נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ניפק הערב (ראשון) שורת הצהרות שעשויות ללמד על נכונות מצדו להתפשר בנקודות מחלוקת מסוימות במשא ומתן מול רוסיה, שמוקדם יותר הערב נמסר כי יתחדש השבוע בטורקיה. אף שהצהיר כי הסכם מול רוסיה לא יהיה אפשרי מבלי שזו תסיג את כוחותיה מארצו, אמר זלנסקי בריאיון שהעניק לעיתונאים רוסים כי הוא "מבין" שיהיה זה בלתי אפשרי לאלץ את רוסיה לצאת לחלוטין משטחים אוקראיניים, וכי ניסיון לכפות עליה לעשות זאת עלול להוביל למלחמת עולם שלישית.
זלנסקי הוסיף כי הוא מעוניין בפשרה מול רוסיה על חבל דונבאס שבמזרח אוקראינה. על חלקים נרחבים מהחבל הזה שולטים הבדלנים הפרו-רוסים, שהקימו שם "רפובליקות עממיות" שבעצמאותן הכירה מוסקבה רגע לפני הפלישה, והיום כבר רמז אחד ממנהיגיהן לאפשרות שיערכו "משאל עם" ובו יאושר סיפוחן באופן רשמי לרוסיה, כפי שנעשה בחצי האי קרים ב-2014. בריאיון הערב זלנסקי אמר עוד כי הוא מוכן לדון במעמד ניטרלי לארצו – סוגיה שלדבריו "נבחנת לעומק" – וכן ב"סטטוס לא-גרעיני", אך הדגיש כי בתמורה ידרוש ערבויות ביטחוניות לארצו מצד גורמים שלישיים. הסכם שלום מול רוסיה, הוא הדגיש, יידרש לקבל את אישור האזרחים האוקראינים במשאל עם. הוא הצהיר כי יסרב לדון בדרישות מסוימות שהציבה מוסקבה, כמו פירוז מנשק של ארצו.
29 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב ריאיון עם עיתונאים רוסים בצל מלחמה עם רוסיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב ריאיון עם עיתונאים רוסים בצל מלחמה עם רוסיה
זלנסקי בריאיון הערב עם עיתונאים רוסים. "רוצה פשרה על דונבאס"
(צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)
29 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מוסקבה רוצה "לרדת מהעץ"?
(צילום: EPA/MIKHAIL KLIMENTYEV / KREMLIN / SPUTNIK /)
29 צפייה בגלריה
חייל אוקראיני לצד גרפיטי עם תמונת פוטין שרוף ב סטויאנקה מערבית ל קייב אוקראינה מלחמה
חייל אוקראיני לצד גרפיטי עם תמונת פוטין שרוף ב סטויאנקה מערבית ל קייב אוקראינה מלחמה
חייל אוקראיני לצד גרפיטי עם תמונת פוטין בסטויאנקה, מערבית לקייב. המשא ומתן נמשך, וכך גם הלחימה
(צילום: AP)
29 צפייה בגלריה
חייל אוקראיני לצד שרידי משוריין של צבא רוסיה ושק שינה שרוף ב סטויאנקה מערבית ל קייב אוקראינה מלחמה
חייל אוקראיני לצד שרידי משוריין של צבא רוסיה ושק שינה שרוף ב סטויאנקה מערבית ל קייב אוקראינה מלחמה
לוחם אוקראיני לצד שרידיו של משוריין רוסי, ושק שינה שרוף, בסטויאנקה
(צילום: AP)
זלנסקי כבר הצהיר מוקדם יותר החודש כי ארצו לא תצטרף בעתיד לנאט"ו כפי שקיוותה, כוונה שעוררה את חמתה של מוסקבה והייתה מבין הסיבות שלה לפלישה. הקרמלין פרסם מאז שורת האשמות על כך שאוקראינה מנסה להשיג נשק גרעיני או כימי, טענות שבמערב ובקייב הכחישו מכל וכל, וגם כעת כינה אותן זלנסקי "בדיחה". זלנסקי ציין כי אינו מבין את ההצעות שהועלו לאחרונה, על ידי פולין, לשלוח "כוח שמירת שלום" לארצו, ואמר כי אינו מעוניין ב"הקפאה" של הסכסוך.
