המכון למורשת בן גוריון פועל לחידושו ושימורו של אחד הפריטים האייקוניים בצריף שבשדה בוקר: המזגן ששימש את דוד ופולה בימי הקיץ החמים בדרום. הצריף, שמשמש כיום כמוזיאון שאליו מגיעים יותר מ-100 אלף מבקרים בשנה, נשמר בדיוק כפי שהיה מאז פטירתו של בן גוריון. המזגנים המקוריים בצריף, תוצרת הארץ ומהראשונים שהותקנו בנגב, פעלו ברציפות עד לסוף שנות ה-90.
2 צפייה בגלריה
אנשי תחזוקה הגיעו לתקן את המזגנים בני ה60 בצריף בן גוריון
אנשי תחזוקה הגיעו לתקן את המזגנים בני ה60 בצריף בן גוריון
המזגן המיתולוגי בצריף
(צילום יח"צ )
לפני 70 שנים, כשעברו פולה ודוד בן גוריון לצריף בשדה בוקר, הוא התייחס למזג האוויר בדרום הארץ באופן מבודח. "אני מחזיק בדעה שמוטב שאנו נתאים עצמנו לתנאי מזג האוויר השוררים בחלק זה של העולם, מאשר להפך", כתב במכתבו לתורמת מדנוור, שהציעה התקנת מיזוג אוויר בבית ספר שדה במדרשה. אולם, עשור לאחר מכן, עם פרישתו הסופית מתפקיד ראש הממשלה – נכנע בן גוריון לפיתוח המצנן והוחלט על התקנת מזגנים בכל חדרי הצריף שבו חיו, כולל בחדר העבודה שבו ישנם כ-5,000 ספרים.
חברת תדיראן, יצרנית המזגן המקורי, נרתמה למבצע המורכב, הכולל פירוק, שינוע, תיקון ושימור המזגן המיתולוגי במפעל החברה בעפולה. לצורך התהליך, צוות של עובדי החברה, שכבר יצאו לפנסיה, חזרו למפעל באופן חד פעמי במטרה לקחת חלק במשימה. במלאכה סבוכה שבוצעה בידי מומחים, שיחזרו והתקינו חלקים חדשים במזגן הישן והצליחו להשיבו לימיו כקדם, לתקופת שנות ה-60 של המאה הקודמת. "המזגנים נותרו כשהיו, כמו הצריף עצמו, ואנחנו לעיתים נדרשים לעשות תיקוני צבע והדבקות", אומרת גיל שניידר, מנהלת צריף בן גוריון. "היה לנו חשוב לשמר את המזגנים, שכבר התבלו באופן משמעותי. לכן פנינו למי שמכיר את המגזנים הללו, והם ממש התרגשו ולקחו את זה כפרויקט דגל של החברה".
טכנאי המזגנים של החברה יהודה אמרגי (72), שיצא לפנסיה רק לפני חמש שנים, התרגש במיוחד מהמשימה. "זו חתיכת היסטוריה", הוא אומר. "את המזגן הראשון שיפצתי ועל השני אני עדיין עובד. הוא היה ממש שבר כלי, לא היה בו כלום. אני מוצא חלקי חילוף מאולתרים במטרה שמערכת הקירור שבו תעבוד".
2 צפייה בגלריה
אנשי תחזוקה הגיעו לתקן את המזגנים בני ה60 בצריף בן גוריון
אנשי תחזוקה הגיעו לתקן את המזגנים בני ה60 בצריף בן גוריון
טכנאי המזגנים משה שוורץ (מימין) ויהודה אמרגי בתיקון המזגן
(צילום יח"צ )
אף שמדבריו של בן גוריון לאותה תורמת מדנוור אפשר להבין שהוא מעט סלד מהמודרנה, ההפך הוא הנכון. "אחד הנושאים הקרובים לליבו היה התעשייה הישראלית. עם הקמת המדינה הוא עמד על חשיבות ההון הפרטי בבניית העצמאות הכלכלית של המדינה", הסביר רמון זיו-אב, מנהל מרכז המבקרים של הארכיון למורשת בן גוריון. עוד בשנת 1961 מסר בן גוריון את התחזית שלו ל-25 השנים הבאות, שבה התייחס לפתרון מיזוג אוויר עולמי: "מיזוג האוויר בכדור הארץ ישכין אקלים מתון בכל חלקי עולמנו, וכל חלקי היבשת שעל יד הציר הצפוני והדרומי יהיו מיושבים".