ועדת השרים לחקיקה צפויה להצביע בשבוע הבא בעד העברת חוק סיוע לנפגעי אסונות לאומיים, שלפיו גורם מטעם המדינה ילווה את משפחות הנפגעים באסון ויהיה אמון על הקשר עם גורמי הסיוע לצורך מיצוי זכויותיהם.
ההצעה, שאותה הגישה חברת הכנסת אפרת רייטן ממפלגת העבודה, תעלה בוועדת השרים ביום ראשון הקרוב. מטרתה היא לאפשר לממשלת ישראל להכריז על אירוע כאסון לאומי ולקבוע מנגנון סיוע לנפגעים ובני משפחותיהם. ההצעה מוגשת כשברקע עדיין מתקיימים דיונים סביב דרישות הורי הנערים והנערות מאסון נחל צפית ונפגעי אסון מירון. המלווה שימונה מטעם המדינה במסגרת החוק, אם יעבור, יהיה אמון על הקשר עם קרובי המשפחה של הנספים.
ההצעה אמורה להסדיר מנגנון יעיל ומהיר יחסית לתשלום דמי סיוע לנפגעים ולמשפחותיהם כדי שיוכלו להתמודד עם השלכות האסון, בין היתר בשל הרצון לייצר מסגרת מסודרת ואחידה לטיפול בנפגעים. "למרבה הצער, אסונות אזרחיים בנסיבות חריגות, שמקורם אינו בפעילות צבאית או בפעולת איבה, התרחשו לא אחת במדינת ישראל ויש בהם כדי להשפיע באופן עמוק על כלל אזרחי המדינה" נכתב בדברי ההסבר להצעה.
1 צפייה בגלריה
אפרת רייטן
אפרת רייטן
ח"כ אפרת רייטן
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
"במקרים מסוימים בעקבות אסונות מעין אלו, הכריזה ממשלת ישראל על יום אבל לאומי כדוגמת יום האבל הלאומי שהוכרז לאחר אסון הילולת מירון, שצוין ביום 2 במאי 2021. עד היום לא נקבע בחוק כי אסונות מעין אלו יוכרזו כאסון אזרחי לאומי. כתוצאה מאי הסדרת הנושא בדין חשים הנפגעים ומשפחותיהם, בימי האבל ותקופת ההתמודדות הקשה עם השלכות האסון על חייהם, שהופקרו לנפשם, בהעדר ליווי מוסדר ואחיד מטעם המדינה".
רייטן ליוותה את הורי אסון נחל צפית כעורכת דין עוד לפני כהונתה בכנסת, במסגרת דרישתם להקמת ועדת חקירה ממלכתית, וממשיכה ללוות אותם גם היום.