את הריאיון העניק כאמור זלנסקי לעיתונאים רוסים, מכמה כלי תקשורת. השיחה עמם נמשכה 90 דקות, והקלטה שלה הועלתה במלואה לערוץ הטלגרם הרשמי של זלנסקי. הוא שוחח לאורך כל הריאיון ברוסית, ולא באוקראינית, כפי שהוא נוהג לעתים לעשות. הרשויות ברוסיה מיהרו הערב להודיע כי הן אוסרות לשדר את הריאיון הזה, וכי פתחו בחקירה נגד אותם כלי תקשורת רוסיים ששוחחו עם זלנסקי. ב-BBC ציינו כי הוא התראיין לאתר "מדוזה", שחסום כליל ברוסיה, וכן לעיתון קומרסנט ולערוץ הטלוויזיה דוז'ד.

"קטסטרופה" במריופול: "הרוסים גנבו 2,000 ילדים"

בריאיון טען זלנסקי כי הפלישה הרוסית חוללה הרס עצום בארצו, שלדבריו חמור אף יותר מההרס שגרמו המתקפות הרוסיות במלחמה בצ'צ'ניה לפני כ-20 שנה. הוא התייחס גם למצב הקשה בעיר מריופול הנצורה בדרום-מזרח אוקראינה, שמופגזת כבר שבועות ארוכים על ידי הכוחות הרוסיים, ובסוף השבוע דווח כי הללו אף החלו לנהל קרבות רחוב במרכזה. רבבות התושבים שנותרו בה סובלים ממחסור חמור של מזון, מים וחשמל, ולפי הדיווחים אלפים נהרגו בה. לדברי זלנסקי, "קסטרופה הומניטרית" מתחוללת בעיר, וגופות עדיין מוטלות ברחובותיה. "המציאות היא כזו: העיר חסומה על ידי הצבא הרוסי. כל הכניסות והיציאות מהעיר מריופול חסומות. בנמל יש מוקשים. הצבא הרוסי מפגיז שיירות הומניטריות. נהגים נהרגים", אמר.
29 צפייה בגלריה
חיילים רוסים במריופול
חיילים רוסים במריופול
חיילים רוסים במריופול, בשבוע שעבר. "הם גנסו משם 2,000 ילדים"
(צילום: רויטרס)
29 צפייה בגלריה
הרס במריפול
הרס במריפול
הרס בעיר הנצורה. "היציאות והכניסות חסומות, בנמל יש מוקשים"
(צילום רויטרס )
29 צפייה בגלריה
נזקי הפגזות במריופול
נזקי הפגזות במריופול
נזקי ההפגזות במריופול, בצילום לוויין
(צילום: EPA/ Satellite image ©2022 Maxar Technologies)
29 צפייה בגלריה
התיאטרון שהופצץ במריופול
התיאטרון שהופצץ במריופול
תיאטרון שהופצץ במריופול, כשלפי דיווחים 300 לפחות נהרגו שם
(צילום: REUTERS / Maxar Technologies)
לטענתו, הרוסים מגרשים מהעיר אזרחים אל תוך רוסיה, ובהם ילדים. "לפי המידע שיש ברשותנו, יותר מ-2,000 ילדים נלקחו – וזה אומר נגנבו. המיקום המדויק שלהם לא ידוע. הם יכולים להיות עם או בלי ההורים. זה אסון". אוקראינה, יצוין, מאשימה כבר ימים ארוכים את הכוחות הרוסיים בגירושים כפויים של אזרחים אל תוך רוסיה, טענה שמוסקבה מכחישה וטוענת כי מדובר בפליטים שעושים זאת מרצונם. כמה מאותם אוקראינים, שהתראיינו לכלי תקשורת מערביים, אמרו כי אכן אולצו להיכנס לרוסיה. מוקדם יותר היום טען גורם פרו-רוסי בחבל דונבאס כי מדי יום 1,700 בני אדם "מפונים" ממריופול ומערים אחרות לרוסיה.
מוקדם יותר הערב, ואחרי ימים ארוכים שבהם התנהל המו"מ בעצלתיים, הודיעה כאמור הממשלה האוקראינית כי נציגי הצדדים ייפגשו פנים-אל-פנים בטורקיה. חבר המשלחת האוקראינית למו"מ, דויד ארחמיה, מסר כי סוכם היום שהשיחות ייערכו בארצו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן – שכמו ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט מנסה לתווך בין הצדדים – ממחר ועד יום רביעי. ארחמיה לא ציין היכן השיחות ייערכו בטורקיה.
