2 צפייה בגלריה
הנרי קיסינג'ר
הנרי קיסינג'ר
הנרי קיסינג'ר
(צילום: AFP)
מזכיר המדינה האמריקני לשעבר הנרי קיסינג'ר, שנחשב לאחד המדינאים המשפיעים ביותר של המאה ה-20, הלך לעולמו בשבוע שעבר. בריאיון שהעניק לאתר החדשות "פוליטיקו" זמן קצר לפני מותו, הציע קיסינג'ר - היהודי הראשון לכהן בתפקיד מזכיר המדינה - לזנוח את פתרון שתי המדינות.
קיסינג'ר אמר את הדברים ברקע מלחמת חרבות ברזל וטבח חמאס ב-7 באוקטובר. קיסינג'ר ציין כי היה רוצה שהמלחמה תסתיים ב"דרכי שלום", אך הדגיש כי "אני לא רואה תוצאה כזאת כאשר חמאס מעורב בקונפליקט. הייתי תומך במו"מ בין ישראל לעולם הערבי, אבל אני לא רואה, במיוחד אחרי האירועים האלו, שמו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים הוא פורה במיוחד".
2 צפייה בגלריה
הנרי קיסינג'ר ומשה דיין
הנרי קיסינג'ר ומשה דיין
"מקווה שזה יסתיים במו"מ, כמו בסוף מלחמת יום כיפורים". קיסינג'ר ומשה דיין
(צילום: שלום בר טל)
הכותרת
תומכת בחמאס, תשמח שיושמד: הסיפור של מצרים | סמדר פרי
30:37
בתגובה לשאלה אם יכול להיות שלום ארוך-טווח במזרח התיכון ללא פתרון שתי המדינות, קיסינג'ר ציין כי "הסכם שלום רשמי אינו הבטחה לשלום ארוך-טווח", והרחיב כי "הניסיון עם חמאס מראה את הקושי שבפתרון שתי המדינות. אריאל שרון הפך את רצועת עזה לעצמאית במידה כדי לבחון את פתרון שתי המדינות. הדבר הוביל, למעשה, למצב הרבה יותר מורכב, שהפך להרבה יותר גרוע בשנתיים האחרונות מאשר שהיה ב-2005. כך, פתרון שתי המדינות לא מהווה הבטחה שמה שראינו בשבועות האחרונים לא יחזור על עצמו".
עוד הציע קיסינג'ר שהגדה המערבית תועבר לשליטה ירדנית כתחליף לפתרון שתי המדינות, שלדבריו "משאיר טריטוריה אחת שנחושה להפיל את ישראל". קיסינג'ר הוסיף: "מצרים התקרבה יותר לצד הערבי, כך שלישראל יהיה קשה מאוד בעתיד. אני מקווה שבסוף יתקיים מו"מ, כפי שלי הייתה הזכות לקיים בסוף מלחמת יום הכיפורים. באותה עת ישראל הייתה חזקה יותר בהשוואה למדינות הסובבות אותה. כיום דרושה מעורבת אמריקנית גדולה יותר כדי למנוע את המשך העימות".