3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, עמר בר לב
בנימין נתניהו, עמר בר לב
בר-לב ונתניהו
(צילום: אלי מנדלבאום, עידו ארז)
השר לביטחון הפנים היוצא, עמר בר-לב, רואה קשר ישיר בין העלייה הדרמטית בפעולת תג מחיר לשר המיועד להיכנס למשרד, יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר. היום (ה') אמר בר לב בפגישת סיכום העבודה של המשרד בראשותו כי ייעץ לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו להציב אדם אחר בתפקיד, ולא את יו"ר עוצמה יהודית. השר המיועד בן גביר אמר בתגובה כי "ישראל תהיה בטוחה יותר בלי עמר בר-לב".
"אם יהיה שינוי בססטוס-קוו בהר הבית תהיה אינתיפאדה שלישית", הזהיר בר-לב. לדבריו, "הדבר ברור לי וגם לראש הממשלה המיועד נתניהו. אבל ראינו שהשיקולים שלו לא פעם אישיים ולא ממלכתיים". בר-לב התייחס להעברת האחריות על פלוגות מג"ב ביהודה ושומרון לידי בן גביר: "זה לא אפשרי. מדובר בשטח כבוש, שהריבון שם הוא הצבא ואלוף הפיקוד. זה לא יעבוד". בר-לב סבור שלאחר כניסתו לתפקיד של בן גביר, הוא ילמד שלא כל סיסמאות הבחירות ניתן לתרגם למעשים בשטח".
3 צפייה בגלריה
השר לבט"פ עמר בר לב, סגן השר יואב סגלוביץ ומנכ״ל המשרד תומר לוטן
השר לבט"פ עמר בר לב, סגן השר יואב סגלוביץ ומנכ״ל המשרד תומר לוטן
הביעו דאגה ממינויו הצפוי של בן גביר. לוטן, בר-לב וסגלוביץ'
(צילום: מאיר תורג'מן)
סגן השר לביטחון הפנים ח"כ יואב סגלוביץ', שכיהן בעבר כראש אגף החקירה במשטרה, אמר: "אי אפשר לנהל את המשרד בכותרות. מי שמחפש תוצאה מהירה - זה לא יקרה". הוא הוסיף כי הביע פליאה ממינויו הצפוי של בן גביר, שלדבריו הוא "אדם עבריין שהורשע בסדרת עבירות, כולל תמיכה בטרור, והוא זה שיצטרך לטפל בתופעות האלה. הבעיה היא לא של הממונה, אלא גם של הממנה".
סגלוביץ', שהיה אמון על הפחתת הפשיעה והאלימות במגזר הערבי בשנה וחצי האחרונות, אמר כי "לא נעשתה מהפכה כזאת בכל 12 השנים שהיו לפנינו". הוא התייחס לדרישות בן גביר במסגרת ההסכם הקואליציוני לקבל סמכויות של מפכ"ל המשטרה, ואמר: "בכל מה שקשור בהפעלת הכוח המשטרתי, זה אך ורק בסמכות המפכ"ל. בסוף מדובר בהגבלת זכויות של אזרחים, זה לא כמו הצבא שנלחם באויב. השר מתווה מדיניות, אבל הפעלת הכוח נתונה לשיקול דעת המפכ"ל בלבד, שהוא לא מתכלל שיקולים פוליטיים. שליטה בתקציב המשטרה - משמעותה שליטה בהפעלת הכוח והיחידות המשטרתיות".