29 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן, בכנס ה-G7 בשבוע שעבר בבריסל. שוחח הערב עם פוטין וביקש הפסקת אש
(צילום: EPA)
29 צפייה בגלריה
מפגש דמיטרי קולבה שר חוץ אוקראינה סרגיי לברוב שר החוץ רוסיה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
מפגש דמיטרי קולבה שר חוץ אוקראינה סרגיי לברוב שר החוץ רוסיה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
שר החוץ הרוסי לברוב (עם הפנים לכיוון המצלמה) ושר החוץ האוקראיני קולבה, במפגש מוקדם יותר החודש בטורקיה. לא הייתה אז פריצת דרך
(צילום: AFP)

השליח הרוסי למו"מ, ולדימיר מדינסקי, אמר היום מצדו כי הן יחלו רק מחרתיים, ולא ציין שהן ייערכו בטורקיה. בהמשך מסרה לשכת הנשיאות הטורקית כי השיחות ייערכו ביום שלישי, באיסטנבול. היא מסרה כי ארדואן עצמו שוחח על כך היום עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, בשיחה שבה הדגיש את הצורך בהפסקת אש. טורקיה, נזכיר, כבר אירחה בשטחה מפגש ראשון מתחילת המלחמה – ואחרון עד כה – בין שרי החוץ של אוקראינה ורוסיה, אך המפגש ההוא מלפני כשלושה שבועות בין דמיטרו קולבה האוקראיני לסרגיי לברוב הרוסי לא הניב פריצת דרך כלשהי – כמו גם שאר השיחות שנערכו בבלארוס או מרחוק, בשיחות וידאו.
עד כה הצליחו הצדדים להגיע להסכמות רק בדבר הקמת מסדרונות הומניטריים לפינוי תושבים מערים נצורות, אך קייב טענה שוב ושוב כי גם במקרים הללו רוסיה הפרה את הסיכומים והמשיכה להפגיז, ומוסקבה סיפקה אף היא האשמות דומות. מוקדם יותר השבוע טען ארדואן כי עד עתה הגיעו האוקראינים והרוסים להסכמה על ארבע סוגיות מתוך כמה שעלו במו"מ: הישארותה של אוקראינה מחוץ לברית נאט"ו, שימוש בשפה הרוסית בתוך אוקראינה, ופירוזה לצד קבלת ערבויות ביטחוניות. עם זאת, שר החוץ האוקראיני קולבה אמר בסוף השבוע שלא הושג "קונצנוס" כלשהו על אף אחת מנקודות המחלוקת המרכזיות מול רוסיה.
ההודעה על העברת המו"מ לטורקיה מגיעה כשברקע ממשיכים בעולם לנסות ולהבין את פשר משמעות ההצהרה של מוסקבה ביום שישי האחרון, ולפיה סיימה את "השלב הראשון" של מה שהיא מכנה "מבצע צבאי מיוחד" באוקראינה. מעתה, הכריזה, היא תתמקד בפעילות בחבל דונבאס, מעוזם כאמור של הבדלנים הפרו-רוסים. בעולם היו מי שפירשו זאת כניסיון רוסי "לרדת מהעץ" שעליו טיפס פוטין, כשהכריז בתחילת הפלישה על יעדים דרמטיים כמו "דה-נאציפיקציה" של אוקראינה כולה. זאת, לנוכח הכישלונות שעמם מתמודד הצבא הרוסי בשטח וחוסר יכולתו להשיג יעדים מרכזיים – להערכת המערב – ובראשם כיתור הבירה קייב (מוסקבה הכחישה בהצהרה שלה בסוף השבוע שזה היה היעד שלה בקרבות באזור).
29 צפייה בגלריה
שק שקי חול להגנה על פסל הצייר המשורר האוקראיני טאראס שבצ'נקו ב חרקוב עקב הפגזה הפגזות של רוסיה מלחמה אוקראינה
שק שקי חול להגנה על פסל הצייר המשורר האוקראיני טאראס שבצ'נקו ב חרקוב עקב הפגזה הפגזות של רוסיה מלחמה אוקראינה
חרקוב מופגזת, והתושבים כיסו בשקי חול את פסלו של הצייר והמשורר טאראס שבצ'נקו
(צילום: gettyimages)
29 צפייה בגלריה
הרס בחרקוב
הרס בחרקוב
ההרס בחרקוב. אוקראינה תתמקד רק בדונבאס?
