טיבם של האירועים שהתחוללו אתמול בירדן עדיין אינו ברור לגמרי, אבל הבוקר (יום א'), ביום שאחרי הדיווחים על תוכנית להפיכה שסוכלה על-ידי כוחות הביטחון המקומיים, העיתונים הירדניים הממלכתיים נראים כמי שמנסים לצופף את השורות – ומעלים על נס את תמיכתן של מדינות ערב בבית המלוכה הירדני. "העולם מזדהה עם הצעדים שנקטה ירדן לשמירה על ביטחונה", דיווח הבוקר העיתון הממלכתי "אל-ראד" בראש עמוד השער שלו, וצירף תמונה של דגל ירדן מתנוסס מעל הבירה עמאן. בעיתונים האחרים הודגשה עוצמתם של כוחות הביטחון ופעולתם הנחושה מול המורדים-לכאורה.


7 צפייה בגלריה
המלך עבדאללה ירדן הנסיך חמזה
המלך עבדאללה ירדן הנסיך חמזה
המלך עבדאללה והנסיך חמזה. ביקורת בסרטון: "לא אני פגעתי באמון העם"
(צילום: רויטרס)
העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח אמש כי כוחות הביטחון של ירדן עצרו שורה של בכירים בעבר ובהווה, ובראשם יורש העצר לשעבר הנסיך חמזה, בחשד שביצעו פעולות שנועדו "לערער את היציבות במדינה". ב"פוסט" דווח כי הנסיך חמזה נעצר בגין מזימה להדיח מהשלטון את המלך עבדאללה השני, אחיו למחצה. בהמשך הכחישה ירדן כי הנסיך נעצר, אבל סוכנות הידיעות רויטרס חיזקה את הדיווחים שלפיהם הוא נחקר, ומעט לפני חצות פרסמה רשת BBC סרטון שצילם הנסיך מתוך ביתו, ובו הוא מכריז בעצמו כי הוא נתון במעצר בית. בסרטון הכחיש הנסיך חמזה כי היה חלק ממזימה כלשהי, ואמר כי הרשויות הורו לו שלא לצאת ולא לקיים קשרים עם אנשים אחרים – וניתקו את אמצעי התקשורת שלו, בין השאר החיבור לאינטרנט.
אף שירדן הרשמית טרם הכריזה כי סיכלה תוכנית להפיכה, היא מאותתת כי דבר-מה חמור התחולל בה. בהודעה שפרסם אמש הצבא הירדני נמסר כי הנסיך חמזה אמנם לא נעצר ולא הושם במעצר בית, אבל כן קיבל הוראה ממפקד הצבא "לחדול מפעולות העלולות לערער את יציבות הממלכה". לפי דיווחים, במהלך מבצע המעצרים אתמול ניכרה תנועה ערה של רכבי ביטחון בבירה עמאן, וכבישים המובילים לביתו של הנסיך חמזה נחסמו.
7 צפייה בגלריה
ירדן שער העיתון עיתון אל ע'אד יום אחרי מעצרים לכאורה מזימת הפיכה נגד המלך עבדאללה
ירדן שער העיתון עיתון אל ע'אד יום אחרי מעצרים לכאורה מזימת הפיכה נגד המלך עבדאללה
"העולם מזדהה עם ירדן". הכותרת ודגל הממלכה, הבוקר בעיתון "אל-ראד"
7 צפייה בגלריה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר לכאורה נעצר דיווח על תוכנית הפיכה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר לכאורה נעצר דיווח על תוכנית הפיכה
יורש עצר לארבע שנים. הנסיך חמזה
(צילום: רויטרס)
הבוקר תופסים אירועי האתמול את הכותרות הראשיות בעיתונים הירדניים. "סוכל ניסיון לפגוע בביטחונה של ירדן", קובעת הכותרת הראשית של העיתון "א-דוסתור", ומתחתיה מובאת רשימה של מדינות שמיהרו אמש להביע תמיכה בירדן, והראשונות שבהן הן מדינות המפרץ סעודיה, איחוד האמירויות וכוויית. בראש עמוד השער של העיתון "א-ראי" מתנוססת הכותרת "צבא ירדן: איש אינו מעל החוק" – ציטוט מתוך הודעת הצבא הירדני אתמול על האירועים. גם ב"א-ראי" מציינים שמות של מדינות שהביעו תמיכה בבית המלוכה הירדני בעקבות הדיווחים על סיכול מזימת ההפיכה, ובעיתון עדיין טוענים כי הנסיך חמזה אינו מוחזק במעצר.
הבוקר דיווחו כלי תקשורת בירדן כי בשעות הצהריים יפרסמו הרשויות הצהרה רשמית על אירועי אמש.

