"לקראת סוף הערב התחילו לרגום אותנו באבנים וחטפתי פצצה ללסת". כך תיארה הבוקר (שלישי) ירדן הרוש (25) מקיבוץ שריד בעמק יזרעאל את התקיפה האלימה כלפי מפגינים נגד המהפכה המשפטית אמש בצומת נהלל. "בשום צורה לא חשבתי שאסיים ככה מחאה דמוקרטית", אמרה הרוש אחרי שהפגיעה בפניה הובילה לפינויה באמבולנס לקבלת טיפול בבית החולים העמק בעפולה.
מאות פעילים נגד קידום חוקי הממשלה להחלשת מערכת המשפט הפגינו בצומת נהלל. בשלב מסוים התקרבו אליהם כמה צעירים, חלקם רעולי פנים, ותקפו את המפגינים. הפעילים שהותקפו טוענים כי מדובר באנשי ימין, המשטרה טרם התייחסה לאלימות החמורה.
3 צפייה בגלריה
ירדן הרוש ומשה יצחקי
ירדן הרוש ומשה יצחקי
ירדן הרוש ומשה יצחקי
(צילום: שרון צור )
"פעילי הימין היו מאוד אלימים", סיפרה הרוש ששוחררה כבר מבית החולים והגיעה גם הבוקר למחות בצומת. "זה התחיל מדחיפות שוטרים, יריקות, השלכת רימוני עשן וקללות, ניבולי פה מטורפים. אחר כך הם זרקו עלינו אבנים ואחת מהן פגעה לי בפנים. פינו אותי באמבולנס, עברתי כמה בדיקות, ושוחררתי הבוקר".
הרוש אמרה עוד: "באנו עם פנים לשלום, לא הייתה שום אלימות מהצד שלנו. הם כל הזמן התקרבו אלינו ואיגפו אותנו. הם דחפו, חטפו מאיתנו את הדגלים, איימו עלינו וירקו עלינו".

"קהל משוסה, מוסת ואלים"

פרופ' משה יצחקי (71) מהיישוב אחוזת ברק ספג אגרוף חזק בבטנו. "היה פה קהל מוסת, אלים ומשוסה על-ידי ראש הממשלה הנאשם ועל-ידי השר לביטחון לאומי הטרוריסט", סיפר הבוקר פרופ' יצחקי. "היה לי ברור אתמול שיהיה פה קהל משוסה, מוסת ואלים, ואכן זה מה שפגשנו פה. הנאום של נתניהו אתמול לא רק שלא פייס, אלא הסלים את האלימות כלפינו".
על התקיפה כלפיו סיפר: "הייתי עם מגפון, כרזתי כמו שאני נוהג לעשות בכל מחאה, והקהל הצטרף. הם כל הזמן צעקו, ירקו, קיללו, זרקו חפצים כמו אבנים ובקבוקים. הייתה קבוצת שוטרים שחצצה בינינו, אבל הם איגפו אותם ונהגו באלימות. חלקם רעולי פנים, כמו איזה טרוריסטים, שניסו לפגוע בנו באלימות רבה.
"בשלב מסוים זזתי אחורה לנוח קצת, לשתות מים, ואז הגיע צעיר רעול פנים והכניס לי אגרוף בבטן. אחרי כמה דקות התאוששתי, אבל הם נשארו כאן והמשיכו לקלל. הם הלכו אחרינו, אפילו עקבו עד המכוניות. זה היה מפחיד, אבל אני לא נכנע. אני ממשיך למחות ולהפגין עד שננצח".
על השאלה האם הוא חושש שתקיפות המוחים יסלימו, השיב פרופ' יצחקי: "אני מרגיש זה ילך ויחמיר. כשקואליציה וממשלה מסיתות נגד אזרחיה, אין ספק שקל להסית אותם והם ימשיכו לפגוע בנו. אני מקווה שהשכל וההיגיון יגברו. אני מכיר שנים רבות את המוחים האלה, אלה לא אנשים שאידאולוגית אפשר לשבת איתם ולשוחח איתם. הם מוסתים, יש להם סיסמאות קבועות, המשפט הארוך ביותר שהם יכולים להגיד זה 'רק ביבי', ולכן אין שום אפשרות לשיח".

