דיפלומט רוסי שנחשב מקושר לשירות הביטחון הפדרלי FSB - אחד מארגוני הביון של רוסיה - נמצא מת ברחוב שמחוץ לשגרירות ארצו בברלין. האיש, בן 35, שירת כמזכיר שני בשגרירות הרוסית בברלין מאז 2019. הוא אותר ללא רוח חיים מחוץ לבניין ב-19 באוקטובר, בסביבות השעה 7:20 בבוקר - אך רק היום (ו') פורסם לראשונה המידע על מותו.
2 צפייה בגלריה
שגרירות רוסיה בארה"ב
שגרירות רוסיה בארה"ב
נמצא מת מחוץ לשגרירות רוסיה
(צילום: AFP)
לפי דיווח ב"דר שפיגל" הגרמני, אותו דיפלומט שהיה כפי הנראה מרגל רוסי מת בנפילה מחלון של אחת הקומות העליונות בבניין שברובע מיטה. השגרירות כינתה זו "אירוע טרגי". שמו של הדיפלומט לא פורסם, ועל פי המידע שהתקבל הוא קרוב משפחה של קצין בכיר ב-FSB.
בשגרירות הרוסית סירבו לנתח את הגופה, ולכן לא נמסר באופן רשמי מה סיבת המוות. עקב העובדה שאותו אדם היה דיפלומט ונמצא בשטח השגרירות, לתובע הכללי בגרמניה לא הייתה סמכות לפתוח בחקירה. גופתו של הדיפלומט הועברה מאז לרוסיה.
2 צפייה בגלריה
מטה ה-FSB במוסקבה
מטה ה-FSB במוסקבה
מטה ה-FSB במוסקבה
(צילום: AFP)
סוכנויות הביטחון במערב קישרו את ה-FSB לחיסול בקיץ 2019 בברלין של זלימחאן חנגושבילי, אזרח גאורגי שלחם נגד הכוחות הרוסיים בצ'צ'ניה. בעקבות זאת גירשה גרמניה כמה חודשים לאחר מכן שני דיפלומטים רוסים שעבדו בשגרירות בברלין. בנוסף, אנשי ה-FSB היו מעורבים לכאורה גם בהרעלת יריבו של פוטין אלכסיי נבלני בקיץ 2020.
לפני חודשיים עצרה משטרת גרמניה במבצע משותף עם משטרת בריטניה עובד של השגרירות הבריטית בברלין, בחשד שהעביר מסמכים למודיעין הרוסי בתמורה לכסף. לפי החשד, הוא ריגל עבור המודיעין הרוסי לפחות מאז נובמבר.
בימי המלחמה הקרה כונתה ברלין בפי רבים "בירת המרגלים", משום שהיא שימשה כקו החזית בעימות בין הסובייטים במזרח לבין האמריקנים ובעלי בריתם במערב. סוכני מודיעין פעלו אז בשני צדיה של העיר המחולקת, ומעת לעת קיימו הצדדים חילופי שבויים של מרגלים בגשר גליניקר, שזכה בשל כך לכינוי "גשר המרגלים". גם סוכנים כפולים התגלו מעת לעת, וזכורה במיוחד פרשת "חמישיית קיימברידג'" והסוכן הכפול קים פילבי, שבמרכזה עמדו בריטים שהעבירו מידע לברית המועצות.