הנסיך: "השחיתות חשובה לשלטון יותר מהעם"

הדיווחים על הדרמה בירדן הגיעו אמש מעט אחרי 20:00 שעון ישראל: "וושינגטון פוסט" דיווח כי לפי מקורות במזרח התיכון, הממלכה עצרה כ-20 בני אדם, בהם יורש העצר לשעבר הנסיך חמזה. אף שירדן הכחישה כי הנסיך נעצר, היא הודתה כי ביצעה סדרת מעצרים "על רקע ביטחוני", ואישרה כי בין העצורים בן אחר של משפחת המלוכה וכן יועץ בכיר לשעבר למלך עבדאללה. בירושלים מעריכים כי אף שירדן אינה מצהירה על כך רשמית, אכן נחשפה תוכנית להפיכה, והיא סיכלה אותה. עוד אומרים בירושלים כי ירדן עדכנה את ישראל בצינורות צבאיים שהמצב בממלכה תחת שליטה וכי אין כל חשש ליציבותה.

7 צפייה בגלריה
ירדן שער העיתון עיתון  א-ראי יום אחרי מעצרים לכאורה מזימת הפיכה נגד המלך עבדאללה
ירדן שער העיתון עיתון  א-ראי יום אחרי מעצרים לכאורה מזימת הפיכה נגד המלך עבדאללה
"איש אינו מעל החוק". כותרת העיתון הירדני "א-ראי", היום
7 צפייה בגלריה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר ב חתונה עם רעייתו ועם המלך עבדאללה המלכה רניה אמו המלכה נור
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר ב חתונה עם רעייתו ועם המלך עבדאללה המלכה רניה אמו המלכה נור
הנסיך חמזה בחתונתו עם רעייתו, כשלצדו המלך עבדאללה והמלכה ראניה, וכן אמו של חמזה, המלכה נור (מימין)
(צילום: AFP)
הנסיך חמזה, שלפי הדיווחים נחקר על-ידי כוחות הביטחון הירדניים, הוא בנם הבכור של המלך המנוח חוסיין, שמת ב-1999, ושל רעייתו המלכה נור. הנסיך, בן 41, הספיק לכהן כיורש העצר של ירדן – כלומר כראשון בתור לרשת את הכתר – במשך קצת יותר מארבע שנים, עד 2004, אבל אז הוא הודח לטובת בנו הבכור של המלך המכהן עבדאללה, חוסיין. כעת חוסיין בן ה-26 הוא המיועד לרשת את הכתר. בשנים האחרונות החל הנסיך חוסיין בן עבדאללה להופיע יותר ויותר בציבור ולהשתתף באירועים רשמיים, בכלל זה אירועים בינלאומיים, וניכר כי הארמון מכשיר את דעת הקהל לקראת קבלתו כמלך בעתיד.
אמש, מעט לפני חצות, פרסמה BBC סרטון שבו נראה הנסיך חמזה מדווח מביתו כי הוא הושם במעצר בית. "מפקד הכוחות המזוינים של ירדן ביקר אותי הבוקר ויידע אותי כי אסור לי לצאת, ליצור קשר עם אנשים או להיפגש איתם כי בפגישות שנכחתי בהן – או בהתכתבויות ברשתות החברתיות בנוגע לביקורים שעשיתי – הייתה ביקורת על הממשלה או על המלך", נשמע הנסיך אומר בסרטון. בביקורת מרומזת אך ברורה על המלך עבדאללה הוא אומר בו: "אינני האדם שאחראי להתמוטטות הממשל, לשחיתות ולחוסר היכולת שנפוצים במוסדות הממשל שלנו ב-15 עד 20 השנים האחרונות ושהולכים ומחמירים... ואני לא האחראי לחוסר האמון של העם במוסדות שלו. זה הגיע לנקודה שבה איש אינו יכול לדבר או להביע עמדה על שום דבר בלי שיטרידו אותו, יעצרו אותו או יאיימו עליו".
7 צפייה בגלריה
ירדן שער העיתון עיתון  א-דוסתור יום אחרי מעצרים לכאורה מזימת הפיכה נגד המלך עבדאללה
ירדן שער העיתון עיתון  א-דוסתור יום אחרי מעצרים לכאורה מזימת הפיכה נגד המלך עבדאללה
"סוכל ניסיוו לפגוע בביטחון ירדן". ראש עמוד השער של "א-דוסתור". מתחת לכותרת: רשימת מדינות שמיהרו להתייצב לצד בית המלוכה
בסרטון אומר עוד הנסיך חמזה: "למרבה הצער, המדינה הזו הפכה מהמדינה שהייתה לחוד החנית של האזור בכל הנוגע לחינוך ולשירותי הבריאות, לכבוד האדם ולחירויות, למדינה שבה אפילו מתיחת ביקורת על היבט קטן של המדיניות מובילה למעצר ולהתעללות מצד שירותי הביטחון. רווחתם של בני העם נדחקה לעדיפות שנייה על-ידי מערכת שלטון שהחליטה שהאינטרסים האישיים והכלכליים שלה והשחיתות חשובים יותר מחייהם, כבודם ועתידם של יותר מ-10 מיליון בני אדם שחיים כאן". בסרטון הדגיש יורש העצר לשעבר כי הוא מכחיש שהוא חלק מקונספירציה כלשהי או תוכנית שנרקמה בסיוע ארגון זר, "כפי שנטען כאן תמיד נגד כל מי שמשמיע ביקורת".

