ראש מטה החטופים והנעדרים, תת אלוף במיל' גל הירש, ספג השבוע ביקורת רבה, כשבין היתר נזף בשגרירים במקום לדון בשחרור החטופות. מקורביו יצאו היום (רביעי) להגנתו: "ההתנפלות על הירש לא הוגנת, האיש הוזעק מיחידת מילואים ועובד מסביב לשעון בלי שכר, בלי לשכה ובלי מזכירות. כולם מתנדבים. חבל ששופכים את דמו, כשהוא כל כולו מרוכז להביא לשחרור החטופים".
4 צפייה בגלריה
גל הירש
גל הירש
גל הירש
(צילום: משרד רה"מ)
הירש גויס ליחידת מילואים עם פרוץ המלחמה. יום לאחר מכן הוזנק על ידי נתניהו, שמינה אותו לראש המטה – תפקיד שלא היה מאויש שנה מאז עזיבתו של ירון בלום.
יוכבד ליפשיץ בהצהרה לתקשורת מבית החולים איכילוב
(צילום: עידו ארז)
הכותרת
המחדל, הלחימה, וההבטחה: מאחורי הקלעים של פעילות שב"כ
20:20
הירש היה בהלם כאשר קרא את הדיווחים על כך שמנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי מבקש לסדר לו משכורת של מנכ"ל משרד ממשלתי. הוא לא ביקש שכר בכלל. בסופו של דבר, נציב שירות המדינה, בהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה, לא אישרו להעסיק אותו בתקן מנכ"ל כי תלוי ועומד נגדו כתב אישום פלילי על העלמת מס. ולכן מאז העסקתו כלל לא הוסדרה. הוא לא הוחתם על חוזה. אין לו אפילו הסדר ניגוד עניינים.
בימים אלה עובדים למסד את ההעסקה שלו ושל הפעלת מטה החטופים. לכולם ברור שזה לא ייגמר בתוך יום-יומיים וצריך להיערך לזמן ממושך.
המטה של הירש יושב במשרד רה"מ, אך עובד בשיתוף פעולה עם כל משרדי הממשלה. ביום שלישי נפגש עם כל המנכ"לים של משרדי הממשלה וביקש לרתום את כולם למשימות השונות.
"אני לא עובד בתור שכיר של מישהו. אני עובד במצב מלחמה", אומר הירש בשיחות סגורות. מקורביו אליו טוענים כי ההתנפלות עליו מאז מינויו לא הוגנת. "סימנו אותו כמטרה ועכשיו בואו נתנפל עליו. זה לא הוגן. תוקפים כאן מטרה לא נכונה".
4 צפייה בגלריה
מסוק עם 2 החטופות ששחוררו נוחת באיכילוב
מסוק עם 2 החטופות ששחוררו נוחת באיכילוב
הנחיתה של המסוק על הגג באיכילוב
(צילום: Alexi J. Rosenfeld/Getty Images)
הירש מואשם שלא ניהל את אירוע השבתן של שתי החטופות, שאחת מהן, יוכבד ליפשיץ, ערכה אתמול מסיבת עיתונאים בבית החולים איכילוב. הירש אומר בשיחות סגורות כי לא הוא הורה להעביר אותן לבית החולים איכילוב וכי הדיווחים שיש לו יחסי קירבה לבית החולים הם שקר מלבד העובדה שפעם עבר שם ניתוח. מי שהמליץ להעביר אותן לאיכילוב הייתה מערכת הביטחון משיקולים שלה ולכן הן הוטסו מרפיח במסוק הישר לבית החולים. עוד לפני כן יצא הירש עם לוחמי יחידה מובחרת להביא לארץ את שתי החטופות האמריקאיות.
הירש שלח את הצוות שלו לאיכילוב כדי לתדרך ולתשאל את החטופות. לדברי מקורבים להירש, בתדרוך נאמר להן במפורש, לבקשתו של הירש, שמבקשים שלא יתראיינו. "צריך להבין מעולם לא היו נהלים לאירוע בסדר גודל מלחמתי עצום כזה. הירש הגיע לתוך ואקום. לא היה מתאם שו"ן של הממשלה וגם המתאם הקודם טיפל בארבעה חיילים ואזרחים. כשהירש הגיע לאירוע היו 3,200 נעדרים ו-40 הרוגים שידעו עליהם. מאז הירש עובד מסביב לשעון כדי למצוא את האנשים, לעסוק בחילוץ ובמודיעין ולהקים מערך תמיכה גדולה למשפחות", אומרים מקורבים אליו.
"צריך להבין", אומר אדם שמעורה בעבודה שלו. "הירש עובד מסביב לשעון ועובד אישית גם מול המשפחות ומפנים עליו בצורה לא הוגנת את כל האש. מבחינתם זה בסדר כי אמרו שהוא נציג הממשלה, אבל הירש הגיע למצב של כאוס: ללא מנגנון פעיל והקים הכול מאפס עם חברים שלו מהאוגדה. המטה של גל הירש מורכב ממתנדבים ומילואימניקים".
