נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי, הודיע כי לא יאריך את מצב החירום במדינה – שנמצא בתוקף כבר יותר מארבע שנים. בהודעה שפרסם אמש (יום ב') הודיע א-סיסי: "מצרים הפכה, בזכות האנשים הנהדרים והגברים הנאמנים שלה, לנווה מדבר של ביטחון ויציבות באזור. לכן החלטתי לראשונה זה שנים לא להאריך את מצב החירום ברחבי המדינה".
2 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי
נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי
א-סיסי בביקור בשבוע שעבר באתונה, בפסגה עם מנהיגי יוון וקפריסין
(צילום: AFP)
מצרים הטילה את מצב החירום באפריל 2017, בעקבות הפיגועים הקטלניים של דאעש בכנסיות והמתקפות נגד הנוצרים הקופטים. יותר מ-100 איש נרצחו ועשרות נפצעו בסדרת המתקפות. מאז אפריל 2017 האריכה ממשלת מצרים את מצב החירום מדי שלושה חודשים. במקביל נמשך המאבק של כוחות הביטחון המצריים בג'יהאדיסטים של דאעש בצפון חצי האי סיני.
מצב החירום ברחבי מצרים הרחיב משמעותית את סמכויותיו של א-סיסי. הוא אפשר לשלטון להקים בתי משפט מיוחדים, לעצור חשודים ללא צווים ולהעמיד אותם לדין בהליך מזורז. ארגוני זכויות אדם מחו לעיתים קרובות על הפגיעה בחירות האזרחים המצרים מתחילתו של מצב החירום.
א-סיסי הסיר את מצב החירום ביום שבו שכנתה מצרים, סודן, עוברת טלטלה גדולה: הצבא ביצע הפיכה במדינה, ולפי הדיווחים עצר את ראש הממשלה עבדאללה חמדוק. גורם במשרד הבריאות בסודן הודיע אמש כי לפחות שבעה מפגינים נהרגו ו-140 נפצעו מירי הצבא בהפגנות נגד ההפיכה במדינה אתמול. קהיר התייחסה להפיכה ואמרה שהיא "עוקבת באדיקות אחר ההתפתחויות".
פורסם לראשונה: 23:30, 25.10.21