אחרי עוד בוקר של עימותים בהר הבית, במשטרה נערכים לכל תרחיש - וחוששים בין היתר מהאפשרות של זליגת המהומות לערים המעורבות, כפי שהיה בעימותים הקשים במהלך מבצע שומר החומות. לאורך השבוע כבר היו עימותים בין מתפרעים לשוטרים בנצרת, אום אל פחם ובמשולש, והיום - יום שישי השלישי של הרמדאן - נחשב לרגיש מאוד מבחינת הנפיצות. במשטרה נערכו מאז העימותים לאפשרות של מהומות. לאחר סיום תפילת הצהריים, רעולי פנים יידו אבנים לעבר שוטרים ורחפן ירה גז מדמיע במתחם.


8 צפייה בגלריה
עשן בהר הבית
עשן בהר הבית
המתפרעים ירו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון. עץ בוער בהר הבית
(צילום: רוייטרס )
8 צפייה בגלריה
כוחות ביטחון פרוסים ב מתחם הר הבית
כוחות ביטחון פרוסים ב מתחם הר הבית
הפעם המשטרה נערכת מראש לעימותים ברחבי הארץ. שוטרים בהר הבית
(צילום: AFP )
8 צפייה בגלריה
עימותים בהר הבית
עימותים בהר הבית
העימותים בהר הבית
(צילום: AFP )
במשטרה אמנם מעודדים מכך שלפי שעה המהומות בהר הבית לא התפתחו להסלמה רבתי בכל רחבי הארץ, ושמתפללים במתחם התעמתו בעצמם עם המתפרעים, אך כשמסתכלים על התמונה הכוללת מזהים דפוס דומה לזה שאירע במבצע שומר החומות: עימותים בהר הבית שזולגים לאזורים נוספים, תהלוכת דגלים וטילים בדרום. לכן, וכחלק מלקחי חודש מאי האחרון, החליטו במשטרה להודיע לכוחות המילואים של מג"ב להיכנס לכוננות להקפצה מיידית. המטרה היא שבניגוד למבצע שומר החומות, הפעם לא ייקח למשטרה ימים להתארגן, והיא תוכל להגיב מיד אם יחלו התפרעויות קשות.
כפי שקורה מדי שנה, גם השנה לא תתאפשר עליית יהודים להר הבית בימים האחרונים של הרמדאן, ובמשטרה - שמדגישה בהודעותיה את חשיבות שמירת חופש הפולחן לשלוש הדתות - מקווים שהדבר יסייע להפחתת המתיחות. במשטרה אומרים כי "לא סוד שפרסנו אלפי שוטרים ברחבי הארץ, ואנחנו ערוכים בכוחות מתוגברים כדי לשמור על ביטחון הציבור ולמנוע מהטרור להרים שוב את ראשו. נשמור על הסדר הציבורי והביטחון האישי של האזרחים, לצד קיום הטקסים הדתיים בהר הבית".
8 צפייה בגלריה
הפרות סדר עימותים מתיחות מתחם מסגד אל אקצא הר הבית ירושלים צעירים ערבים מתגוננים מאחורי מחסה מאולתר
הפרות סדר עימותים מתיחות מתחם מסגד אל אקצא הר הבית ירושלים צעירים ערבים מתגוננים מאחורי מחסה מאולתר
"ניסיון פלסטיני להבעיר את השטח". ההתפרעויות בהר הבית
(צילום: AFP )
8 צפייה בגלריה
הפרות סדר עימותים מתיחות מתחם מסגד אל אקצא הר הבית זיקוקים
הפרות סדר עימותים מתיחות מתחם מסגד אל אקצא הר הבית זיקוקים
(צילום: AFP )
בימים האחרונים נעצרו כבר 57 ערבים-ישראלים בהתפרעויות ביישובים ערביים, רובם בגין הפרות סדר, חסימות כבישים ויידויי אבנים בוואדי ערה, נצרת, אום אל פחם ופורדיס. הרשתות החברתיות מלאות באדי דלק של הסתה שלה אחראים אנשי חמאס בעזה וגם נציגי הארגון בחו"ל. לדברי גורמים במשטרה, אף על פי שרוב העצורים הישראלים שוחררו - עיקר המקרים תועדו ולכן יוגשו כתבי אישום נגד המעורבים בהתאם לראיות שיוצגו.
בעימותים הבוקר בהר הבית השתתפו כ-200 מתפרעים שיידו אבנים וירו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון. אחד הזיקוקים גם פגע בעץ והצית אותו. המשטרה השיבה ברימוני הלם ובאמצעים לפיזור הפגנות, ושוטרת אחת נפצעה באורח קל. מתפללים שכעסו על יידוי האבנים דרשו מהמתפרעים לחדול, ואף פירקו מעין "גדר" שהקימו להגנה מפני המשטרה. חלקם קראו לעבר רעולי הפנים: "תתביישו, אנחנו רוצים להתפלל". אחרי כשלוש שעות של עימותים, פנו מתפללים לשוטרים והבטיחו שירחיקו את מיידי האבנים בעצמם. השוטרים נענו לבקשת המתפללים לעזוב, ולאחר מכן נותרו במתחם שוטרים מעטים. לטענת הסהר האדום, 31 פלסטינים נפצעו בעימותים, בהם 14 שפונו לבית החולים.
