קבינט הקורונה הצביע אתמול (חמישי) במשאל טלפוני בעד חזרתם של 400 אלף תלמידי כיתות י' עד י"ב ללימודים ביום ראשון הקרוב - בערים ירוקות וצהובות בלבד.
כל מורה יוכל לפגוש ארבע קבוצות תלמידים ולא שלוש כפי שנמסר אמש בהודעת משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות. ההודעה המשותפת המטעה גרמה לבלבול ולזעם בקרב מנהלים ומורים שגילו שהמתווה שונה לכאורה והמעבר צומצם לשלוש קבוצות במקום ארבע. יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים, מנשה לוי, אמר אמש כי "לא יכול להיות שמתווה שפורסם רשמית על-ידי משרד החינוך לאחר תיאום ישונה למתווה ביזארי והזוי שלמעשה מבטל את אפשרות החזרת תלמידי החטיבות העליונות ליומיים בשבוע בבתי הספר".
3 צפייה בגלריה
ילמדו בקבוצות של עד 20 תלמידים. ארכיון
ילמדו בקבוצות של עד 20 תלמידים. ארכיון
ילמדו בקבוצות של עד 20 תלמידים. ארכיון
במתווה משרד החינוך הומלץ למורים לתת קדימות להכנה לבגרויות החורף או למקצועות שקשה ללמדם מרחוק. לפי המתווה, ילמדו תלמידי כיתות י'-י"ב בחצאי קבוצות של 20 תלמידים לכל היותר, לפחות יומיים בשבוע. ניתן לקיים פעילויות חינוכיות בשטח פתוח, והן תתקיימנה בקבוצות של 19 תלמידים.
במתווה המקורי נכתב כי מורה לחינוך גופני יוכל ללמד יותר משלוש קבוצות קבועות של תלמידים, ובלבד שהשיעורים מתקיימים במרחב הפתוח או באולם ספורט, כאשר בכל עת הוא עוטה מסכה ושומר מרחק של שני מטרים לפחות בינו לבין התלמידים. עם זאת, המורים לחינוך גופני לא הוחרגו על-פי הודעת קבינט הקורונה, אם כי רק מורים לשל"ח.
עוד נכתב במתווה כי הלימודים יתקיימו תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות בדגש על עטיית מסכות, הקפדה על היגיינה אישית, אוורור כיתות, שמירת מרחק, ככל האפשר, בהפסקות, בזמן השיעורים, בחדרי המורים ובמרחבי הפעילות המשותפים במוסד החינוכי ובפעילויות חוץ.
כדי לייעל את הלמידה ממליץ משרד החינוך שהמפגשים הפיזיים ינוצלו גם לתהליכי הערכה, מתכונות, ומבחני אמצע, כך שהתלמיד יוכל להתכונן להיבחנות החיצונית. עוד נכתב כי מומלץ לשלב מרתונים לבגרות באופן מרוכז וכי כדאי שבזמן המפגשים הלימודיים יינתן זמן גם להיבטים חברתיים ורגשיים.
3 צפייה בגלריה
תלמידי ז'-ט' צפויים לחזור ללימודים ב-6 בדצמבר. ארכיון
תלמידי ז'-ט' צפויים לחזור ללימודים ב-6 בדצמבר. ארכיון
תלמידי ז'-ט' צפויים לחזור ללימודים ב-6 בדצמבר. ארכיון
"מומלץ לבנות מתווה קבוע לפתיחת יום הלימודים ולסגירתו בדגש על מפגש חברתי רגשי. מומלץ לערוך מיפוי ולזהות פערים לימודיים ברמת כיתה וברמה פרטנית של תלמידים ולתת מענה מותאם", נכתב.
לפי המתווה, 423 אלף תלמידי כיתות ז'-ט' צפויים לחזור ללימודים ב-6 בדצמבר. גם הם ילמדו בחצאי קבוצות של 20 תלמידים לכל היותר, לפחות יומיים בשבוע.
יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים, מנשה לוי, מאוכזב מהמתווה. "לצערי, לא ניתן ליישם בצורה רצינית את המתווה לתלמידי י'-י"א-י"ב שפורסם על ידי משרד החינוך", אמר לוי. "עם המגבלות של מקסימום ארבע קפסולות למורה ושתי קפסולות לתלמיד, ניתן להביא את התלמידים לבית הספר ליום וחצי בשבוע לכל היותר".
לדבריו, כדי להפוך את המתווה לרציני יש לאפשר לכל מורה ללמד עד שמונה קפסולות ולכל תלמיד עד ארבע קפסולות. לוי אף קרא למשרד החינוך לצמצם את החומר לבחינות הבגרות ב-50% משום שהלמידה בקפסולות גורמת לצמצום מספר השיעורים בחצי.
3 צפייה בגלריה
האחיות שירה ושרון בן זיקרי
האחיות שירה ושרון בן זיקרי
"שמחה מהולה בהמון לחץ". האחיות שירה ושרון בן זיקרי
(צילום: הרצל יוסף)
האחיות שרון ושירה בן זיקרי, תלמידות תיכון ליהמן בדימונה, שמחות לחזור לכיתות. שרון, תלמידת י"ב: "החזרה היא שמחה מהולה בהמון לחץ. אין מה להשוות למידה בזום ללמידה בכיתה, מקווה שתהיה תוכנית מרתונית להגדלת ההספק ושלא נשוב לסגר".
אחותה, שירה, תלמידת י"א ויו"ר מועצת התלמידים בתיכון, מספרת כי מבחינתה "למידה וזום לא הולכים יחד. מצפה ממקבלי ההחלטות להפנים שמידת ההשקעה שלהם בנו כעת תשפיע על פניה של המדינה בעוד כמה שנים".
רז כהן, תלמיד י"ב בישיבת אמית באשדוד, מחכה למפגש עם החברים: "מעבר לקושי בלמידה לבגרות דרך הזום, בעיקר התגעגענו להרגשה של ביחד. מקווה שנחזור לשגרה מלאה כמה שיותר מהר".
רן קוניק, ראש העיר גבעתיים, אמר כי המתווה לחזרה ללימודים מוכיח פעם נוספת את הניתוק של מקבלי ההחלטות מהשטח. "המתווה הקודם, טרום הסגר, היה ישים וטוב! למה לשנות אותו? שוב הנחתות, שוב בלגן. מורידים שעות לימוד לילדים ולא עוזרים להם בבגרויות, להפך", מחה קוניק.
פורסם לראשונה: 23:18, 26.11.20