2 צפייה בגלריה
ברוס גורפין במסעו
ברוס גורפין במסעו
"אף אחד לא עשה את זה לפנינו, אולי רק על חמור וגמל". גורפיין וכהן
ברוס גורפיין וג'ו כהן, שני אנשי עסקים יהודים שמתגוררים בדובאי, יצאו למסע ברכב מאיחוד האמירויות לישראל דרך סעודיה, ירדן, בחריין והרשות הפלסטינית, לטובת קידום השלום בין העמים. ביום שישי האחרון הם עברו את הגבול מעקבה לאילת ועשו את השבת בירושלים. על המסע, שיימשך 21 ימים, הם מדווחים ברשתות החברתיות ועד כה זכו לסיקור תקשורתי נלהב בכל מדינה שבה ביקרו.
גרופיין הוא איש עסקים שמנהל קרן השקעות טכנולוגית שעובדת במפרץ הפרסי וגם בישראל. מאז 1997 הוא מתגורר במדינות המפרץ הפרסי. "ככל שידוע לנו, אף אחד לא עשה את זה לפנינו, אולי רק על חמור וגמל", אמר גרופיין על המסע שיזם. כהן, שיצא איתו למסע ברכב עם לוחית זיהוי של דובאי, ביקר בסוף השבוע בכותל לראשונה בחייו.
2 צפייה בגלריה
ברוס גורפין במסעו
ברוס גורפין במסעו
"בכל מקום פגשנו אנשים שהתלהבו מהרעיון". גורפיין
"בחצי השנה האחרונה עבדתי על פרויקט של אקסלרטור (מאיץ) לחברות בתחום טכנולוגיה חדישה להחייאת המדבר, בעיקר בתחומי חקלאות. פיתחנו פלטפורמה בסעודיה שבה יכולים לאפשר לכל חברה שיש לה פתרונות טכנולוגיים לחבור אלינו ולקבל מאיתנו פיסת אדמה, כוח עבודה ומים ולעשות מבחן כדאיות. אם הפרויקט כדאי - אנחנו פותחים חברה מקומית ומשווקים את הטכנולוגיה במדינות המפרץ", סיפר גורפיין. "הייתי צריך לבקר בכמה אתרים בתוך סעודיה כדי לחתום על העסקאות ולהכין את התשתית ואז אמרתי, בוא נהיה הראשונים שנוסעים מדובאי לישראל ברכב".
העיתוי נבחר בדיוק במלאת שנתיים להכרזה ההיסטורית על הסכמי אברהם. "רצינו לייצר 'באז' סביב האקסלרטור שאנחנו מייצרים", הוסיף גורפיין. בכל מדינה הצטלמו גורפיין וכהן עם הדגל שלה. בסעודיה עברו בכמה ערים ובהן ריאד, ג'דה, ניאום ואל-עולא. אתמול הגיעו לרשות הפלסטינית, ובדרך חזרה יעברו בירדן, בחלקים אחרים של סעודיה, בבחריין ומשם יחזרו לדובאי.
"אנחנו האנשים הראשונים שעושים את הנסיעה מדובאי לישראל, ובכל מקום אני מצהיר בריש גלי שאני יהודי שמעוניין לבנות שיתופי פעולה בין ישראל למדינות האזור. התגובות של האנשים היו ממש חמות. בכל מקום פגשנו אנשים שהתלהבו מהרעיון לקבל טכנולוגיות חדשות. כשאמרנו שאנחנו מביאים טכנולוגיות מישראל – התגובה הייתה 'אהלן וסהלן. אם זה משפר חיינו אז בשמחה'. יש כמובן בטוויטר אנשים שתוקפים, אך גיליתי שאלה אנשים מפקיסטן ולא סעודים באמת", הוסיף גורפיין.
החלק המרכזי של המסע, לדברי גורפיין, הוא בסעודיה, שם הוא מקווה לבנות את התשתית הכלכלית ליחסי השלום בין המדינות. "הרעיון הוא לבנות תשתית טובה כדי שאחר כך יהיה שלום מוצלח כמו השלום של ישראל עם איחוד האמירויות", הוא אמר, "ששם היו עסקים הרבה לפני הסכמי אברהם".