לאחר חשיפת המלצת ועדת סל המחירים לייקר את מעונות היום, תכנס אפרת רייטן, יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, דיון דחוף בנושא. אתמול נודע ל-ynet על ההמלצה להעלות את מחירי המעונות, מה שעורר תרעומת רבה בקרב הורים, ולא רק הם. גם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הביעה התנגדות למהלך וסירבה לקבל את ההמלצה, ואף דרשה סבסוד ממשרד האוצר.
"אי אפשר להשית את המחדל המתמשך על כתפי ההורים. המדינה צריכה לממן את התוספת התקציבית כבר לפני הבחירות", אמרה רייטן ופנתה במכתב לשר האוצר אביגדור ליברמן בדרישה לעצור את ייקור מעונות היום.
5 צפייה בגלריה
גן ילדים, אילוסטרציה
גן ילדים, אילוסטרציה
"אם לא יינקטו מהלכים מיידים, יקרוס תחום מעונות היום הציבוריים כולו"
(צילום: shutterstock)
5 צפייה בגלריה
ועדת העבודה והרווחה
ועדת העבודה והרווחה
רייטן מזהירה מאלפי פעוטות שישארו ללא מסגרת, ופונה לליברמן: "תתערב"
( צילום: יואב דודקביץ')
בין הדברים כותבת רייטן במכתבה כי "כבר עתה, צפוי כי בשנת הלימודים תשפ"ג 10,000 פעוטות יוותרו ללא מעון; אני מבקשת להתריע כי אם לא יינקטו מהלכים מיידים, יקרוס תחום מעונות היום הציבוריים כולו, בעיקר בשל מחסור במחנכות-מטפלות, דבר שיפגע באופן חמור במאות אלפי תינוקות, פעוטות והורים צעירים. מזה שנים שהמעונות המפוקחים עומדים בפני קריסה".
"התוצאה היא שכבר עתה, לקראת שנת הלימודים תשפ"ג, ידוע כי לפחות כ-60 מעונות יום ציבוריים ייסגרו בשל המחסור החריף במחנכות-מטפלות. משמעות הדבר היא שכ-10,000 תינוקות ופעוטות יישארו ללא מסגרת ציבורית מסובסדת ואין כל ביטחון שבעקבותיהם לא ייסגרו מעונות נוספים בשל המחסור החריף שרק הולך ומחמיר".
בפנייה לשר האוצר ליברמן כתבה: "אני פונה אליך, בבקשה דחופה זו, להתערבותך האישית והמיידית למען לשיפור מעמדן ותנאי שכרן ועבודתן של המחנכות לגיל הרך כבר בשנת הלימודים תשפ"ג, על מנת להציל את ענף מעונות היום מקריסה ולמנוע נזק בלתי הפיך למאות אלפים. זאת כמובן מבלי להשית את העלויות על ההורים".
5 צפייה בגלריה
שאשא ביטון הביעה התנגדות, ודורשת סבסוד מהאוצר
שאשא ביטון הביעה התנגדות, ודורשת סבסוד מהאוצר
שאשא ביטון הביעה התנגדות, ודורשת סבסוד מהאוצר
(צילום: אלכס קולומויסקי, עודד קרני, לע״מ)
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן אמר בעקבות ההמלצה להעלות את מחירי המעונות כי "הדוח שפרסמנו במאי האחרון העלה כי הנטל הכלכלי על כתפי ההורים כבד ושהפריסה הארצית של המסגרות המסובסדות אינה נותנת מענה הולם. בנוסף, התהליך שעל הורים לעבור על מנת לקבל דרגת זכאות לסבסוד שכר הלימוד אינו פועל בצורה יעילה ומטיל נטל בירוקרטי על ההורים".
הוא חזר על המלצתו "לבחון את מודל הסבסוד על רקע השפעת חוק הפיקוח החדש על שוק המעונות כדי לאפשר ליותר משפחות במצב חברתי כלכלי נמוך להעניק לילדיהן חינוך- טיפול איכותי בגילי אפס עד שלוש". הדוח האחרון של המבקר קבע כי הנטל הכלכלי המוטל על כתפי הורים לפעוטות בישראל הוא כבד יחסית. במסגרות המסובסדות יש מקום לכ-30% מהפעוטות בישראל. הורים שילדיהם במסגרת שאינה מסגרת מסובסדת נדרשים לשאת בעלות העשויה להגיע לנתח נכבד מההכנסה המשפחתית הפנויה.
בביקורת נמצא כי התהליך שהורים לפעוטות נדרשים לעבור לצורך קבלת דרגת זכאות לסבסוד שכר הלימוד של ילדיהם במסגרות מסובסדות אינו פועל בצורה יעילה ומטיל נטל בירוקרטי על ההורים. המבקר אנגלמן המליץ כבר אז כי האגף למעונות היום, בשיתוף משרד האוצר, יבחן את מודל הסבסוד על רקע השפעת חוק הפיקוח החדש על שוק המעונות כדי לאפשר ליותר משפחות במצב חברתי כלכלי נמוך להעניק לילדיהן חינוך – טיפול איכותי בגילאי אפס עד שלוש.
