"נפגשתי עם משפחות החטופים. אף אחד לא באמת יכול להבין לגמרי מה הם עוברים. החיים שלהם פשוטו כמשמעו נעצרו ב-7 באוקטובר, הם כולם אנשים חפים מפשע לחלוטין. זה משהו שפשוט צריך להיראות כבלתי נסבל, בלתי מקובל ובלתי לגיטימי" - כך אמר הבוקר (שלישי) בריאיון ל-ynet Live דניס רוס, לשעבר היועץ המיוחד של ארה"ב לענייני המזה"ת בתקופת הנשיא ביל קלינטון.
ראינו אותך ביום שבת בעצרת למען החטופים ואת הדיסקית ודיברת באופן רשמי נגד הזוועות שביצע חמאס. למה זה היה כל כך חשוב עבורך? "צריך להיות קול בינלאומי חזק מאוד שלא רק מגנה את זה, אלא דורש שהם ישוחררו. אני מרגיש שאני צריך לעשות לפחות מה שאני יכול, לעשות תפקיד בניסיון לעזור לסיטואציה ולנסות להבטיח שלמעשה כל האנשים שמוחזקים ישוחררו".
"העמידה האיתנה והמחויבות של הנשיא ביידן לתמוך בישראל אבל גם לתמוך במטרה של ישראל שחמאס לא יכול להישאר בשלטון של עזה וחמאס לא יכול להיות בפוזיציה בה הוא מאיים שוב על ישראל. השאלה לישראל ולממשלה שלה היא איך היא מעבירה לממשל ומוכיחה שלא רק מבחינה צבאית היא מצליחה ומתקדמת אלא יותר חשוב שיש לה מסלול מהמקום בו היא נמצאת עכשיו לעתיד שניתן להשיגו".
"הדיון על היום שאחרי הוא חשוב. זו דרך שמבטיחה לממשל ביידן שלישראל יש חזון ברור, שהמסלול בו היא הולכת מוסבר, זה לא רק נושא הסיוע ההומניטרי, אלא מה המסלול בפועל".
הכותרת
איך המלחמה בישראל משפיעה על הבחירות בארה"ב?
30:16
1 צפייה בגלריה
דניס רוס
דניס רוס
דניס רוס
(צילום: הדר יואביאן )
ציינת שיש עוד אמצעים להביא את חמאס לשחרור החטופים, איזה סוג של אמצעים? "אני חושב שיש לחצים פוליטיים שצריך להפעיל על חמאס וזה גם קשור למה שאני מתאר כמסגור של הנושא. מתעסק במוות בעזה, זה מובן אבל מה שנאבד הם החטופים. המציאות של חטופים שנלקחים ונחטפים שלא התקבלה שום גישה של הצלב האדום אליהם, שאף אחד לא יודע אם הם מקבלים איזשהו טיפול רפואי וככל הנראה לא ממש מקבלים אותו, כל הדברים האלה צריכים להיות מאוד גלויים".
"חמאס מחשיבים את עצמם איסלאמים כשמעשיהם הם לא איסלאמיים. לקחת אימאם שיצא החוצה ויכריז שאלה מעשים שאינם איסלאמים צריך לקחת בחשבון. יש מדינות ומנהיגים שתמיד תמכו במטרה הפלסטינית. יש להגיע למנהיגים האלה".
"אלה שיש להם מערכת יחסים עם חמאס כמו קטאר, צריכים להוכיח שהם פועלים כדי לשחרר את החטופים. אי אפשר להיות ניטרלי עם חמאס כשהם מחזיקים בני ערובה. מערכת היחסים ביניהם היא מערכת יחסים שבה קטאר מתחזקת את חמאס זה אומר שיש להם יתרון וראינו שיש להם אחד כזה ורואים יותר על חמאס".
"האמריקאים רואים ברשות הפלסטינית כגורם שיכול לשמש תפקיד עם הזמן, הם לא אומרים שהרשות הפלסטינית היום מסוגלת לעשות את זה"
"האמריקאים רואים ברשות הפלסטינית כגורם שיכול לשמש תפקיד עם הזמן, הם לא אומרים שהרשות הפלסטינית היום מסוגלת לעשות את זה. הם משתמשים במילה להחיות, אני הייתי משתמש במילה לשנות, הרשות הפלסטינית צריכה לעבור שינוי בצורה שמסיימת את השחיתות, מספקת ממשלה טובה. הנקודה עם הרשות הפלסטינית שצריכה לעבור שינוי היא שהיא יכולה למלא תפקיד. אלה שאומרים שהרשות הפלסטינית והפלסטינים לא יכולים למלא תפקיד צריכים לשנות את הגישה. כי הגישה עכשיו היא שישראל תנהל ותהיה אחראית ל-2 וחצי מיליון פלסטינים, אני לא חושב שזאת אופציה שמישהו באמת רוצה".
"לתת לאונרא להיות אחראית על השלטון היא דרך אחרת לאפשר לחמאס לחזור, אין לכם אף אחד שבשליטה וזה אומר שיש לכם כמה זרים ליד ישראל ולהחזיק מאות של אנשים מחוץ לישראל לא יהיה קל. אז אתם צריכים כמה ישויות פלסטיניות שיהיו אחראיות לניהול מה שקורה בעזה. אז אין אלטרנטיבה קלה, אם אתם אומרים שאין לרשות הפלסטינית תפקיד יש לה תפקיד והיא הולכת לעשות אותו".
"אף פעם לא היה באמת דיון עם ישראל לגבי איך מערכת היחסים עם הפלסטינים צריכה להיות. התהליך הוא בבסיסו תהליך סודי דיפלומטי, הוא אומץ על ידי הכנסת כפוזיציה, אבל לא היה דיון מה מערכת היחסים עם הפלסטינים תהיה. בנוגע למה נכון או לא נכון עם עזה, שוב, הוא עשה את ההחלטה הזאת מהפוזיציה הזאת אבל לא היה דיון איך צריכה להיות מערכת היחסים עם הפלסטינים. אז מהצד הישראלי צריכים לקיים את הדיון על הפלסטינים השורש צריך להשתנות. הפלסטינים חייבים להפגין שחמאס הוא לא מייצג הפלסטינים שהדעות שלו ושל חמאס הן לא אותו דבר"