק, שנשלטים על-ידי הפרו-רוסים.
4 צפייה בגלריה
רכבת  כוחות צבא רוסי רוסיה בדרך ל מזרח אוקראינה
רכבת  כוחות צבא רוסי רוסיה בדרך ל מזרח אוקראינה
כוחות רוסיים בדרך למזרח אוקראינה בחודש אפריל
דיפלומטים באיחוד האירופי אמרו שהם לא מאמינים שרוסיה מתכננת פעולה צבאית בקרוב. שר החוץ של אוקראינה הדגיש כי "אנחנו חייבים להיות ערוכים לכל התרחישים ולכל האפשרויות". הוא קרא לנאט"ו "לחזק את החוסן" של אוקראינה, שמועמדת להצטרף כחברה לברית הביטחונית.
תגבור הכוחות הרוסי התרחש בזמן שהאיחוד האירופי טרוד במשבר המהגרים בבלארוס, ובהסתננות ממנה למדינות האיחוד. שר החוץ של ליטא, גבריאליוס לנדסברגיס, אמר שהמערב לא יכול לשלול אפשרות של תקיפה רוסית באוקראינה בזמן שתשומת הלב מופנית למשבר בבלארוס.