דנמרק הפכה היום (ג') למדינה הראשונה באיחוד האירופי שמסירה את כל הגבלות הקורונה בשטחה: למרות שמספר הנדבקים בקורונה בדנמרק שובר שיאים בימים האחרונים, הממשלה החליטה שלאור שיעור ההתחסנות הגבוה, ומספר החולים במצב קשה - המדינה יכולה להיפתח.
ראש ממשלת דנמרק, מטה פרדריקסן, הודיעה בשבוע שעבר שהמדינה "תחזור לחיים שהכרנו לפני הקורונה". היום היא אמרה שמוקדם מדי לדעת אם יהיה צורך להחזיר את ההגבלות בעתיד. "לא אעז לומר שזו פרידה סופית מההגבלות. אנחנו לא יודעים מה יקרה בסתיו, ואם יהיה וריאנט חדש".
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן. "לחזור לחיים שהכרנו"
(צילום : EPA )
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
(צילום : EPA )
5.8 מיליון תושבים חיים בדנמרק. בשבועות האחרונים, בעקבות התפשטות זן האומיקרון במדינה הסקנדינבית, מספר הנדבקים בקורונה שובר שיאים ומגיע ליותר מ-50,000 ביממה. עם זאת, מספר החולים שמאושפזים במצב קשה במחלקות לטיפול נמרץ הולך ויורד. ראש רשות הבריאות, סרן ברוסטרם, הסביר היום שההחלטה על הסרת ההגבלות מבוססת על מספר חולי הקורונה שמצבם קשה, ולא על מספר המאומתים. לדבריו, מספר החולים קשה "יורד ויורד, והוא נמוך להפליא".
החל מהיום כבר לא נדרשים אזרחי דנמרק לעטות מסכות בחנויות ובתחבורה הציבורית. עטיית מסכות היא בגדר המלצה, רק בבתי החולים ובבתי האבות. בנוסף לא נדרשים הדנים להציג תו ירוק בכניסה למסעדות ולמועדוני הלילה, וכבר אין מגבלות על התקהלויות.
8 צפייה בגלריה
דנמרק קורונה עושים קניות אחרי הסרת ההגבלות
דנמרק קורונה עושים קניות אחרי הסרת ההגבלות
עושים קניות בלי מסכות, היום בקופנהגן
(צילום: EPA)
סטפנו טנדמרק, מלצר מקופנהגן, אמר לסוכנות הידיעות AP שכעת הפאבים והמסעדות יכולים להישאר פתוחים עד השעה 05:00. "אנחנו יכולים לרקוד וכן, פשוט לחזור לעצמנו ולא לחשוב אם הקורונה הלכה ואיפה היא נמצאת כרגע", הוא אמר.
אחרי הסרת ההגבלות המקומיות יישארו בתוקף רק הגבלות נדירות – בין השאר על לא-מחוסנים שמגיעים לדנמרק ממדינות שלא חברות באמנת שנגן, המאפשרת מעבר חופשי בין מדינות אירופה.
למרות הסרת ההגבלות דנים רבים נקטו היום זהירות, ועטו מסכות בחנויות ובתחבורה הציבורית. חלקם ציינו שמקומות עבודה רבים סובלים ממחסור באנשי הצוות בגלל התפשטות האומיקרון. "הרבה עובדים שלנו היו חולים כשההגבלות עדיין היו בתוקף, ועכשיו המצב יהיה יותר גרוע", אמרה אולה וסטגור, עובדת סוציאלית בת 59.
8 צפייה בגלריה
דנמרק קורונה נוסעים בלי מסכות רכבת ב קופנהגן
דנמרק קורונה נוסעים בלי מסכות רכבת ב קופנהגן
יוצאים מהרכבת בקופנהגן, היום
(צילום: EPA)
רשויות הבריאות בדנמרק קראו לתושבים לערוך בדיקות קורונה שוטפות, כדי שהמדינה תוכל להגיב מהר ככל שניתן. הרשויות שיבחו את האזרחים על שיעור ההתחסנות הגבוה. "הרבה אנשים בדנמרק קיבלו את שתי מנות החיסונים והמון קיבלו גם שלוש מנות. הרבה מהמנות האלה היו ברבעון הרביעי של 2021", אמר ינס לונדגרן, פרופסור למחלות מידבקות מבית החולים של אוניברסיטת קופנהגן. יותר מ-60% מהאזרחים מעל גיל 12 קיבלו את מנת הבוסטר.

אנגליה וצרפת נפתחות, גרמניה שוקלת חובת חיסונים

מדינות נוספות באירופה החלו לאחרונה "להיפתח", והודיעו על הסרת הגבלות רבות – מתוך הבנה שהאומיקרון לא גורם לעומסים קשים בבתי החולים. בשבוע שעבר הוסרו כמעט כל הגבלות הקורונה באנגליה: התושבים כבר לא נדרשים לעטות מסכות בחללים סגורים ולהציג תו ירוק בכניסה להתקהלויות, והרשויות כבר לא ממליצות לאנשים לעבוד מהבית. הדרישה היחידה שנשארה בתוקף היא להיכנס לבידוד במקרה של הידבקות בקורונה. אירלנד הסירה גם כן את רוב הגבלות הקורונה.
הולנד, שהטילה סגר הדוק בעקבות התפשטות האומיקרון, הסירה מאז הגבלות – למרות שהמסעדות והפאבים במדינה עדיין צריכים להיסגר בשעה 22:00.
8 צפייה בגלריה
דנמרק הסרת הגבלות קורונה קופנהגן אפריל 2021
דנמרק הסרת הגבלות קורונה קופנהגן אפריל 2021
מרימים כוסית בקופנהגן באפריל 2021, גם אז הוסרו הגבלות הקורונה
(צילום רויטרס)
צרפת, שבה מספר הנדבקים היומי בקורונה הוא עדיין הגבוה ביבשת, מתכננת להסיר מחר חלק מהגבלות הקורונה שלה – בין השאר את חובת עטיית המסכות בשטחים פתוחים בפריז, את הדרישה לעבוד מהבית במידת הצורך ואת המגבלות על התקהלויות. עדיין, במקומות ציבוריים רבים נדרשים הצרפתים לעטות מסכות בחללים סגורים. מועדוני הלילה טרם נפתחו, ובנוסף לא ניתן לאכול או לשתות בבתי הקולנוע, באצטדיונים או בתחבורה הציבורית.
פינלנד תלך בעקבות דנמרק ותסיר החודש את הגבלות הקורונה שלה. היום הסתיימה ביקורת הגבולות בין פינלנד למדינות שחברות באמנת שנגן. הנוסעים שמגיעים לפינלנד ממדינה שאינה חברה באיחוד האירופי ימשיכו להיבדק כשהם חוצים את הגבול, לפחות עד 14 בפברואר.
8 צפייה בגלריה
קורונה דנמרק קופנהגן הסרת הגבלות
קורונה דנמרק קופנהגן הסרת הגבלות
בדנמרק, היום. שיעור ההתחסנות ומספר החולים קשה אפשרו להסיר הגבלות
(צילום: EPA)
בשעה שמדינות רבות באירופה מסירות הגבלות, יש מדינות שמחליטות דווקא על החמרת הצעדים שלהן בעקבות התפשטות האומיקרון: איטליה החריפה את מדיניות התו הירוק שלה, ונכון לאתמול היא דורשת להציג בדיקת קורונה שלילית בטווח של 48 שעות כדי להיכנס לבנקים ולסניפי הדואר. במסגרת הגבלות הקורונה, כל איטלקי מעל גיל 50 שאינו מחוסן עלול לקבל קנס של 100 אירו. גם ביוון החליטה הממשלה להטיל קנסות על אזרחים - בני 60 ומעלה - שמסרבים להתחסן.
המדינה הראשונה באיחוד האירופי שמחייבת את כל האזרחים הבוגרים להתחסן היא אוסטריה, והחודש החוק נכנס לתוקף. פוליטיקאים בגרמניה מנהלים דיונים על הטלת חובת חיסונים, מכיוון שהמדינה לא הצליחה לשיעור ההתחסנות הרצוי: עד סוף ינואר קיוותה גרמניה להגיע לשיעור התחסנות של 80% מכלל האוכלוסייה. כרגע שיעור המחוסנים לקורונה עומד על 75.8%.