שר הרווחה יעקב מרגי אמר היום (שלישי) כי "עם קצת רצון, אפשר למצוא את הנוסח המאוזן שייתן ביטוי עמוק לעדה הדרוזית בחוק הלאום. זאת תהיה אות הברית - תיקון חוק הלאום". את הדברים אמר מרגי בטקס להנצחת שמם של סא"ל סלמאן חבקה וסא"ל עלים עבדאללה, שנפלו בקרבות ברצועת עזה ובגבול הצפון.
"לא כרתנו ברית דמים, כרתנו ברית חיים! ובברית הזאת יש צד אחד שממלא את חלקו פעם אחר פעם בדם ויזע", אמר מרגי. "לצערי הרב אני אומר זאת כחבר הממשלה ומעל שני עשורים כחבר כנסת, תמיד הרגשתי תחושת אי נוחות וחוסר הוגנות. הצד השני שזה הריבון, לא ידע לתרגם את ברית החיים הזאת באותה מידה. אם זה בדיור, בקרקעות ובתעסוקה. ומעל הכול צריך לומר באומץ - גם בחוק הלאום".
"סא"ל סלמאן חבקה וסא"ל עלים סעד ז"ל הקריבו את חייהם ללא תנאי, לא שאלו שאלות. ועל המדינה חובה להשיב ללא תנאי לא רק במילים, אלא במעשים", הוסיף מרגי. "מאז קום המדינה ועד היום, סיפורי הגבורה והשכול של העדה הדרוזית שזורים במורשת חייה של האומה הזו. ואני אומר האומה בדגש על האומה! אני לא רוצה לומר ברית דמים, אני לא אוהב לשמוע ברית דמים. לא כרתנו ברית דמים, כרתנו ברית חיים".
במתפרת "המשקם" ביאנוח-ג'ת שבבעלות משרד הרווחה וההסתדרות הציונית מועסקות שלוש אחיותיו של סגן-אלוף עלים סעד, שנהרג בקרב עם מחבלים בגבול לבנון בתחילת המלחמה, וכ-100 נשים מהחברה הדרוזית עם מוגבלות. המתפרה מייצרת מדי שנה כ-60 אלף מדים לחיילי צה"ל. עוד שלושה לוחמים שנהרגו במלחמה הם בני העדה הדרוזית.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי הוא מברך על הודעתו של מרגי. "הגיע הזמן. בואו נעשה את זה יחד", קרא לפיד.
3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד חוק הלאום בכיכר רבין
הפגנה נגד חוק הלאום בכיכר רבין
2018: הפגנה נגד חוק הלאום בכיכר רבין
(צילום: AP)
חוק הלאום, שמעגן בחוק-יסוד את זהותה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, אושר ביולי 2018 ברוב של 62 תומכים מול 55 מתנגדים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר אישור החוק: "122 שנה אחרי שהרצל פרסם את חזונו, קבענו בחוק את עקרון היסוד של קיומנו".
מאז אישור החוק בכנסת, הביעה העדה הדרוזית את מורת רוחה - בעיקר לנוכח העובדה שרבים מבניה נפלו במלחמות ישראל. ההפגנה הגדולה ביותר באותה תקופה נערכה באוגוסט 2018 בכיכר רבין בתל אביב. כ-90 אלף בני אדם, רבים מהם מקרב העדה הדרוזית, השתתפו אז ב"עצרת למען השוויון". לצד ראשי העדה, נטלו חלק בעצרת הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, ראשי המוסד לשעבר תמיר פרדו ואפרים הלוי, וראש השב"כ לשעבר מתן וילנאי.
תת-אלוף במיל' אמל אסעד, קרא אז לכל אזרחי ישראל להתייצב לצד הדרוזים: "אנו, קציני צבא בכירים ששירתנו את המדינה עשרות שנים, איבדנו חברים, פקודים ומשפחה, רוצים שישאירו לנו את 'הישראליות' שלנו וסבורים שיש בידי ממשלת ישראל והעומד בראשה את היכולת לעשות כדי לתקן את חוק הלאום".
אסעד הקריא על הבמה את תחילתה של מגילת העצמאות ואמר: "מהעצרת הזאת, שבה שילבנו את הידיים ואת הלבבות, אנו יוצאים לשנים נוספות של חיים משותפים במדינת ישראל ברוח מגילת העצמאות. אנחנו מוכנים לקיים שיח עם כל גורם בממשלה למען פתרון הסוגיה ולטובת עתיד בנינו".
3 צפייה בגלריה
השר מרגי ויו"ר ההסתדרות הציונית חגואל במתפרה ביאנוח-ג'ת
השר מרגי ויו"ר ההסתדרות הציונית חגואל במתפרה ביאנוח-ג'ת
השר מרגי ויו"ר ההסתדרות הציונית חגואל במתפרה ביאנוח-ג'ת
(צילום: המשקם - ההסתדרות הציונית)
יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, אמר: "משך שנים נהגו לכנות את הקשר שבין העם היהודי והעדה הדרוזית 'ברית דמים'. המלחמה שהחלה ב 7 באוקטובר, גבתה וממשיכה לגבות את חייהם של אזרחים וחיילים רבים.
"במלחמה על הבית כמו גם בעתות של שלום, אין הבדל בין יהודי לדרוזי או לכל בן דת אחרת. המתפרה בכפר יאנוח-ג'ת היא עדות נצחית לעוצמתה של הבחברה הישראלית, להגשמת החזון של התנועה הציונית, לשילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה ולברית החיים שבינינו לבין העדה הדרוזית בישראל. אין ראוי יותר מאשר הנצחת זכרם של הקצינים הגיבורים, בני העדה, שמסרו נפשם בהגנה על העם והמולדת".