(צילום: AP)
29 צפייה בגלריה
הרס בחרקוב
הרס בחרקוב
(צילום: רויטרס)
פרשנים אחרים, וגורמים באוקראינה עצמה, הזהירו כי ייתכן שמדובר בתעלול רוסי, וכי רוסיה עשויה כעת לאסוף כוחות חדשים ולארגן מחדש את הכוחות הקיימים שלה, במטרה לצאת למתקפה נרחבת נוספת – אולי בניסיון מחודש לכתר את קייב. המתקפות הרוסיות, יש להדגיש, נמשכו לאורך סוף השבוע ברחבי אוקראינה, ובין היתר הופצץ אתמול מתקן דלק בעיר לבוב שבמערב המדינה, במה שאולי היה מתקפה סמלית לנוכח ביקורו של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן בפולין השכנה.

קייב חוזרת ללמוד, בזום: "לא מפחדים"

ההפגזות הרוסיות נמשכות גם באזור קייב, חרף הטענות של האוקראינים על הצלחות מרשימות בקרבות בינם לבין הרוסים באזור הזה – טענות שאותן מגבים גם גורמי ביטחון במערב, ולפיהם הרוסים נסוגים בחלק מהאזורים ליד קייב, ובאזורים אחרים "מתחפרים" בעמדות הגנתיות. ב"ניו יורק טיימס" דווח בצהריים כי אתמול הופגזה העיירה בויארקה שליד הבירה, לראשונה מאז הפלישה הרוסית, וחמישה בני אדם נפצעו במתקפה הזו. קרבות קשים מתחוללים כעת גם באירפין שממערב לקייב, ולפי הדיווח ב"טיימס" אתמול אף נרשמה תקרית אחת לפחות שבה חיילים אוקראינים פתחו בירי באמצעות רובים באחת משכונותיה החיצוניות של הבירה עצמה, לעבר מה שנטען כי היה כוח ריגול רוסי.
הצבא האוקראיני דיווח בצהריים כי מספר יחידות של צבא רוסיה, שהוצבו באזור הסגור של הכור המושבת בצ'רנוביל, מצפון לקייב, החלו לסגת אחורה וחצו חזרה את הגבול עם בלארוס. בצבא האוקראיני הדגישו כי מדובר בנסיגה חלקית בלבד, וטענו כי היא נעשית על רקע אבידות כבדות של הרוסים בקרבות. בהודעה שפרסם הועלתה האפשרות שמטרת הנסיגה החלקית היא התארגנות מחדש של הכוחות – לקראת האפשרות כאמור של ניסיון מחודש לכיתור קייב.
בעיר הבירה עצמה, בינתיים, מנסים לשדר עסקים כרגיל: ראש העיר ויטלי קליצ'קו הכריז הערב כי מחר יתחדשו הלימודים בקייב. הם ייערכו בזום, באופן שלדבריו יותאם למצב החירום. "משימה חשובה כיום היא שהעיר תחיה ותעבוד תחת המשטר הצבאי. הם (הרוסים) מנסים להפחיד אותנו. זה לא יעבוד! אנחנו לא נוותר!", מסר קליצ'קו בהודעה שפרסם ברשתות החברתיות.
29 צפייה בגלריה
כלי רכב צבאי הרוס במחוז סומי, אוקראינה
כלי רכב צבאי הרוס במחוז סומי, אוקראינה
חייל אוקראיני לצד רכב צבאי הרוס במחוז סומי
(צילום: AFP/GENERAL STAFF OF THE ARMED FORCES OF UKRAINE)
29 צפייה בגלריה
כלי רכב צבאי הרוס במחוז סומי, אוקראינה
כלי רכב צבאי הרוס במחוז סומי, אוקראינה
שרידי כלי רכב צבאי של רוסיה בסומי, בסוף השבוע
(צילום: AFP/GENERAL STAFF OF THE ARMED FORCES OF UKRAINE)
29 צפייה בגלריה
צבא רוסיה בוולנובקה
צבא רוסיה בוולנובקה
צבא רוסיה בוולנובחה, בדרום-מזרח אוקראינה
(צילום: EPA)
29 צפייה בגלריה
טנקים רוסים באזור דונייצק
טנקים רוסים באזור דונייצק
טנקים רוסיים באזור דונייצק
(צילום: רויטרס)
קרבות נמשכים גם באזורים אחרים באוקראינה, בעיקר במזרח ובדרום. אתמול טען הצבא האוקראיני כי הצליח לשחרר כמה יישובים במתקפת-נגד סמוך לעיר המופגזת חרקוב שבצפון-מזרח המדינה, וכן יישובים כ-100 ק"מ צפונית-מערבית למריופול שבדרום-מזרח. גם מחרסון שבדרום, העיר הגדולה ביותר שעד כה נכבשה על ידי הרוסים, מגיעים כעת דיווחים על קרבות בין הצדדים.

