1 צפייה בגלריה
חלוקת המענק הקטארי
חלוקת המענק הקטארי
ארכיון. חלוקת המענק הקטארי בעזה
אחרי לבטים רבים החליטה קטאר להמשיך להפעיל את מנגנון המענק הכספי החודשי לרצועת עזה לאורך כל שנת 2021. כך נודע היום (ד') ל-ynet. טרם נקבע מה יהיה היקף המענק וכיצד הוא יחולק.
ההחלטה התקבלה בעיצומם של מגעים אינטנסיביים בין ישראל, חמאס וגורמים בינלאומיים, שמתקיימים בחלקם בדוחא וחלקם בארץ. הם מהווים חלק מתוכנית ההסדרה, אולם למעשה נועדו להביא לשקט טקטי יחסי בין ישראל לחמאס למשך שנה לפחות.
בשיחות נרשמה מחלוקת חריפה בין קטאר לחמאס בנוגע לחלוקת עוגת המענק, על רקע העובדה שבדוחא מעוניינים שחלק מהתקציב יועבר להשקעה בפרויקטים תשתיתיים משמעותיים. אחד מהם הוא הקמת צינור גז שיחובר לתחנת הכוח בעזה, וזו תעבור הסבה להפעלה בגז. מדובר בפרויקט יקר שנמצא כעת רק בשלב התכנון.
על פי התוכנית, חברת נובל אנרג'י שמפיקה את הגז ממאגר לוויתן, תמכור אותו לחברת דלק, וזו תמכור אותו לקטאר שתעביר אותו באמצעות צינור לחברה הפרטית המפעילה את התחנה. הקמת הצינור מישראל לרצועת עזה צפויה להימשך בין שנתיים לשלוש שנים.

בין אם תהיה הסכמה בנושא בין קטאר לחמאס ובין אם לא, תוכנית כזאת תלויה גם בהסכמה של הדרג המדיני בישראל, וטרם הוחלט אם הוצאתה לפועל תותנה בהתקדמות בסוגיית השבויים והנעדרים.
כך או אחרת, גורמים בהנהגת חמאס מעדיפים הגדלה של המענק המזומן שמחולק למשפחות נזקקות ברצועה על פני פרויקט השקעה תשתיתי. מדובר בהעדפת נתיב ''כאן ועכשיו'' על פני פרויקט שייקח זמן רב עד שיקרום עור וגידים ויניב פירות. מדובר באחת משתי אפשרויות: הגדלת המענק החודשי שעומד כיום על 100 דולר למספר משפחות קבוע, או לחילופין הגדלת מספר המשפחות שימשיכו לקבל מענק של 100 דולר.
בהנהגת הארגון יש מי שמעדיף לגזור קופון פוליטי של אהדת ההמון בטווח הקצר על פני פרויקט לטווח הארוך. נראה כי להליך הבחירות בחמאס, שעתיד להתחיל בסוף השנה ולהסתיים ברבעון הראשון של 2021, יש משקל בדרישה. סוגיה זו עדיין נמצאת במשא ומתן בין חמאס לבין קטאר.
חרף הרצון של קטאר להביא לרגיעה בין ישראל וחמאס באמצעות המשך מנגנון המענקים, ישנו שחקן נוסף שעלול להביא להפסקת ההבנות והשקט: הג'יהאד האסלאמי, שפעיליו והנהגתו אינם סרים למרותה של דוחא. הארגון היה מעורב - בין אם באופן עצמאי או בהפעלה מגבוה - בירי הרקטות בשבועות האחרונים לעבר ישראל. פעולות אלה עלולות להוביל להסלמה מכוונת כדי לסיים את הבנות השקט השבריריות בין ישראל לחמאס.