כלי תקשורת בארה"ב מדווחים בימים האחרונים על מעצרה בכפר ליד רמאללה של אזרחית אמריקנית בשם סמאהר איסמעיל (46), תושבת גרטנה שבמדינת לואיזיאנה. קרוביה טוענים שהיא "נחטפה מבית משפחתה ועברה התעללות ללא כל הסבר", ומחוקקים אמריקנים הבטיחו "לרדת לעומדק העניין". מנגד, דובר צה"ל מסר כי היא נעצרה בגין "הסתה ברשתות החברתיות".
1 צפייה בגלריה
סמאהר אסמאעיל האזרחית האמריקנית שנעצרה בכפר סילואד בשומרון
סמאהר אסמאעיל האזרחית האמריקנית שנעצרה בכפר סילואד בשומרון
איסמעיל וילדיה בארה"ב
ילדיה ונכדיה של איסמעיל בארה"ב, טענו כי היא "נגררה ממיטתה ב-2 לפנות בוקר, עברה התעללות ונמצאת מאז במעצר ללא סיבה או הסבר מצד ישראל. פוליטקאים מקומיים, כולל נציג בית הנבחרים מטעם המחוז בו היא מתגוררת, הדמוקרט טרוי קרטר, התערבו והבטיחו לבדוק את פרטי המקרה. בהודעה שפרסם קרטר ברשתות כתב כי הוא "מודאג מאוד מהמעצר ומתפלל לשלומה של תושבת המחוז. אני בקשר עם השגרירות האמריקנית ומחלקת המדינה כדי לברר מדוע אזרחית אמריקנית מוחזקת במעצר". מחלקת המדינה, מצידה, הודיעה כי היא מודעת לדיווחים ומחפשת אחר מידע נוסף.
אתמול (רביעי) הגיב דובר צה"ל לראשונה לפניות הרבות של כלי התקשורת בארה"ב, והודה כאמור כי איסמעיל נעצרה בגלל "הסתה ברשתות החברתיות". לפי צה"ל היא נמצאת מאז ב"תשאול", ולא נמסרו פרטים נוספים.
ברשתות החברתיות הופץ סרטון שבו נראים חיילי צה"ל מובילים את איסמעיל מבניין מגורים ומכניסים אותה לרכב צבאי. בנה, איברהים חמאד, שנמצא בארה"ב וצפה בסרטונים, אמר שזה "מראה קורע לב לראות ככה את אמא שלך. פושטים על חפציה, דורסים את מזרן התפילה שלה ולא משאירים כל זכר ממנה מלבד טביעות מגפיים בוציות. היא הוכתה, וזה מאוד מלחיץ. אני לא יודע איך לאכול, אני לא יודע איך לעמוד, ואני לא יודע איך לישון".

לדבריו, אמו לא פעילה כלל ברשתות החברתיות, ומדובר בסך הכול בתירוץ של ישראל לעצור אותה לאחר שתבעה את צה"ל בשנת 2022 על תקיפה ללא סיבה, ומועד הדיון בבית המשפט נקבע לתקופה הקרובה.
כאמור, איסמעיל התגוררה בעיירה גרטנה בלואיזיאנה, מקום הולדתו של הנער הפלסטיני-אמריקני בן ה-17 תאופיק חיג'אזי, שנהרג לפני שלושה שבועות מכדור בראשו בזמן עימות עם חיילי צה"ל סמוך לרמאללה. הבית הלבן הודיע אז כי בירושלים התחייבו באופן חריג לחקור את המקרה בעזרת משטרת ישראל, אך טרם פורסמו ממצאים מאז.
משפחתה של איסמעיל סיפרה כי היא נהגה לנסוע הלוך ושוב בין הגדה המערבית לגרטנה שבארה"ב, שם ניהלה חנות מכולת בבעלות המשפחה ועבדה כמורה בבית ספר תיכון סמוך. לטענתם, היא הגיעה לסילוואד כדי לפגוש את משפחתה הרחוקה, והייתה אמורה לטוס חזרה לארה"ב באפריל כדי לפגוש את נכדתה שזה עתה נולדה, ולהשתתף בטקס סיום הלימודים של בתה באוניברסיטת ניו אורלינס.