מקרון ימשיך לדבר עם פוטין

בינתיים, אמירתו אמש של נשיא ארה"ב ביידן ולפיה פוטין לא יכול להישאר עוד בשלטון ממשיכה לעורר הדים בעולם, כשגורמים במערב מביעים חשש כי היא תביא רק להסלמה במתיחות. אחר הצהריים הזהיר מכך גם נשיא צרפת עמנואל מקרון, שאמר לתקשורת בארצו כי לא היה עושה שימוש באותן מילים שבהן משתמש כעת ביידן, שבימים האחרונים כינה את פוטין גם "פושע מלחמה", "דיקטטור רצחני" ו"קצב". לדברי מקרון, אמירות שכאלו פוגעות ביכולת לשמור על ערוץ תקשורת פתוח מול פוטין, במטרה להביא להפסקת אש.
"אנחנו צריכים להיצמד לעובדות, לעשות הכול כדי שהסיטואציה לא תצא מכלל שליטה", אמר מקרון לערוץ הטלוויזיה France-3. "לא הייתי משתמש במינוחים הללו, בגלל שאני ממשיך לדבר עם הנשיא פוטין – וכיוון שמה שאנחנו רוצים לעשות, באופן קולקטיבי, הוא לעצור את המלחמה שרוסיה פתחה באוקראינה, מבלי לנהל מלחמה ומבלי להביא להסלמה".
29 צפייה בגלריה
עימנואל מקרון ג'ו ביידן בריסל בלגיה  נאט"ו משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
עימנואל מקרון ג'ו ביידן בריסל בלגיה  נאט"ו משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
ביידן ומקרון בוועידת נאט"ו בשבוע שעבר, בבריסל. "להימנע מהסלמה"
(צילום: EPA )
29 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן בנאומו אמש בוורשה. "למען האל, האיש הזה לא יכול להישאר בשלטון"
(צילום: רויטרס)
29 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
(צילום: רויטרס)
מקרון הדגיש כי ארה"ב היא בעלת ברית חשובה של צרפת, אך הוסיף: "אנחנו חולקים הרבה ערכים משותפים, אבל אלו שחיים ליד רוסיה הם האירופים". מקרון, נזכיר, ניסה למצב עצמו כמתווך מרכזי בין המערב לנשיא רוסיה עוד בתקופה המתוחה שקדמה לפלישה הרוסית, ובאותה עת אף נפגש עם פוטין בקרמלין. מאז הפלישה שוחח עמו כמה פעמים בטלפון, והיום או מחר הוא צפוי לשוחח עמו פעם נוספת, ולדבריו ינסה במהלכה לקדם פתיחת מסדרון הומניטרי לפינוי תושבים ממריופול.
את הדברים השנויים במחלוקת של ביידן, נזכיר, הוא השמיע אמש בנאום שנשא בטירה המלכותית בוורשה, אירוע שבו חתם ביקור הזדהות בן ארבעה ימים ביבשת אירופה בצל המלחמה באוקראינה. כשביידן דיבר על פוטין הוא אמר "למען האל, האיש הזה לא יכול להישאר בשלטון". דבריו הוצגו מיד בתקשורת העולמית כקריאה להחלפת המשטר ברוסיה, אבל בתוך זמן קצר פרסם הבית הלבן הודעה שבה טען כי הנשיא לא קרא לשינוי המשטר, אלא התכוון שאסור לאפשר לפוטין ליהנות משליטה בשכנותיה של רוסיה. ההודעה גרמה להרמת-גבות בהתחשב בכך שביידן אמר את הדברים במהלך נאום שהוכן מראש ושכל מילה שתוכננה בו נבחרה בקפידה.