3 צפייה בגלריה
 מדורה בהפגנה על ההפיכה המשפטית בתל אביב
 מדורה בהפגנה על ההפיכה המשפטית בתל אביב
מדורה בהפגנה על ההפיכה המשפטית בתל אביב
(צילום: גלעד ילון)
המהומות בכמה מקומות ברחבי הארץ נמשכו אמש והלילה גם אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על השהיית החקיקה של המהפכה המשפטית. בתל אביב, המשטרה השתמשה ברימוני הלם, במכת"זית ובפרשים כדי לפזר מפגינים ששהו על רמפות במחלף השלום של נתיבי איילון. מאמצים לפינוי המפגינים נרשמו גם בצומת עזריאלי, כשכמה מאות מפגינים נותרו על ציר קפלן-בגין. מדורות הוצתו על ידי המוחים, ועימותים אלימים החלו בין המפגינים בעד ונגד המהפכה. שני שוטרים נפצעו.
בירושלים היו בשיא יותר מ-15 אלף מפגינים שתומכים במהפכה המשפטית באזור בית המשפט העליון. לאחר ההפגנה ניסו כ-200 מתומכי המהפכה לרדת לסוף גן סאקר ולעלות לרחוב עזה, אך המשטרה מנעה זאת והתעמתה עם כמה מהם. מכת"זית הסתובבה במקום אך לא הופעלה, מפגינים צעקו לעברה: "איפה הייתם באיילון?". במקביל, עשרות אלפים הפגינו ברחוב עזה בבירה נגד המהפכה.

3 צפייה בגלריה
המונית והנזק שנגרם לה ומהפרות הסדר ברחוב
המונית והנזק שנגרם לה ומהפרות הסדר ברחוב
המונית והנזק שנגרם לה ומהפרות הסדר ברחוב
( צילום: דוברות המשטרה)
במקביל, עשרות צעירים פעילי ארגוני הימין להב"ה ולה פמיליה חסמו את הכביש ברחוב בן צבי בבירה, הבעירו פח ותקפו נהג מונית ערבי שנקלע למקום. אחד המתפרעים כנראה הכיר את הנהג, וכך הם ידעו שהוא ערבי. הנהג ניסה להימלט מהמקום דרך תחנת דלק סמוכה, אך הוא הותקף לבסוף על ידי המתפרעים שגרמו נזק כבד למונית. במהלך מנוסתו, פגע נהג המונית ברגלו של הולך רגל שנפצע באורח קל.
מהמשטרה נמסר כי היא פתחה בחקירת נסיבות המקרה, וכי "השוטרים פועלים במקום להדיפת המתפרעים, לפתיחת הציר ולשמירת הסדר הציבורי". עוד נמסר כי בירושלים "נעצרו בעקבות הפרות הסדר במספר מוקדים באזור ירושלים שלושה חשודים שהתפרעו, תקפו והפרו את הסדר הציבורי".

רמי כהן, מתנגד למהפכה המשפטית שהפגין אמש בירושלים, סיפר הבוקר בריאיון לאולפן ynet: "הפגנו באזור רחוב עזה. בדרך חזרה אמרו לנו להיזהר שיש אנשי 'לה פמיליה' ש'מחפשים אירועים'. ניסינו להסתיר את עצמנו כמה שיותר. הורדנו את החולצות המזהות, קיפלנו את הדגלים. באזור גן סאקר הגיעו מאות אנשי 'כך' ו'לה פמיליה'. הם רצו אלינו בקללות נוראיות ואיימו 'נשחט אתכם', 'שמאלנים בוגדים' ו'נהרוג אתכם'".
כהן סיפר עוד: "הותקפנו על-ידי מה שמכונה התומכים בהפיכה. היו שם איומים לרצח, איומים בלינץ'. רצנו לעבר שוטרי מג"ב שהיו באזור. ביקשנו מהם עזרה, אבל התגובה שלהם הדהימה אותי. הם לא זזו, חלקם אפילו צחקו עלינו. זה היה אירוע ממש מסוכן".
בתוך כך, חדשות 13 הודיעו הבוקר כי הוצמדו שני מאבטחים לכתב יוסי אלי שהותקף אתמול יחד עם הצלם אבי קשמן במהלך סיקור הפגנה בירושלים. עוד נמסר כי אלי פונה לבית חולים עם שבר בצלעות וחשש לפגיעה בטחול.