הבעיה של עבדאללה: האתגר בא מבית

הנסיך חמזה ציין בסרטון כי הוא מעביר את ההקלטה בעזרת חיבור לאינטרנט לווייני, אמצעי התקשורת האחרון שנותר לו, וכי החברה שמספקת לו את השירות הודיעה לו כי קיבלה הוראה להפסיקו – ולכן ייתכן שזהו הסרטון האחרון ממנו. עוד סיפר שכמה ממקורביו נעצרו, ושצוות המאבטחים שלו נלקח ממנו.
פרופסור עוזי רבי מאוניברסיטת תל-אביב הסביר הבוקר באולפן ynet כי בעשור שחלף מאז פרוץ "האביב הערבי" התמודד מלך ירדן עם אירועי מחאה רבים וכן עם התרסות מצד גורמים שונים בממלכה, כשברקע מציאות כלכלית-חברתית בעייתית. לדבריו העובדה שעם העצורים במבצע אתמול נמנים ראשי שבטים ואנשי מנגנוני הביטחון מלמדת כי "יש בירדן יותר ויותר אנשים שצעדיו של המלך עבדאללה בשנים האחרונות הרעו את מצבם".
7 צפייה בגלריה
יורש העצר הנוכחי, הנסיך חוסיין. מגביר את הופעותיו בציבור
יורש העצר הנוכחי, הנסיך חוסיין. מגביר את הופעותיו בציבור
יורש העצר הנוכחי, הנסיך חוסיין. מגביר את הופעותיו בציבור
(צילום: AFP)
לדברי פרופ' רבי, העובדה שאתגר על שלטונו הוצב לכאורה למלך עבדאללה דווקא מבית מחייבת אותו להעריך מחדש את המצב, משום שבמשך שנים נדמה היה כי אם יצוץ איום לבית המלוכה – יהיה זה איום מבחוץ, מצד מוביליה של אידיאולוגיה קיצונית כלשהי.