אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה החדש של ארה"ב, אמר שאיראן נמצאת במרחק של חודשים מהשגת החומרים הדרושים לייצור נשק גרעיני. בראיון ל-NBC אמר שאם טהרן תמשיך להסיר הגבלות ולהפר את תנאי הסכם הגרעין היא עלולה להיות רחוקה שבועות - ולא חודשים - מאותה פריצה גרעינית מסוכנת.
מזכיר המדינה של ג'ו ביידן הדגיש בראיון שארה"ב מוכנה לחזור להסכם הגרעין - אם איראן תעמוד בהתחייבויות שלה ותקיים את ההסכם. דונלד טראמפ, נזכיר, פרש מההסכם ב-2018 והחזיר את הסנקציות נגד טהרן. ביידן ובלינקן הבהירו שאם איראן תקיים את ההתחייבויות שלה בהסכם במלואן ארה"ב תקל בסנקציות שהוטלו עליה.
2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
(צילום: רויטרס)
בשבוע שעבר מינה ביידן את רוברט מאלי, ששימש בעבר יועץ בכיר של הנשיא ברק אובמה לענייני מדיניות חוץ, לתפקיד השליח האמריקני המיוחד לענייני איראן. ההחלטה למנות את מאלי עוררה ביקורת בקרב גורמים רפובליקנים. הם חוששים שהוא ינקוט גישה "רכה" מול איראן. מאלי היה בין מובילי המשא ומתן על ההסכם ב-2015. ביידן היה אז סגנו של אובמה.
על רקע החשש בירושלים מחזרתו של ממשל ביידן להסכם הגרעין ומדבריו של בלינקן, ואחרי שמטען חבלה התפוצץ ליד שגרירות ישראל בהודו (פיצוץ שלפי החשד קשור לאיראנים), יתכנס מחרתיים הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון ראשון מאז חילופי השלטון בארה"ב. זה יהיה דיון הקבינט הראשון שבנימין נתניהו מקיים מאז 29 בנובמבר.
2 צפייה בגלריה
חסן רוחאני
חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאני
(צילום: AP)
בראיון ל-NBC תקף בלינקן את רוסיה בגלל דיכוי ההפגנות לשחרורו של אלכסיי נבלני, ואמר שארה"ב שוקלת להעניש את רוסיה בעקבות גל המעצרים. יותר מ-5,300 נעצרו אתמול בהפגנות ברחבי רוסיה לשחרורו של איש האופוזיציה ויריבו הגדול של ולדימיר פוטין. נבלני נעצר עם שובו למולדתו, אחרי שאושפז בקיץ בגרמניה בעקבות הרעלה, שמיוחסת לקרמלין.
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר שרוסיה תתעלם מדבריו של בלינקן, והזהיר מהטלת סנקציות חדשות נגד מוסקבה. "הממשלה הרוסית עושה טעות גדולה אם היא מאמינה שזה קשור אלינו. זה קשור אליהם. זה קשור לממשלה, וקשור לתסכול שהרוסים מרגישים בקשר לשחיתות ולאוטוקרטיה, ואני חושב שהם צריכים להביט פנימה, לא החוצה", אמר בלינקן.
מזכיר המדינה האמריקני לא פירט על סנקציות ספציפיות שמתוכננות נגד מוסקבה. הוא אמר שהוא בוחן תגובה למעשים נגד נבלני, ולכמה פרשות נוספות: הניסיון הרוסי להתערב במערכת הבחירות האחרונה, מתקפת הסייבר הגדולה נגד הממשל האמריקני שמיוחסת לקרמלין והדיווח שרוסיה הציעה מענקים לטליבאן תמורת חיסול חיילים אמריקנים באפגניסטן. הנושאים שאליהם התייחס בלינקן עלו בשיחה שקיים ביידן עם פוטין בשבוע שעבר. "הנשיא לא יכול היה להיות ברור יותר בשיחה עם הנשיא פוטין", אמר בלינקן בהתייחסות לשיחה הראשונה שניהל ביידן עם פוטין מאז שהחל את כהונתו בבית הלבן.
השתתף בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר