2 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
היועמ"שית גלי בהרב-מיארה
(צילום: יואב דודקביץ)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה לנקוט במקרים מתאימים צעד חריג של מעצרים מנהליים בתחומי הקו הירוק למטרות מניעת פיגועים. כך עלה בדיון שנערך היום (שני) בלשכת ראש הממשלה בעקבות שני הפיגועים האחרונים בבאר שבע ובחדרה שבהם היו מעורבים שלושה ערבים-ישראלים.
בהערכת המצב הביטחונית השתתפו גם שר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, הרמטכ"ל, ראש שב"כ, מפכ"ל המשטרה וגורמי ביטחון נוספים. בתום הערכת המצב, התפרסמו הנחיות ראש הממשלה בנט למיגור הטרור ומעקב הדוק ברשתות גורמים מסיתים ומפגעים פוטנציאלים.

בדיון התקבלה החלטה על "שימוש בצווי הגבלה ובמעצרים מנהליים כלפי פעילי טרור, במקרים המתאימים שבהם ניתן יהיה להציג תשתית משפטית מתאימה". לפי המצב המשפטי שנסקר על ידי המשנה ליועצת, עו"ד רז נזרי, עלה כי לעומת המצב המשפטי "הקל" באזור יהודה ושומרון שבו יכול הצבא לבצע מעצרים מנהליים, הרי שבתחומי ישראל ניתן להשתמש בהנחיות חוק המעצרים המנהליים שקובע כי המעצר יהיה תלוי ראיות ונסיבות.
השימוש בחוק זה ייעשה רק אם אין אפשרות להציג בפני החשוד ופרקליטו את המידע המודיעיני שבגלל מבקש שר הביטחון את המעצר המנהלי, מחשש לאיבוד מקורות מידע או חשש לפגיעה במקור. כדי לבצע את המעצר, על שירות הביטחון הכללי להציג בפני שר הביטחון ומחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה את העילה לנקיטת מעצר מנהלי.
2 צפייה בגלריה
המחבלים
המחבלים
המחבלים שביצעו את הפיגוע בחדרה: איברהים אגבריה ואיימן אגבריה
לאחר מכן מובא המידע המודיעיני והמשפטי בפני היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, על מנת לקבל את האור הירוק לבקש מבית משפט מחוזי לאשר את הצעד וגם מתוך הערכה שתוגש נגד הצעד עתירה לבג"ץ. פרקליטו של המועמד למעצר מנהלי אינו רואה את כל החומר אלא רק תקציר שלו.
בתוך כך, ראש הממשלה בנט ושר הביטחון גנץ הביעו היום התנגדות להצעת שב"כ לבחון הריסת בתי מחבלים ישראלים בדומה לנעשה מול מחבלים שמתגוררים בתחומי יהודה ושומרון. השניים הורידו את הנושא גם בגלל בעיות משפטיות וגם מחשש לגל אלימות נוסף בעקבות החלטה כזאת.
בהכנת הכתבה השתתף יוסי יהושוע