4 צפייה בגלריה
סגנית נשיאת הפרלמנט האירופי אווה קיילי
סגנית נשיאת הפרלמנט האירופי אווה קיילי
נעצרה, הושעתה ממפלגתה, ולבסוף גם מתפקידה. סגנית נשיאת הפרלמנט האירופי אווה קיילי
(צילום: AFP)
סגנית נשיאת הפרלמנט האירופי אווה קיילי הושעתה אתמול (שבת) מתפקידה בעקבות חשדות שלפיהם היא מעורבת בפרשת שחיתות והלבנת כספים בפרלמנט. דובר נשיאת הפרלמנט רוברטה מצולה מסר כי קיילי, פוליטיקאית יוונייה ומגישת טלוויזיה לשעבר, "הושעתה מיידית מכל הסמכויות, החובות והמשימות שלה לנוכח החקירה של הרשויות הבלגיות".
הפרשה התפוצצה לאחר שמשטרת בלגיה ביצעה ביום שישי פשיטות נרחבות בבריסל, מקום מושבם של מרבית מוסדות האיחוד האירופי, כחלק מחקירה שבמסגרתה נבדק החשד כי אחת ממדינות המפרץ הציעה לחברי הפרלמנט כסף ומתנות בתמורה לטובות הנאה פוליטיות.
הרשויות לא חשפו את זהותה של המדינה המפרצית, אך כמה מחברי הפרלמנט טענו כי החקירה קשורה לקטאר. במהלך הפשיטות נעצרו חמישה בני אדם, בהם קיילי, שעוד באותו היום הושעתה ממפלגת האם שלה ביוון, "פאסוק" הסוציאליסטית. לפי הדיווחים, לצד קיילי נעצר גם חבר הפרלמנט האירופי לשעבר מטעם מפלגת שמאל-מרכז איטלקית. ביום שישי גם מצאו החוקרים 600 אלף אירו במזומן שלפי החשד קשורים לפרשת השחיתות. לאחר הפשיטות אמרו גורמים בתביעה הבלגית כי חשדות המשטרה מתמקדים בניסיון של אותה מדינה מפרצית "להשפיע על ההחלטות הכלכליות והפוליטיות של הפרלמנט האירופי".
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן עם יו"ר הפרלמנט האירופי רוברטה מצולה ברמאללה
אבו מאזן עם יו"ר הפרלמנט האירופי רוברטה מצולה ברמאללה
השעתה את סגניתה "בעקבות חקירת הרשויות הבלגיות". נשיאת הפרלמנט האירופי רוברטה מצולה
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
הפרלמנט של האיחוד האירופי
הפרלמנט של האיחוד האירופי
יתכנס השבוע לדון בפטור מוויזות לקטארים. הפרלמנט האירופי, במאי
(צילום: EPA)
מחר צפוי להתחיל בעיר שטרסבורג שבצרפת המושב האחרון של הפרלמנט האירופי לשנת 2022. במהלך המושב אמורים חברי הפרלמנט להצביע על ההצעה לאפשר לאזרחי קטאר לנסוע למדינות האיחוד האירופי ללא ויזה אם יש להם דרכון ביומטרי. תהליך אישור החוק, שהוצע בחודש אפריל על ידי הנציבות האירופית, התקדם בפרלמנט בחודשים האחרונים.
אחת מתומכות החוק הייתה קיילי, שאמרה בחודש שעבר בדיון בפרלמנט כי "המונדיאל הנוכחי הוא הוכחה לכך שדיפלומטיה באמצעות ספורט יכולה להשיג שינוי היסטורי במדינה שעשתה רפורמות שמעוררות השראה בעולם הערבי". היא גם הוסיפה כי "קטאר היא חוד החנית בכל מה שנוגע לזכויות עובדים". קטאר כאמור מארחת את משחקי הגביע העולמי הנוכחיים, ובתחקיר שפרסם בפברואר אשתקד טען העיתון הבריטי "גרדיאן" שכ-6,500 פועלים מהודו, בנגלדש, נפאל, פקיסטן וסרי לנקה נהרגו בנסיכות בשנים 2020-2011 במסגרת הקמת התשתיות למונדיאל. יצוין כי רבים מפקפקים בנתון הזה, וקטאר טוענת כי הוא נמוך בהרבה, ועומד לכל היותר על כמה מאות.
4 צפייה בגלריה
קטאר מונדיאל דוחא
קטאר מונדיאל דוחא
כשברקע הדיווחים על 6,500 פועלים שנהרגו בהכנות למונדיאל, קיילי הגדירה את קטאר "חוד החנית בכל מה שנוגע לזכויות עובדים"
(צילום: AFP)
בעקבות התפוצצות הפרשה, פיליפ למברטס, הנשיא המשותף של קבוצת מפלגות הירוקים בפרלמנט האירופי, קרא לפרלמנט לפתוח בחקירה עצמאית. כמו כן הוא הודיע שקבוצתו תצביע השבוע נגד הפטור מוויזות לאזרחים הקטארים. "מפלגות הירוקים מגנות בחריפות שחיתות ושוחד. אסור שכסף ומתנות יקרות ישרטטו את הקווים הפוליטיים בתוך הפרלמנט", נכתב בהצהרה מטעם למברטס.
אל הביקורת של מפלגות הירוקים הצטרפה גם הפוליטיקאית הספרדייה גרסייה פרס איראצ'ה, שעומדת בראש קבוצת "הברית הפרוגרסיבית של סוציאליסטים ודמוקרטים" בפרלמנט האירופי, שבה חברה גם סגנית הנשיאה המושעית. פרס איראצ'ה צייצה אתמול בטוויטר כי יש להחליף את קיילי בתפקידה "כדי לשמור על אמון האזרחים ועל הגינות הפרלמנט".