4 צפייה בגלריה
 יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב, לאחר ששוחררה משבי חמאס
 יוכבד ליפשיץ בבית החולים איכילוב, לאחר ששוחררה משבי חמאס
"נאמר להם במפורש שלא יתראיינו". יוכבד ליפשיץ בבית החולים
(צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
בין השאר, גייס הירש למטה את האלוף במיל' מאיר כליפי וקצין שריון ראשי לשעבר תת אלוף במיל' אביגדור קליין ונתן להם משימה: להגיע אל בתי המשפחות. כיום יש 98 צוותים שעובדים מול המשפחות. לצוות של הירש הגיעו נציגים מפורום ראשי ערים לשעבר, נציגי התעשיות הבhטחוניות, ראשי אגפים לשעבר מהשב"כ, גמלאים של המוסד. כולם קיבלו תדרוכים מאל"מ במיל' ורדה פומרנץ, שהייתה קצינת הנפגעים של צה"ל ואם שכולה בעצמה. פומרנץ הסבירה לצוותים איך לעדכן את המשפחות.
מאז פרוץ המלחמה ירד מספר הנעדרים מ-3,200 ל-220 חטופים. התמונה הולכת ומתבהרת, אם כי יש עדיין עוד עשרות רבות של נעדרים והמון גופות שלא זוהו.
"המטה של הירש מטפל בפתרון בעיות, שמעולם מישהו בעולם לא היה צריך להתמודד איתם. אנחנו מתמודדים עם כל מיני בעיות ואתגרים שמיוחדים למלחמה הזאת כגון סיוע למשפחות וחסימת כרטיסי אשראי של חטופים".
הירש הקים צוות מיוחד לפתרון בעיות, שיושב לצד מוקד פיקוד העורף ברמלה. בימים אלה מקימים מרכז תמיכה למשפחות במרכז הארץ כדי שיוכלו להגיע לקבל שירות מכל משרדי הממשלה באותו מקום. המטה מקיים גם מאמץ הסברה וקשרי חוץ. בנוסף, הירש הקים צוותים שמתנדבים ועובדים סביבו 24 שעות ביממה כאשר ישראל עדיין במלחמה.
מאז מינויו, הירש מתייעץ עם כל מי שעסק בעבר בישראל בנושא שבויים ונעדרים וניהול מו"מ. "לא היה אירוע כזה בהיסטוריה גם במדינות אחרות ואנחנו ממציאים את זה תוך כדי תנועה", אומרים בסביבתו.
4 צפייה בגלריה
תא"ל גל הירש בתדרוך לשגרירים ודיפלומטים ומתן תמונת מצב לנעדרים וחטופים לרצועת עזה
תא"ל גל הירש בתדרוך לשגרירים ודיפלומטים ומתן תמונת מצב לנעדרים וחטופים לרצועת עזה
הירש בתדרוך השגרירים
(צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ )
הירש ספג ביקורת גם על העובדה שאשתו, דונה הירש, עובדת במטה החטופים. בסביבת הירש אמרו שהיא בכלל לא עובדת תחת בעלה, אלא כאשת מילואים תחת תת אלוף במיל' שלומי בן מוחה. היא מוצבת במרכז הלאומי לסיוע וטיפול במשפחות החטופים שפועל ברמלה. במטה פועלים 80 קצינים שמסייעים למשפחות ותחת המרכז יש צוות של כמה אנליסטים אנשי מילואים שמנסים לפתור בעיות. הירש, יוצאת שב"כ, אנליסטית ומומחית בתחום המודיעין, באה בעקבות כמה מכרים שלה והתגייסה למילואים. "היא לא בקשר עם בעלה. לא רואה אותו. הוא לא רואה אותה. וכל התגמולים שתקבל זה על ימי המילואים שלה ואפשרות לאכול בחדר האוכל של פיקוד העורף. חבל שהציגו את זה כמשהו מושחת".
אבל את האש הכי חזקה ספג הירש בשל הופעתו בפני 100 שגרירים זרים במשרד החוץ, שם נזף בהם ודפק על השולחן. בסביבתו של הירש אומרים כי "התדרוך של השגרירים היה זמן קצר לאחר המתקפה על העוטף. משרד החוץ הזמין אותו לדבר עם השגרירים והראה לו את הסרטונים שמתכוונים להציג להם. סוכם שהירש יקרא לשגרירים לסייע ויבקש מהם שורת מציאות. הוא לא צעק עליהם. הירש דיבר מדם ליבו. לא הייתה שם נזיפה על תמיכתם בהסכמי אוסלו. זה היה בשלב שעוד מספר הנעדרים עמד על 3,000 ומכיוון שעברנו אירוע בסדר גודל היסטורי שמעולם לא קרה עם אלמנטים של דאעש, נאצים ודברים מטורפים – היה חשוב להעביר את המסר לשגרירים.
"זה לא היה עוד תדרוך. הדיפלומטים בכו שם והזדעזעו לאחר שצפו בסרטונים. הירש קרא להם להתגייס לפעולה. בתום המפגש, הרבה שגרירים באו להירש ואמרו לו שהדברים שאמר היו מאוד חזקים והציעו לעזור בכל דרך. זה נכון שהירש לא מדבר בקוד דיפלומטי, אבל המטרה הושגה: להביא את האנשים שיעזרו ומאז הוא בקשר עם הרבה שגרירויות".