ראש האופוזיציה קורא להקמת "ועדה נשיאותית בלתי תלויה", כדי שזו תגיש "הצעה מאוזנת להסדרת היחסים עם הרשות השופטת". יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר זאת בפתח ישיבת הסיעה, על רקע המהפכה המשפטית שמתכננים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, ומתווה הפשרה שהציע שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן ונחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות". לפיד אמר כי פנה לנשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג בעניין, וציין כי "הנשיא בוחן את הרעיון".
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בועידת השלטון המקומי לחדשנות
יצחק הרצוג בועידת השלטון המקומי לחדשנות
בוחן את הצעת לפיד. הרצוג
(צילום: מוטי קמחי )
4 צפייה בגלריה
 התנצחו בפומבי אך נפגשו בקשר לניהול השוטף של מערכת המשפט
 התנצחו בפומבי אך נפגשו בקשר לניהול השוטף של מערכת המשפט
התנצחו בפומבי אך נפגשו בקשר לניהול השוטף של מערכת המשפט
(צילום: שלו שלום, אורן בן חקון)
בתוך כך, שר המשפטים יריב לוין נפגש עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בלשכתה בעליון. השניים התנצחו בפומבי בעקבות התוכנית שפרסם לוין, אבל מטעם הרשות השופטת נמסר כי השניים מקיימים מידי שבוע פגישת עבודה בנושאים שוטפים הנוגעים למערכת המשפט. "בפגישות אלה לא מתקיים דיון בתוכנית השינויים הנוגעת למערכת", נמסר. "זוהי מתכונת העבודה שהתקיימה עם כל שרי המשפטים בעבר והיא תימשך גם עם השר לוין".
לדברי לפיד, "פירוק ודריסת מערכת המשפט שאותה הממשלה דוחפת בכל הכוח קורעת לגזרים את החברה הישראלית. גם אנשים ששנים דיברו על רפורמה משפטית, מבינים שזו לא רפורמה. זה הרס הדמוקרטיה. אין חולק על כך שיש מה לתקן במערכת המשפט, אין מערכת שאין מה לתקן בה, אבל רפורמה שאותה מוביל ראש ממשלה שנאשם בפלילים, ושרים שהם עבריינים מורשעים, היא רפורמה שאי אפשר להאמין לה".

"אם רוצים לשפר ולתקן את ליבת מערכת שלטון החוק שלנו, מי שמתקן צריך להיות מעל לכל חשד", הוסיף לפיד. "התיקון לא יכול להיעשות בידי נאשמים ומורשעים. הוא לא יכול להיעשות בידי מי שיש להם אינטרסים זרים. הוא לא יכול להיעשות בחופזה, בלי איזונים ובלי בלמים, כדי לפתור בעיות פוליטיות".
ראש האופוזיציה גילה כי שוחח על הנושא עם הנשיא הרצוג, הן בשבוע שעבר והן השבוע: "הצעתי לנשיא הרצוג להקים ועדה נשיאותית בלתי תלויה, שתגבש הצעה אמיתית, מאוזנת ושקולה, לתיקון ושיפור מערכת המשפט, ולהסדרת היחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת".
"ועדה נשיאותית תוכל לשמוע את כל הצדדים, את בית המשפט, את הממשלה, את האופוזיציה, את האקדמיה. במקום הדהירה הפרועה שאנחנו רואים היום, היא תקיים הליך סדור שבסופו תונח על השולחן הלאומי הצעה מאוזנת שתשפר במקום להרוס, תתקן במקום לשבור", אמר לפיד. "הנשיא בוחן בימים אלה את הרעיון. אני מאמין ומקווה שהוועדה הנשיאותית אכן תוקם ותמנע קרע נורא בעם ישראל ואת הרס הדמוקרטיה שלנו".
4 צפייה בגלריה
גדעון סער שר המשפטים לשעבר בכנס מורשת בגין
גדעון סער שר המשפטים לשעבר בכנס מורשת בגין
"לא באיזור החיוג של הידברות עניינית". סער
(צילום: מוטי קמחי)
הבוקר הציג פרופ' דניאל פרידמן, שנחשב בעבר לאויב מר של מערכת המשפט, את הצעת הפשרה שלו. היא כוללת בין היתר את ביטולה של עילת הסבירות בחלק מהמקרים, את ביטול שיטת הסניוריטי לבחירת נשיא בית המשפט העליון ואת שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים - אבל מבלי שהממשלה תמנה לבדה שופטי עליון.
שר המשפטים לשעבר גדעון סער (המחנה הממלכתי) אמר בהתייחסו לתוכנית שמציע פרופ' פרידמן כי "יש בה מרכיבים שאפשר לחיות איתם, אבל יש גם דברים שאני לא מקבל. בינתיים, הפשרה נעה בין קיצוניות לבין קיצוניות יתר, בין שר המשפטים יריב לוין ליו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, וזה בכלל לא באזור החיוג של הידברות עניינית".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"לא עניין של סקרים או של דירוג אשראי". גנץ
(צילום: שלו שלום)
שר הביטחון לשעבר בני גנץ (המחנה הממלכתי) הציע מוקדם יותר החודש להקים צוות משותף "שיגבש רפורמה משפטית בהסכמה רחבה". הוא אמר אז כי "אנו בשעת חירום אמיתית ולכן אני קורא מכאן לראש הממשלה נתניהו לקבל החלטה - הידברות או עימות. אני מציע מכאן לנתניהו להקים צוות חוצה מפלגות ומחנות פוליטיים, שידון בחקיקת חוק יסוד חקיקה ברוח מגילת העצמאות, שיביא לידי ביטוי את רחשי כל העם וכלל האזרחים בישראל ויגבש הסכמות בתוך חצי שנה בכל הנושאים שעל הפרק". גנץ הוסיף אז: "נושא כל כך מהותי לעתידנו וקיומנו עשורים קדימה, ראוי שיבוא בהסכמה רחבה. זה ייתן לגיטימציה לתיקונים, ויאפשר לבנות את המבצר על תשתית איתנה. הכדור אצל נתניהו - לשבור את כללי המשחק – או לשמור על מדינת ישראל".
היום נשא גנץ דברים בישיבת הסיעה של המחנה הממלכתי: "זה לא עניין של סקרים שבהם מתגלה שרוב הציבור מתנגד למהפכה המשטרית, זה לא עניין של דירוג האשראי שעלול לרדת או של פגיעה בהגנה המשפטית על מפקדי צה"ל בעולם. מה שעומד מולנו הוא קרע אמיתי בעם, מה שעומד מולנו הם הערכים שעל בסיסם הוקמה המדינה וקיומה כדמוקרטיה. אני רואה את ההשפעה העצומה של הזעקה הציבורית וההפגנות, ואני מתחיל לשמוע קולות מקרב גורמים בקואליציה שרוצים להגיע להסכמות ולא רוצים 'לשפוך את הדמוקרטיה עם המים'".
מבית הנשיא נמסר בתגובה: "כחלק משיחות שמקיים נשיא המדינה בשבועות האחרונים במטרה למנוע משבר חוקתי היסטורי ולעצור את המשך הפילוג בעם, שוחח הנשיא גם עם ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד. נשיא המדינה ממשיך במאמצים בלתי פוסקים עם כלל הגורמים הרלוונטיים, במטרה ליצור דיאלוג ושיח רחב-היקף, קשוב ומכבד, בתקווה להגיע להבנות רחבות ככל שניתן".