בעמק פנג'שיר שבצפון אפגניסטן נמשכים הקרבות בין לוחמי הטליבאן למורדים שמתנגדים לשלטון של ארגון הטרור האיסלאמיסטי. פנג'שיר הוא המעוז האחרון של מתנגדי הטליבאן במדינה, ובאזור מרוכזים אלפי לוחמים - רבים מהם חיילים לשעבר בכוחות הביטחון של אפגניסטן.
8 צפייה בגלריה
קרבות בעמק פנג'שיר חמושים ליד רכבים עם דגל ה טליבאן אפגניסטן
קרבות בעמק פנג'שיר חמושים ליד רכבים עם דגל ה טליבאן אפגניסטן
לוחמי טליבאן באזור עמק פנג'שיר. הארגון טוען שכבש 4 מ-7 הנפות במחוז
(צילום: רויטרס)
שני הצדדים, הטליבאן ו"חזית ההתנגדות הלאומית של אפגניסטן" טוענים להישגים בשדה הקרב בפנג'שיר, ומדווחים על אבדות רבות לאויב. למחוז פנג'שיר יש היסטוריה של התנגדות לטליבאן, וארגון הטרור לא הצליח לשלוט בעמק כשעלה לראשונה לשלטון ב-1996. כעת, אחרי שהטליבאן השתלט במהירות על אפגניסטן ברקע הנסיגה האמריקנית, שוב מנסים לוחמיו לכבוש את פנג'שיר.
בילאל כרימי, דובר בטליבאן, אמר אתמול שלוחמי הארגון שולטים כעת בארבע משבע הנפות של מחוז פנג'שיר. "המוג'הידין מתקדמים למרכז המחוז", הצהיר כרימי. מנגד אמר פהים דאשטי, דובר "חזית ההתנגדות הלאומית של אפגניסטן", שהלוחמים מכתרים "אלפי טרוריסטים" במעבר חואק בעמק פנג'שיר, ושהטליבאן נטש כלי רכב וציוד. הדובר הוסיף ש"הקרבות הקשים" בעמק נמשכים.
8 צפייה בגלריה
מורדים שנלחמים נגד ה טליבאן ב עמק פנג'שיר אפגניסטן
מורדים שנלחמים נגד ה טליבאן ב עמק פנג'שיר אפגניסטן
מורדים מ"חזית ההתנגדות הלאומית של אפגניסטן"
(צילום: AFP)
על רקע הקרבות בפנג'שיר אמר הגנרל מארק מילי, ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב, שהוא מעריך שבאפגניסטן תפרוץ מלחמת אזרחים. בראיון לפוקס ניוז מילי הטיל ספק ביכולת של הטליבאן לשלוט באפגניסטן, שנמצאת בכאוס גדול. "ההערכה הצבאית שלי היא שהמצב יתפתח ככל הנראה למלחמת אזרחים. אני לא יודע אם הטליבאן יצליח לייצב את השלטון ולבסס משילות", הוא אמר.
ראש המטות המשולבים הביע חשש שארגוני טרור ינצלו את הכאוס באפגניסטן ואמר: "אני חושב שיש לכל הפחות סבירות גבוהה מאוד למלחמת אזרחים רחבה יותר - שתיצור תנאים שעלולים להוביל לשיקום של אל-קאעידה, או לצמיחה של דאעש (שביצע את מתקפת הטרור בנמל התעופה הבינלאומי בקאבול) או ארגוני טרור אחרים". לפי הגנרל מילי, בשנתיים הקרובות "אנחנו עלולים לראות התחדשות של טרור שיוצא מהאזור. אנחנו הולכים לעקוב אחרי זה".
אפגנים רבים, שזעמו על החלטת ארה"ב לסגת אחרי 20 שנות מלחמה, התריעו שאפגניסטן תידרדר למלחמת אזרחים ושהאמריקנים "מפקירים אותם". פרשנים פוליטיים, וגם בכירי צבא אמריקנים, הזהירו שעם התחמושתם של עוד ועוד ארגונים פרטיים באפגניסטן גוברת הסכנה למלחמת אזרחים אחרי שאחרון החיילים האמריקנים יעזוב את המדינה. ארה"ב יצאה מאפגניסטן אחרי שחתמה על הסכם שלום עם הטליבאן - אך מבלי שהטליבאן יחתום על הסכם עם הממשלה האפגנית.
8 צפייה בגלריה
מארק מילי ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב
מארק מילי ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב
מארק מילי, ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב
(צילום: רויטרס)
ברקע הלחימה בפנג'שיר מתעכבת ההכרזה של הטליבאן על הקמת ממשלה חדשה באפגניסטן. הטליבאן, שמציג את עצמו כמתון מכפי שהיה כשעלה לשלטון ב-1996, הבטיח שהממשלה תייצג את כל הפלגים בחברה האפגנית. עם זאת הדגישו בארגון כי לנשים לא יהיו תפקידים בכירים בשלטון.

הטליבאן פיזר באלימות הפגנת נשים בקאבול

מאז שהטליבאן עלה לשלטון התקיימו באפגניסטן הפגנות נדירות של נשים. המפגינות הצהירו שהן "לא מפחדות" מארגון הטרור – ומצפות שהוא יכבד את הזכויות שלהן, ויאפשר להן להיות חלק מהממשל. בחמישי התקיימה הפגנה בעיר הראת, ובסוף השבוע נערכה הפגנה קטנה בבירה קאבול.
8 צפייה בגלריה
נשים אפגניות הפגנה ב קאבול אפגניסטן
נשים אפגניות הפגנה ב קאבול אפגניסטן
הפגנת נשים בסוף השבוע בקאבול
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
נשים אפגניות הפגנה ב קאבול אפגניסטן
נשים אפגניות הפגנה ב קאבול אפגניסטן
(צילום: רויטרס)
לפי הדיווחים שפורסמו אתמול, אנשי הטליבאן השתמשו באלימות כדי לפזר את הפגנת הנשים בקאבול. באותם דיווחים נאמר שאנשי הטליבאן ירו באוויר כדי לפזר את ההתקהלות, השתמשו בגז מדמיע נגד המפגינות ואף היכו נשים בראשן עם המחסניות של הנשק שלהם. הטליבאן התחייב לכבד את הזכויות של האפגניות - אך לאחרונה מתפרסמות עדויות על אלימות קשה נגד נשים במדינה.
בינתיים ממשיכים לוחמי הטליבאן בחגיגות ההשתלטות על אפגניסטן – והחגיגות עולות בחיי אדם. ביום שישי ירו אנשי הטליבאן באוויר לאות שמחה בבירה קאבול – ובירי נהרגו 17 בני אדם ועוד 41 נפצעו. דובר הטליבאן, זביהוללה מוג'היד, גינה את הירי ודרש מאנשי הטליבאן לחדול מהמנהג: "תימנעו מירי באוויר, ותודו לאללה במקום. הכדורים יכולים לפגוע באזרחים, אל תירו ללא צורך".