על רקע המאמצים הצבאיים בכל הגזרות, רוחש כל הזמן הדיון בשאלה דרמטית: האם הייתה התרעה לפני מתקפת הפתע של חמאס בבוקר החג בשבת? לפי גורמים צבאים וביטחוניים, כמה שעות לפני שאלפי מחבלים צבאו על שערי היישובים, התקבלו בצה"ל ובשב"כ סימנים על תזוזת כוחות של חמאס בקו המגע - ועם זאת, ל-ynet נודע כי ראש השב"כ בעצמו הוקפץ למטה הארגון.
בלילה שבין שישי לשבת נערך דיון טלפוני בהשתתפות הרמטכ"ל ואלופים נוספים, כפי שפורסם אתמול בערוצים 13 ו-11. בשב״כ הבינו שמשהו קורה, וראש השירות, רונן בר, הגיע למטה הארגון בלילה, ונשאר שם עד לפרוץ המתקפה. ההתייעצויות שהתקיימו בין חצות ל-5:00 בבוקר מלמדות שהתגובה הייתה רצינית. שב"כ גם הקפיץ צוות מיוחד לאזור לעזה לפנות בוקר.
1 צפייה בגלריה
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, הלילה (ה׳) ב״בור״ בקריה, במהלך סיכולו של מפקד הכוח הרקטי של הגא״פ
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, הלילה (ה׳) ב״בור״ בקריה, במהלך סיכולו של מפקד הכוח הרקטי של הגא״פ
ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי
(צילום ארכיון: דובר צה"ל)
עם זאת, בשני הארגונים מודים כי לא חשבו שמדובר בפעולה רחבה של חמאס אלא בסימן, שדיבר על אפשרות של ירי רקטי או חדירה מוגבלת מאוד. לבסוף חשדו שמדובר באפשרות של חטיפה, אך בוודאי לא בסדר הגודל הזוועתי שהוביל לאסון.
"בשום פנים ואופן לא הייתה כאן 'התרעה למלחמה', אומר בכיר במערכת הביטחון. "אי אפשר היה להסיק מזה שמדובר באירוע גדול כפי שהתרחש". מלבד הרמטכ"ל וכמה אלופים, ראש השב"כ וראש המרחב, גם המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, אלוף אבי גיל, עודכן בפרטים, אך רק סביב 6 בבוקר, רגע לפני תחילת המתקפה.
מלשכת ראש הממשלה נמסר בהמשך לפרסום: "ראש הממשלה נתניהו עודכן רק בשעה 06:29 עם פרוץ הקרבות ולא לפני כן. הוא מיד יצא לקריה, קיים הערכת מצב וכינס את הקבינט. ראש הממשלה הגיע לקריה ב-7 וחצי בשבת".

המחדל הכפול

גם עתה לא ברור מה התרחש בין צמרת צה״ל לדרגי השטח באותן שעות קריטיות. עובדה אחת ברורה וכואבת: התרעת מלחמה הם לא קיבלו. מעדויות של לוחמים וקצינים עולה כי באוגדת עזה לא ניתנה התרעה לאירוע. ייתכן שאם היתה התרעה כזאת, הכוחות היו יכולים להיערך טוב יותר. בהיקף הכוחות ובזמן הקצר לא היו בולמים את המתקפה לחלוטין אבל היערכות אחרת הייתה מצמצמת את מספר הנפגעים ומאפשרת חילוץ מהיר יותר.
עד שהגיעו הכוחות הגדולים לשטח, לוחמים של שב"כ וימ"מ ניהלו קרבות קשים בשעות הראשונות, לעתים לוחמים בודדים מול עשרות מחבלים חמושים צמאי דם.
חשוב להבהיר כי הקונספציה בכל המערכת הייתה שחמאס מורתע, אינו רוצה מלחמה, מבקש למשול ולקבל הטבות כלכליות. המחדל של של אגף המודיעין ושב"כ הוא כפול: גם בהבנת הכוונות הכלליות של חמאס, וכמובן ההתארגנות חסרת התקדים שעברה מתחת לאף הישראלי. כרגע עיקר תשומת הלב מוקדש ללחימה, אבל שאלת האחריות תלווה אותנו עוד שנים רבות.