2 צפייה בגלריה
  עבד אל לטיף א-זיאני  ויצחק הרצוג
  עבד אל לטיף א-זיאני  ויצחק הרצוג
שר החוץ של בחריין עבד אל-לטיף א-זיאני
(צילום: עמוס גרשום, לע"מ)
"ההחלטה של סעודיה אם להצטרף ל'הסכמי אברהם' נשארת לסעודיה. כדי להשיג שלום אמיתי באזור, שיעודד את כולם להצטרף ולעבוד על הקרקע שעליה ניצב השלום, יש לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני". כך אמר בצהריים (ראשון) שר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף א-זיאני, בתשובה לשאלת ynet בתדרוך לעיתונאים לרגל ביקור נשיא המדינה יצחק הרצוג בממלכה.
הנשיא הרצוג נחת הבוקר בבחריין בפתיחת ביקורו הממלכתי ונפגש עם המלך חמד בן עיסא אל חליפה. הרצוג הגיע בהזמנת המלך, וזו למעשה הפעם הראשונה שבה מבקר נשיא מדינת ישראל בבחריין. בקבלת הפנים ניגנה תזמורת צבאית בחריינית את "התקווה" לכבודו של הנשיא.

בתדרוך עם עיתונאים, ישראלים ובחריינים, הוסיף שר החוץ המקומי בתשובה לשאלת ynet בסוגיה של קידום השלום באזור: "אנו קוראים לשני הצדדים לחזור לשולחן המשא ומתן ולהגיע לפתרון שמבוסס על פתרון שתי המדינות ויוזמת הליגה הערבית. צריכים לפתור את הקונפליקט הישראלי-פלסטיני. יש הרבה הזדמנויות שאנו מאבדים בגלל הסכסוך הזה. מגיעה לאזור הזדמנות חדשה, ואנו חשים שבאמצעות שלום ניתן להשיג את ההזדמנות, וכדי להשיג אותו אנו צריכים לפתור את הסכסוך".
א-זיאני התחמק שוב ושוב משאלות בנוגע להרכב הממשלה המסתמנת בישראל, וחזר על כך שראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הוא זה שחתום על "הסכמי אברהם". לדברי שר החוץ הבחרייני, "אנו מאמינים שהוא מאמין בשלום של 'הסכמי אברהם' ובעקרונות ההסכם. נעבוד ביחד עם הממשלה החדשה בישראל כדי ליישם את 'הסכמי אברהם' ולהביא למימושם. אני מאמין שהישראלים כאומה רוצים שלום ושהממשלה תמלא את השאיפות של האזור ותעבוד ליצור את ההזדמנות לשלום".
שר החוץ ציין עוד כי "אנשים באזור משתוקקים לראות את יתרונות השלום ולכן אנו צריכים להסתכל על זה כהזדמנות - כיעד המרכזי כשותפות של כולנו - החותמים על ההסכם". בתשובה לשאלה מה תעשה בחריין אם שר בממשלת ישראל ינסה לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית השיב א-זיאני: "נמתין ונראה שיקרה משהו". הוא ציין שיש ללא מעט אנשים סקפטיות באזור ולכן צריך להראות להם את היתרונות שבשלום.
2 צפייה בגלריה
מלך בחריין, חמד בן עיסא אאל ח'ליפה ויצחק הרצוג
מלך בחריין, חמד בן עיסא אאל ח'ליפה ויצחק הרצוג
הנשיא הרצוג ומלך בחריין אל-חליפה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
בהתייחסו להפגנות נגד ביקורו של הנשיא הרצוג במנאמה ביום שישי, אמר שר החוץ של בחריין: "החום של הביקור ברור מאליו. הנשיא מאוד רצוי. אם יש תקריות כאן ושם – זה כמו בכל דמוקרטיה, זה יכול לקרות. אני יכול להבטיח לכם שהנשיא הרצוג מאוד רצוי כאן, ואני רוצה לברך את ישראל שיש לה נשיא כל כך נפלא".
בדברי הפתיחה שלו, בירך א-זיאני את ישראל על הבחירות המוצלחות שעברה ואמר: "אנחנו מצפים לעבוד הלאה עם הממשלה החדשה תחת הנהגתו של מי שחתם על הסכמי אברהם, מר נתניהו, ראש הממשלה הנבחר. מאחלים לו הצלחה. אני פגשתי את נתניהו בבית הלבן וזה היה יום בהיר ויפה לעתיד יפה. עתיד שהתחיל בחתימה על הסכמי אברהם.
"הרשו לי להודות לראשי הממשלה בנט ולפיד על התמיכה שלהם בשלום באזור, ולמחויבות שלהם ל'הסכמי אברהם' ולהתחלת 'פורום הנגב', שהפך את 'הסכמי אברהם' לדבר ממשי. זה תהליך של רדיפה אחר השלום, ולכן אני צופה לעבוד עם מר נתניהו, לקדם ולפתח את ההישגים המוצלחים שהשגנו ביחד, ולחזק את השלום ולעבוד ביחד בשטח. אנחנו מקווים שזה ייגע בלבבות של האנשים".

א-זיאני ציין כי המלך הביע בפני הנשיא הרצוג את תמיכתו בשלום כולל ובר-קיימא שמבטיח את הזכויות הלגיטימיות של העם הפלסטיני עם הקמת מדינה פלסטינית עצמאית שירושלים היא בירתה בהתאם לפתרון שתי המדינות, יוזמת הליגה הערבית והחלטות רלוונטיות של מועצת הביטחון.
לדבריו, "זה יבטיח יציבות שלום וביטחון לא רק לפלסטינים ולישראלים אלא לכל עמי האזור. המלך ונשיא ישראל מצפים לקדם את שיתוף הפעולה בתחומים שונים כולל מדע, בריאות, נוער, תיירות ותרבות, וגם להרחיב את הסחר ההדדי וליישם את ההסכמים והמזכרים שנחתמו בין המדינות".