1 צפייה בגלריה
    אילוסטרציה
    אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מצוקת הפריפריה: 90% מהפסיכולוגים שנותנים טיפול גם במסגרת השירות הציבורי בדרום נאלצים לסרב לפניות חדשות, 30% מציינים כי הם מסרבים ל-10 פניות בשבוע. כך עולה מנתוני פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית החושפים את הפער הבלתי נסבל בין רמת השירותים שמקבלים תושבי המרכז לעומת תושבי הפריפריה גם בתחום זה.
לפני כשנה פורסמה ב"ידיעות אחרונות" ידיעה שחשפה תמונה עגומה דומה באשר לעומס הכבד על שירותי בריאות נפש בדרום שלהם נזקקו רבים, בעיקר ילדים, כתוצאה מטראומות שנגרמו עקב ירי הרקטות הבלתי פוסק מהרצועה וגם בגלל מצוקות שגרמה הקורונה.
תושבי הדרום נאלצים לפנות לפסיכולוגים פרטיים בגלל מחסור חמור בכוח אדם בשירות הפסיכולוגי הציבורי.

"כבר לא מאמין שיחזרו אליי"

בן 42 מאילת הזקוק לפסיכולוג סיפר: "אני מחכה מעל חצי שנה, בבריאות הנפש אמרו לי שזמן ההמתנה הוא שנה. אני כבר לא מאמין שיחזרו אליי כי הבנתי שהביקוש עצום. אין פה מענה. המצב על הפנים, אילת רחוקה, גם רופאים לא רוצים לבוא לפה".
סטודנטית בת 25 מבאר שבע מספרת: "זה המוצא האחרון שלי כי אין לי כסף לממן שירות פסיכולוגי פרטי. לפני שנה וחצי ביקשתי תור, אמרו שייצרו איתי קשר בתוך מספר חודשים ובינתיים קיבלתי רק מייל המאשר כי בקשתי התקבלה. זה מתסכל, כי מדובר בעזרה נפשית ולא במותרות".
ד"ר ירדן מנדלסון ואפרת ליה שחף, שעיבדו וניתחו את הסקר: "שירותי פסיכולוגיה ציבורית במסגרות בריאות הנפש בגיל הרך ניתנים כיום במרפאות קהילתיות של קופות החולים והמדינה וכן גם במסגרת עמותות שונות. בכל הנוגע למערך הפסיכולוגיה הקלינית הציבורית, הרי בגילאים מבוגרים יותר (18-6) נרשמו תורי המתנה של יותר משנה עבור ילדים ובני נוער במערך בריאות הנפש עוד לפני משבר הקורונה בעקבות מחסור אדיר בפסיכולוגים קליניים לילדים ונוער".
הסקר נערך בקרב 511 פסיכולוגים ופסיכולוגיות וממנו עולה כי שליש מהם דיווחו על מטופלים שמחכים בתור מעל שנה וחלקם אפילו עד שלוש שנים תמימות. 25% מהפסיכולוגים שענו על הסקר עובדים בשירות הציבורי בלבד, 46% עובדים הן בשירות הציבורי והן בפרטי, ו-22% בקליניקה פרטית או מכון פרטי.
לשם השוואה: בשרון רק 16% מהפסיכולוגים דיווחו על המתנה של שנה, השאר פחות. בחיפה 15% דיווחו על המתנה של שנה ומעלה, יש שציינו אף שנתיים. בתל אביב – 17% מהפסיכולוגים ציינו זמן המתנה של שנה ומעלה, כל היתר דיווחו על פחות משנה.
65% מהפסיכולוגים הקליניים ו-45% מהפסיכולוגים החינוכיים ברחבי הארץ מדווחים על זמני המתנה הגבוהים משישה חודשים. גם זמני ההמתנה לאבחון בשירות הציבורי ארוכים ועומדים על כארבעה חודשים בממוצע.