לדברי סגלוביץ', מה שבן גביר מתכנן לעשות "זה להכניס פוליטיקה ופוליטיזציה של ארגון האכיפה, שהוא משטרת ישראל. מרגע שהשר מקבל החלטה אופרטיבית, הביצוע וההפעלה נתונים בידי המפכ"ל, לשמור מכל משמר. זה לא עוד סמכויות שבן גביר רוצה, זאת פגיעה בדברים המרכזיים".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"ילמד שלא ניתן לתרגם שטח סיסמאות בחירות". איתמר בן גביר
(צילום: עמית שאבי)
השר בר-לב חשף כי חשב לשנות את שמו של מג"ב. "חשבתי לשנות למשמר הלאומי לישראל. המפכ"ל קובי שבתאי אמר שלוחמי מג"ב לא יוותרו, הם קנאים לגאוות היחידה שבנו במג"ב". השר הוסיף כי כוח הלוחמים במג"ב גדל בתקופתו ב-12%, הוקם המשמר הלאומי, הימ"מ הפך ליחידה לאומית וגדל כוח המילואים". גם בכירי מג"ב ציינו כי "השנה מג"ב גדל והתעצם כמו שלא קרה מאז ומעולם, בכל ההיבטים".
על אף המחלוקות, השר מתכוון להעביר בצורה חלקה את התפקיד לבן גביר. "אני אדם ממלכתי, ואעביר חפיפה לשר הבא ככל שאתבקש ואדרש. אעשה הכול שהמשרד ימשיך בתוכניות ובתנופת הרפורמות לשנת 2023". הוא הוסיף: "בניגוד למחליפים העתידיים, ידעתי שאסור לי להיכנס למשרד כאיש פוליטי. הפעלת הכוח מסורה רק למשטרה. אין לי סמכות להחליט עבור גופי האכיפה, אולם בהידברות עבדנו והובלנו רפורמות בשנה וחצי האחרונות, שהייתה רצופה באירועים סוערים, כמו מצעד הדגלים שאישרתי ועבר דרך שער שכם, בניגוד לכל המלצות גופי הביטחון. הוספנו כ-1,400 תקנים למשטרה ב-2022, ועברנו שנה לא פשוטה מבחינת ההתפטרויות מהארגון".
מנכ"ל משרד לביטחון הפנים תומר לוטן התייחס גם לשנה הקשה שעברה המשטרה: "כ-550 התפטרו בממוצע בשנה, וב-2023 זה יעלה לכמעט 900. השב"ס עלה ביותר מאלף אסירים, והתקן עומד כעת על 14,100 עצורים ואסירים. המספר טיפס באלף יותר, ופעלנו רבות להוסיף מתקני כליאה. נעשו שינויים מערכתיים, במיוחד במלחמה באלימות ובפשיעה בחברה הערבית. 'מסלול בטוח', המבצע שהוביל המשרד, הביא את כל גופי האכיפה להילחם בעבריינים וביעדי הפשיעה, מרמת העבריין ברחוב הערבי ועד ארגוני הפשיעה".
בסיכום פעילות המשרד הוסיף סגן השר סגלוביץ' כי נעשתה "תקלה רצינית, כשהממשלה הנכנסת מינתה את מי שמינתה לשר לביטחון הפנים. נקווה שימשיכו את העבודה שהתחלנו". הוא הוסיף כי "זה חייב להימשך, וחייבים לעשות זאת בהידברות, להגיע לשטח וליישובים הערביים, ולעשות זאת גם מול גופי האכיפה". בכירי המשרד סיכמו: "אלו היו 12 שנים של הזנחה פושעת, מול שנה וחצי של מהפכות גדולות".
בתגובה לדברים מסר השר לביטחון הפנים המיועד בן גביר כי "ישראל תהיה בטוחה יותר בלי עמר בר-לב. כשהוא מאשים אותי במקרי האלימות האחרונים, עוד טרם כניסתי לתפקיד, הרי ששוב מתגלה כי בפני השוטרים והאזרחים עומד שר שהזיכרון הוא לא הצד החזק שלו, ובמעשיו הוא פגע לא רק במשטרה, אלא בכלל אזרחי ישראל".
בן גביר הוסיף כי "עשרות אלפי שוטרים ולוחמים, כמו גם מיליוני אזרחים, משמיעים הערב אנחת רווחה לכבוד ישיבת העבודה האחרונה של בר-לב במשרד. אין ספק כי הוא היה השר הכי כושל, שבתקופתו עלו הפיגועים במאות אחוזים, הפשיעה ברחוב הפכה למכת מדינה, ואלפי שוטרים התפטרו בשל תנאי שכר עלובים וחוסר גיבוי".