המתפרעים נערכו לעימותים עם המשטרה כבר במהלך שעות הלילה, כשהכינו ביצורים ואגרו מלא של אבנים וזיקוקים. המתפרעים - חלקם רעולי פנים ועם דגלי חמאס - החלו בעימותים בשעות הבוקר המוקדמות, ולמרות יידוי האבנים המשטרה המתינה לסיום התפילה ולפיזור המתפללים בטרם החלה לפעול. "לאחר שמפרי הסדר המשיכו בידויי אבנים מסיבי וההתפרעות האלימה נמשכה והתגברה, כולל לכיוון גב הכותל המערבי שעה שמתקיימות תפילות במקום, כוחות משטרה נאלצו להשתמש באמצעים לפיזור הפרות הסדר ולהדיפת ההמון לאחור", נמסר.
8 צפייה בגלריה
כוחות משטרה  על הגגות הסמוכים למסגד
כוחות משטרה  על הגגות הסמוכים למסגד
כוננות גבוהה במשטרה. כוחות על גגות הסמוכים למסגד
8 צפייה בגלריה
מפגינים דגל חמאס אל-אקצא
מפגינים דגל חמאס אל-אקצא
דגלי חמאס הלילה בהר הבית
המשטרה הוסיפה כי "במהלך הפרות הסדר האלימות וידויי האבנים, נפצע רעול פנים שהפר את הסדר ויידה האבנים עם אחרים לעבר גב הכותל המערבי, והוא פונה לקבלת טיפול רפואי על-ידי כוחות המשטרה וגורמי החירום וההצלה. בין מפרי הסדר האלימים ומיידי האבנים נצפה גם אדם עם כיסא גלגלים. מפרי הסדר ומיידי האבנים פוגעים בראש ובראשונה במתפללים הרבים שנמצאים בהר הבית. יש לציין כי היו ניסיונות של חלק מאותם מתפללים להפסיק את הפרות הסדר וידויי האבנים ולהרחיק את פורעי החוק, אולם הם לא צלחו".
המפכ"ל יעקב שבתאי והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב קיימו הבוקר אחרי העימותים הערכת מצב בירושלים, שבה השתתפו בין היתר מפקד מחוז ירושלים, מפקד מג"ב, מפקד אגף סייף, נציגי צה"ל, שב"כ וגורמים נוספים. שבתאי הגיע לעיר העתיקה אחרי פרוץ המהומות הבוקר, ובדיון טלפוני עוד קודם לכן עם מפקדי המחוזות וראשי האגפים במשטרה החליט כל הכנסת כוחות מילואים של מג"ב לכוננות גיוס מיידית בהתאם להתפתחויות.
8 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
משוואה חדשה. הנייה
(צילום: AFP)
לפי המשטרה, בדיונים הוחלט עוד על "הכנסת המפקדות הארציות במחוזות המשטרה לכוננות, תחילה לפעילות בגזרתן בהתאם לאירועים והפרות סדר אם יהיו, ולאחר מכן לתגבור ארצי בהתאם לצורך". כמו כן, הוחלט על "חיזוק הפעילות התודעתית אל מול הניסיון הפלסטיני להבעיר את השטח". לפי המשטרה, "יש המון פייק ניוז שהפלסטינים מנסים להוציא מהאירועים בהר הבית, ויש צורך לשקף באופן אמיתי את הדברים לציבור הערבי בארץ ובעולם".
במשטרה הדגישו כי "מדובר במאמץ חשוב מאין כמותו ויש להיות מהירים וחזקים בו מאוד. המפכ"ל התייחס לכך שהמשטרה לא תאפשר הפרות סדר, וכל אחת כזו שתתפתח תגרור תגובה התקפית ונחושה של כוחות המשטרה במטרה לדכא אותה כבר בהתחלה. משטרת ישראל נמצאת בהפעלה מבצעית מלאה בכל הגזרות, לרבות ירושלים, כשהמטרה היא בראש ובראשונה לסכל אירועי טרור, למגר הפרות סדר ולהעניק שירותי משטרה".
בתוך כך, מנהיג חמאס איסמעיל הנייה אותת אתמול על הצבת משוואה חדשה של חמאס מול ישראל בכל הנוגע למסגד. לדבריו, חמאס יראה מעתה גם בכניסה של יהודים למתחם ההר כעילה להסלמה. "אני אומר לישראל שאם היא חושבת שהפריצה לאל-אקצא תשנה את זהותו האיסלאמית היא הוזה", אמר הנייה. "מה שהמתנחלים עושים במסגד ידחוף בכל המישורים לסכסוך, לעימות. כמו שגרמנו לתבוסה בנוגע למה שמכונה 'צעדת הדגלים', כך נביס את מדיניות הפריצות. אנחנו עדיין בתחילת המערכה".