5 צפייה בגלריה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן יקיים מסיבת עיתונאים בנושא האסון בהר מירון
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן יקיים מסיבת עיתונאים בנושא האסון בהר מירון
"לבחון את מודל הסבסוד". מבקר המדינה אנגלמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ירדן דהאן מירושלים, אם להלל בת השנה וחצי ויגל בן השלוש, מוחה על הכוונה להעלות את המחירים. "לצערנו שכר מעונות היום כבר שנים ארוכות עומד על מחיר הזוי לעומת ה'תמורה' ולעומת השכר אותו המטפלות וכל העוסקות במסגרות לגיל הרך מקבלות. לצערנו בלי אפשרות לקבלת הנחה שגם היא תהליך מסורבל ואף נדמה כמייאש הורים, מאוד קשה לרשום ילד למסגרות לגיל הרך. הצורך הבסיסי של אמא הוא למצוא מסגרת לגיל הרך".
"אנו מרגישים שזו דרך נוספת להקשות על חייהם של זוגות צעירים, שצריכים לעבוד לפרנסתם ולזכות מתישהו לקנות בית. אך בקצב הזה, החלום הולך ומתרחק, כי הכול הולך כדי לשרוד את היום-יום". לדברי ירדן, כבר בסוף שנת הלימודים החולפת הגישו הורים רבים בקשות להנחה במסגרות לגיל הרך ועוד לא קיבלו תשובות בשל העומס.
עדי שטרית, אם לשלושה ילדים קטנים מאשקלון, אינה מבינה את חוסר ההתחשבות במשפחות הצעירות והכוונה להעלאת המחירים. "מחירי המעונות והתשלומים למערכת החינוך בכלל גבוהים וכעת עם הכוונה להעלות את מחיר המעונות וזה מאוד מטריד", אמרה, "כולם מתמודדים כעת עם יוקר המחיה וכל תוספת מקשה על כולנו. אני מצפה ומקווה שתבוטל ההחלטה לייקר את עלות המעונות".

התייקרות של כ-40% בתעריפי ביטוח תאונות אישיות לתלמידים - תוך חודש

במקביל, שרת החינוך שאשא ביטון מבקשת מוועדת החינוך של הכנסת לאשר את העלאת תעריף תשלומי ביטוח תאונות אישיות לתלמידים מסכום של 49 שקלים ששילמו ההורים עבור כל ילד בשנה שעברה לסכום של 69 שקלים - המהווים התייקרות של 40.8%. זו הפעם השנייה בחודש האחרון ששרת החינוך מבקשת לייקר את תעריף ביטוח תאונות אישיות.
5 צפייה בגלריה
ועדת החינוך התרבות והספורט בכנסת
ועדת החינוך התרבות והספורט בכנסת
התייקרות גם בתעריפי ביטוח תאונות אישיות. ועדת החינוך של הכנסת
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
בפעם הראשונה אישרה ועדת החינוך לבקשת שאשא ביטון לייקר את הביטוח מסכום של 49 שקלים לסכום של 57 שקלים, חרף מחאת הנהגת ההורים הארצית. כעת מבקשת שרת החינוך לאשר העלאה נוספת לסכום של 69 שקלים. במכתב לוועדת החינוך היא נמקה זאת בכך שלא היו חברות ביטוח שניגשו למכרז של החברה למשק וכלכלה בשלטון המקומי לאחר ההעלאה הראשונה ולכן התהווה צורך להעלאה נוספת.
"קביעת התעריפים הינה חיונית על מנת שהחברה למשק וכלכלה של מרכז השלטון המקומי תוכל לבצע הליך מכרזי נוסף לבחירת ספק שיבטח את תלמידי מדינת ישראל", ציינה . עוד הוסיפה כי אין להמעיט מהבהילות בהסדרת המצב משום שהיעדרו עשוי להותיר את תלמידים ומשפחותיהם ללא כיסוי ביטוי הכרחי הינו תנאי לפתיחת שנת הלימודים כסדרה. ביטוח תאונות אישיות הוא תשלום החובה היחיד הנגבה מההורים בעוד ששאר הסעיפים הם תשלומי רשות.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "מחיר פוליסת הביטוח של התאונות האישיות לא התעדכן במשך שש השנים האחרונות. על מנת לשמור על כיסוי ביטוחי מיטבי, נאלץ המשרד לצאת למכרז החדש תוך העלאת מחיר הפוליסה ב-8 שקלים לשנה. במכרז זה, לא התקבלה הצעה שעמדה בתנאים, ולאחר דיון נוסף עם כלל הגורמים הרלוונטיים בדבר, נאלץ המשרד לקבוע מחיר חודש, שכולל תוספת נוספת של 12 שקל בשנה. במקביל, שרת החינוך פועלת יחד עם שר האוצר להקל את נטל התשלומים ולפצות על העלייה בפוליסת הביטוח, באמצעות הפחתה בתשלומי הורים אחרים".