שרים לשלום בעולם: "אנרגיה מיוחדת"

אמש, דקות אחרי הצהרת הנשיא האמריקני, מסר דוברו של פוטין דמיטרי פסקוב תגובה ראשונה על הקריאה הנפיצה, ואמר: "ביידן לא מחליט, נשיא רוסיה נבחר על-ידי הרוסים". אמירה נחרצת יותר השמיע הערב האוליגרך הרוסי אולג דריפסקה, שטען כי נאומו של ביידן מעיד על "התגייסות אידיאלוגית נוראית" שמתבצעת כעת, "מצד כל הצדדים" כלשונו, באופן שעלול לדבריו למנוע את סיום המלחמה בזמן הקרוב – ולגרור אותה על פני כמה שנים. דריפסקה ציין כי חשב בתחילה שהסכסוך, אותו הגדיר "משוגע", היה יכול להסתיים באמצעות המשא ומתן כבר לפני שלושה שבועות.
29 צפייה בגלריה
לוהנסק לוחמי מלציה פרו רוסית  שומרים על סניף בנק  משבר אוקראינה רוסיה מלחמה
לוהנסק לוחמי מלציה פרו רוסית  שומרים על סניף בנק  משבר אוקראינה רוסיה מלחמה
בדלנים פרו-רוסים בלוהנסק. יכריזו על משאל עם?
(צילום: רויטרס )
29 צפייה בגלריה
לוהנסק לוחמי מלציה פרו רוסית  שומרים על סניף בנק  משבר אוקראינה רוסיה מלחמה
לוהנסק לוחמי מלציה פרו רוסית  שומרים על סניף בנק  משבר אוקראינה רוסיה מלחמה
(צילום: רויטרס )
בהצהרה נוספת שעלולה להסלים את המתיחות אמר הבוקר לאוניד פסצ'ניק, ממנהיגי המורדים הפרו-רוסים במחוז לוהנסק, כי אנשיו עשויים כאמור לקיים בשטח שבשליטתם משאל עם על האפשרות לצרף את המחוז הבדלני לרוסיה. במשרד החוץ האוקראיני הבהירו אחר הצהריים כי קייב לא תסכים בשום פנים ואופן למשאל עם שכזה. "כל משאלי העם המזויפים בשטחים הכבושים חסרי משמעות ואין להם תוקף משפטי", מסר משרד החוץ בקייב. "במקום זאת, רוסיה תתמוד עם תגובה חריפה אף יותר של הקהילה הבינלאומית, ועם בידוד עולמי הולך וגובר".
29 צפייה בגלריה
מקהלות מקהלה שרים למען שלום ב אוקראינה ב מדריד ספרד
מקהלות מקהלה שרים למען שלום ב אוקראינה ב מדריד ספרד
שרים לשלום. המקהלה במדריד, הבוקר
(צילום: AP)
לצד הפגנות התמיכה באוקראינה, שנערכו בסוף השבוע בערים ברחבי העולם, הבוקר נערכה מחווה יוצאת דופן כאות הזדהות עם העם האוקראיני: יותר מ-1,000 מקהלות מקומיות בכמה מדינות השתתפו יחדיו באירוע מוזיקלי שבו קראו לשלום באוקראינה. המופע שנוהל על ידי "ארגון המקהלות הספרדי למען השלום" שודר בשידור חי ביוטיוב, והשתתפו בו מקהלות מספרד, פורטוגל, בריטניה, איטליה ומקסיקו. במדריד, מאות התאספו לצורך המחווה המוזיקלית במוזיאון ריינה סופיה, כשחלקם נושאים עמם שלטים ובהם כתוב "שלום", בעוד אחרים מנופפים בסרטים בצבעי כחול-צהוב, צבעו של דגל הלאום האוקראיני. "זה מאוד נוגע ללב, אני רגיל לשירת מקהלות כבר שנים ארוכות, אבל זה מרגש. זה יוצר אנרגיה מיוחדת שאני מקווה שתעזור לאנשים שסובלים כעת", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס מייטה מרטין, אחד המשתתפים במקהלה ששרה בבירה הספרדית.
פורסם לראשונה: 20:13, 27.03.22