משרד החינוך פרסם את תוכנית העבודה שגיבש לקראת 1 בספטמבר, שמבקשת לקיים את הלימודים באופן רגיל ככל הניתן - עם כיתות מלאות, ימי לימוד מלאים ובדיקות קורונה שוטפות. יו"ר ארגון המורים רן ארז אמר היום (שני) באולפן ynet כי הוא מסכים עקרונית עם המתווה של השרה שאשא ביטון, וכי לדעתו אין שום סיבה לא לפתוח את שנת הלימודים. יו"ר ועדת הנוער בחינוך המקומי אבי גרובר אמר לעומת זאת כי הוא מודאג: "לדעתי הם לא בכיוון שם למעלה".
"אני מכיר את המתווה של שרת החינוך ובעיקרון אני מסכים איתו", אמר ארז. "צריך לקחת בחשבון שבחינוך העל-יסודי המורים ברובם הגדול מחוסנים - כ-80%, אפילו יותר. תלמידים מגיל 12 ומעלה, כיתות ז'-י"ב - כ-50% עד 60% מחוסנים. אין שום סיבה לא לפתוח את שנת הלימודים לאור התחלואה שקיימת היום".
2 צפייה בגלריה
תלמידים בדרך לבית ספר בירושלים
תלמידים בדרך לבית ספר בירושלים
תלמידים בדרך לבית ספר בירושלים
(צילום: EPA)
2 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
"צריכים ערבות הדדית". רן ארז
(צילום: הדר יואביאן)

ארז הבהיר כי לדעתו אין מקום ללמוד בקפסולות: "אפשר ללמוד עם מסכות, אבל אי אפשר בקפסולות כי אין לך מורים לקפסולות ואין לך מספיק חדרים כדי לפצל את הכיתה. פיזית, הדבר הזה לא ניתן. לכן צריך להיערך ללימודים פיזיים פרונטליים וגם בצורה מקוונת. זאת אומרת, לימודים היברידיים בהתאם לכל בית ספר ובית ספר ובהתאם לצרכים שלו וליכולות שלו". ארז הודה כי הוא הרבה יותר רגוע ממה שהיה לפני שנה בדיוק, בין היתר כמובן בזכות החיסונים.
איך יעבוד הסיפור של הבידודים? אם יש תלמיד אחד חולה, האם סוגרים את כל בית הספר, את כל הכיתה? המתווה הזה יכול להצליח? "יש לנו גם אחריות מסוימת כמורים, כהורים וכתלמידים, לדעת שלמעשה אנחנו מסכנים את הזולת אם אנחנו מזלזלים בבידוד. אנחנו צריכים איזושהי ערבות הדדית, התחשבות בזולת, ואם היא לא קיימת לא יעזרו כל ההוראות של הרופאים השונים ושל המשטרה ושל משרד הפנים ומשרד הבריאות ומשרד החינוך. מדובר בהבנה עמוקה שלנו שלמעשה אנחנו יכולים להציל את עצמנו ולא לחכות שאחרים יפתרו את הבעיה".


ארז אמר כי שוחח עם שרת החינוך שלדבריו מגלה רצון טוב לקדם את המערכת. "ימים יגידו. היא דוקטור לחינוך, היא מבינה בחינוך ואני מתאר לעצמי שהיא רוצה את טובת המערכת. היא צריכה להבין, והיא תבין, שלמעשה כדי להצליח צריך לשתף את המורים וללכת ביחד ולא לבד בהנחתות מלמעלה".
אבי גרובר, ראש העיר רמת השרון ויו"ר ועדת הנוער בחינוך המקומי, אמר כי הוא לא בטוח שהוא מבין את המתווה של שאשא ביטון. "בטח שאני מודאג. אנחנו רואים מספרים ולדעתי שם למעלה הם קצת לא בכיוון על כל ההתנהלות", אמר גרובר. "כמו שאני רואה את המצב, החיסון כנראה משפיע שלושה-ארבעה חודשים ואחרי זה כנראה מפסיק להגן על מי שרק עשו את החיסון. עכשיו מנסים לירות בכל מיני כלים שאנחנו מכירים שהיו בקורונה, כשכנראה מה שצריך זה לעשות מהר מאוד את הסבב השלישי של החיסון. יורים לדעתי בכדור הלא-נכון והולכים לכל מיני בידודים וכל מיני פיצולים. אשמח לראות כמה שפחות ילדים בכיתה. כל מי שקצת מבין בחינוך ירצה לראות זאת".

אתה אומר שצריך לחזור לקפסולות?

"לבתי הספר אין מקומות היום, בוא נהיה אמיתיים. אין לבתי הספר מקום להכיל כיתות של 17 ילדים, הם לא נבנו לזה. בגלל זה ראינו מצבים שכאילו לימדו. יש פה בעיה מאוד קשה של היערכות, זה משהו שלא יעבוד. אני מציע שהילדים יחזרו בצורה מלאה. אני רוצה שילדים יחזרו לבתי הספר ויהיו בבתי הספר, הם לא יכולים להמשיך להיות בבית וללמוד מהזום".
ארז אמר כי ראשי הערים יודעים הכי טוב איזה מתווה מתאים לעיר שלהם, וגרובר הסכים והסביר: "לכל עיר יש את מבני הציבור שלה, את בתי הספר שלה, את הגנים, היא מכירה הכי טוב את הכול. כשצריך, אני יושב עם ראש אגף החינוך שלי ואנחנו מוצאים את הפתרונות".
לדברי ראש העיר, "אני רוצה לראות ילדים חוזרים לבתי הספר, לא שלושה ימים בשבוע תלושים בבית, כן מצליחים לפתוח את הזום, לא מצליחים לפתוח את הזום. הם צריכים לבוא למקום, הם צריכים את הסדר בצורה יומיומית, לא כל מיני הבלחות כאלה של יומיים-כן-יומיים-לא. אי אפשר ככה, ילד צריך סדר, הוא צריך להגיע למקום, מישהו צריך לראות אותו בעיניים, לראות מה המצב שלו, לדבר איתו, להיות מספיק קרוב אליו כדי לאבחן כל מיני דברים שקורים ולתת חינוך".