שב"כ התיר לפרסום בצהריים (יום חמישי) כי בפעילות משותפת עם המשטרה וצה"ל נעצרו ביולי ארבעה אזרחים ישראלים מכפר קאסם, שחשודים בקבלת "אמל"ח רב ואיכותי". לפי שב"כ, ברשות החשודים אותרו שני מטעני חבלה מתוצרת איראנית, ואמל"ח רב נוסף. אחד העצורים, לפי שב"כ, היה בקשר עם חיזבאללה.
על אף שמטרת המטענים הייתה פלילית - חיסול ראשי ארגון פשיעה ערביים - ציר ההברחה ידוע ככזה שמשמש גורמי טרור. לכן שב"כ היה מעורב בחקירה, שבמסגרתה נחשף למעשה כי איראן מספקת מטעני חבלה תקניים וגדולים (כלימגור) לארגוני פשיעה בישראל מהחברה הערבית.
2 צפייה בגלריה
אזרחים ישראלים מכפר קאסם ומלוד אשר הופעלו כתשתית מבריחי אמל״ח
אזרחים ישראלים מכפר קאסם ומלוד אשר הופעלו כתשתית מבריחי אמל״ח
מימין למעלה: מוחמד עיסא, נוח עאסם, גלאל חרסא ואחמד עיסא
(צילום: תקשורת שב"כ )
2 צפייה בגלריה
אזרחים ישראלים מכפר קאסם ומלוד אשר הופעלו כתשתית מבריחי אמל״ח - מטען החבלה שנתפס
אזרחים ישראלים מכפר קאסם ומלוד אשר הופעלו כתשתית מבריחי אמל״ח - מטען החבלה שנתפס
המטען שאותר
(צילום: תקשורת שב"כ )
"בפשיטה של לוחמי שב"כ, ימ"מ ומג"ב על מתחם מגורים בלוד אותרו אזרחים ישראלים נוספים שהתכוונו להשתמש באחד מהמטענים האמורים, למטרות פליליות", נמסר משב"כ. "מהחקירה בשב"כ עלה כי חיזבאללה פעל לגיוס והפעלה של תשתית מבריחים בישראל לטובת קליטת אמל"ח חריג והפצתם לגורמים שונים, בהם גורמים פליליים".
העצורים הם גלאל חרסא (28), אחמד עיסא (30) ומוחמד עיסא (39) מכפר קאסם, ונוח עאסם (30) מלוד. היום הוגשו לבית המשפט המחוזי מרכז כתבי אישום נגדם בגין עבירות נשק.
פרשננו רון בן ישי מוסיף כי בתמונה נראה מטען כלימגור תקני (קליימור), זהה לחלוטין למטען שהמציאו האמריקנים - רק שהוא מיוצר באיראן. כשמטען כזה מופעל, הוא מרכז אלומה של כדוריות מתכת לעבר מטרה אחת ויכול אף לחדור ג'יפ משוריין. כשמופעל לעבר קבוצה, כפי שקרה באסון השייטת במבצע "שירת הצפצפה" ב-1997, הוא יכול לפגוע בבת אחת בהרבה בני אדם. לאחרונה היה שימוש במטען כלימגור בפיגוע בצומת מגידו, שבוצע על-ידי מחבל שחדר מלבנון.
מדובר בניסיון של חיזבאללה לפעול בארץ באמצעות גורמים פליליים - עם מטענים מתוצרת איראן, תוך מימון ויוזמה של משמרות המהפכה. גם בזמן "שומר החומות", גורמים פליליים היו אלה שהלהיטו את הרוחות בחברה הערבית, ובארגון הלבנוני הבינו שכך יפעילו כ"פרוקסי" את הפושעים הערבים-ישראלים; הפעלה של אזרחים למטרות טרור.
עו״ד ווליד כבובעו"ד ווליד כבוב
גורם בכיר בשב"כ מסר כי "פרשיה זו ממחישה פעם נוספת את המאמצים של גורמי טרור מחיזבאללה ומאיראן לנצל את אזרחי ישראל הערבים לפעילות ביטחונית כנגד המדינה. כמו כן עלה בחקירה כי התפר בין הביטחוני לפלילי הינו דק ביותר".
משב"כ נמסר כי "שירות הביטחון הכללי ימשיך לפעול בנחישות לאיתור וסיכול של כל כוונה להחדיר אמל"ח מצד איראן וחיזבאללה, וינקוט את כל האמצעים העומדים לרשותו על מנת לסכל פעילות המסכנת את ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה. נמצה את הדין עם הגורמים המעורבים. פרשיה זו מביאה לידי ביטוי את העיסוק הגובר של שב"כ בתחום האמל"ח וזליגתו הן לתחום הביטחוני והן הפלילי. השירות ימשיך הרחבת עיסוקו בתחום זה".
עו"ד ווליד כבוב, שמייצג את נוח עאסם, מסר: "החשד הראשוני שיוחס בהליך החקירה על ידי שירות הביטחון הכללי היה ביצוע עבירות ביטחוניות, לרבות מגע עם סוכן זר. בחלוף 45 ימי מעצר שירות הביטחון הגיע לכלל מסקנה כי החשד שיוחס תחילה אינו יכול להחזיק מים ואין בין החשד למציאות הנכונה כל קשר. ראיה ניצחת לכך היא הגשת כתב אישום שמייחס למרשי עבירות פליליות של נשיאת נשק. בכל כתב האישום אין בדל ראיה או אזכור לעבירה בטחונית, עבירה ממניע גזעני/לאומני או חלילה פגיעה ביבטחון המדינה".
עו"ד יוסי זילברברג, שמייצג את מוחמד עיסא, מסר: "מרשי הוחזק 42 ימים בתנאים קשים ביותר בחקירה של שירותי הביטחון והכחיש כל מעורבות ביטחונית כלשהיא. ואכן, כל העבירות הביטחוניות נגדו נמחקו. מרשי הודה רק בהחזקת הנשק, אך ההודאה ניתנה רק בשל לחץ חקירתי שהופעל נגדו. הוא טוען שהודאה לא ניתנה מתוך רצון חופשי ואין שום ראיה שקושרת אותו לעבירה חוץ מההודאה".