סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה הערב (יום ה') פרטים מטיוטת ההסכם המתגבש בווינה, שם מתנהלות שיחות לא ישירות בין איראן לארה"ב על הצלת הסכם הגרעין. דיפלומטים ששוחחו עם רויטרס אמרו שהסיכום המתגבש בין איראן לארה"ב, שנועד להציל את הסכם הגרעין שנחתם מ-2015 ונמצא על סף קריסה, כולל בשלב הראשון סדרת צעדים בוני אמון מצד שני הצדדים.
נציגים מאיראן, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת, גרמניה, האיחוד האירופי וארה"ב ממשיכים לדון בפרטי ההסכם המתגבש – על רקע אזהרות המערב שהזמן הולך ואוזל. במערב מזהירים שבעוד שבועות ספורים ההסכם מ-2015 יהפוך לחסר משמעות, בעקבות התקדמותה של תוכנית הגרעין האיראנית. נציגים בשיחות אומרים שחלק ניכר מההסכם החדש כבר גובש, אך יש כמה סוגיות שטרם נפתרו.
3 צפייה בגלריה
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
בשיחות הגרעין בווינה
(צילום: רויטרס)
איראן הפרה סעיפים רבים בהסכם מאז 2018, כשנשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ פרש מההסכם והחזיר את הסנקציות נגד טהרן - שפגעו קשות בכלכלה שלה. הסכם הגרעין מ-2015 מגביל את איראן להעשרת אורניום ברמה שלא עולה על 3.67%, אך כעת היא מעשירה אורניום ברמה של עד 60%. כדי שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק גרעיני הוא צריך להיות מועשר ברמה של כ-90%.
בשיחות בווינה מנסים הצדדים להגיע לסיכום על מתווה להסרת סנקציות אמריקניות נגד איראן (במיוחד על ענף הנפט, שקריטי לכלכלתה), בתמורה להגבלות על פעילות הגרעין האיראנית. טיוטת ההסכם, באורך יותר מ-20 עמודים, מפרטת צעדים שיבוצעו לאחר אישור של הצדדים.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ מודיע על הפרישה מהסכם הגרעין, מאי 2018
(צילום: רויטרס)
לפי דיפלומטים ששוחחו עם רויטרס, בשלב הראשון תפסיק איראן להעשיר אורניום ברמה שעולה על 5%. בנוסף יופשרו נכסים איראניים בשווי 7 מיליארד דולר שהוקפאו על-ידי דרום קוריאה, כתוצאה מהסנקציות האמריקניות, וכן ישוחררו אסירים מערביים שכלואים באיראן. רק לאחר שהצעדים האלה יתבצעו יחל שלב הסרת הסנקציות נגד איראן. על לוח הזמנים טרם הושגה הסכמה. כמה גורמים העריכו שפרק הזמן שיחלוף מההסכם עד להסרת הסנקציות יהיה בין חודש לשלושה חודשים.
דיפלומטים שמשתתפים בשיחות, שהסבב הראשון שלהן נפתח לפני 10 חודשים, ציינו שלא ברור אם הצדדים יגיעו להסכם. אחד הנושאים שבמחלוקת הוא הדרישה של איראן שארה"ב תבטיח שהיא לא תפרוש שוב מההסכם. גורמים במערב אמרו שמדובר בדרישה בלתי אפשרית. טהרן מוכנה לסיכום אחר, לפיו אם ארה"ב תפר את תנאי ההסכם טהרן תוכל להעשיר אורניום לרמה של עד 60%.
3 צפייה בגלריה
במתקן העשרת אורניום בנתנז
במתקן העשרת אורניום בנתנז
במתקן העשרת אורניום בנתנז
(צילום: AP)
בשיחות הגרעין בווינה מתנהלות כאמור שיחות לא ישירות בין ארה"ב לאיראן, שסירבה לפגישות ישירות עם האמריקנים. הדיפלומטים ששוחחו עם רויטרס העריכו שהסרה של סנקציות אמריקניות "רגישות" תחייב פגישה פנים מול פנים של נציגים איראנים ואמריקנים.
בתחילת החודש הסירה ארה"ב חלק מהסנקציות שלה נגד איראן – ואמרה שהסכם חדש בין הצדדים "נראה באופק". בטהרן בירכו על ההקלה בסנקציות, אך אמרו שהצעד אינו מספיק. מחלקת המדינה האמריקנית ציינה אמש כי הצדדים בווינה נמצאים ב"שלבים הסופיים" של שיחות הגרעין. ראש המשלחת האיראנית לשיחות הגרעין, עלי בכרי קאני, אמר: "אחרי שבועות של שיחות אינטנסיביות, אנחנו קרובים מתמיד להסכם. עם זאת, כלום לא מוסכם עד שהכול יוסכם".