2 צפייה בגלריה
ג'ארד קושנר תדרוך עיתונאים הבית הלבן
ג'ארד קושנר תדרוך עיתונאים הבית הלבן
ג'ארד קושנר
(צילום: MCT)
מבחינתו של ג'ארד קושנר, יועצו הקרוב וחתנו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, מהלך העניינים בין איחוד האמירויות וישראל כבר נסגר. כעת מופנה המאמץ של היועץ האמריקני לעבר מדינה נוספת – סעודיה. ב"ידיעות אחרונות" נחשף הבוקר (יום א׳) כי קושנר מנסה לשכנע את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן להצטרף לטקס החתימה על הסכם השלום בין ישראל לאמירויות בבית הלבן, שצפוי להתקיים בחודש אוקטובר.
לקראת האירוע המתוכנן בוושינגטון, קושנר ועוזריו פועלים לאחרונה מול בן סלמאן כדי שיאשר לשגר שליחים סעודים רמי דרג לאבו דאבי כבר מחר, במקביל לבואה של המשלחת הישראלית למקום בראשות ראש המל”ל.
2 צפייה בגלריה
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב עם מוחמד בן סלמן מב"ס יורש העצר של סעודיה
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב עם מוחמד בן סלמן מב"ס יורש העצר של סעודיה
מוחמד בן סלמן, יורש העצר של סעודיה
(צילום: AP)
ואולם בבית המלוכה בבירה ריאד קיימת כיום מחלוקת בנושא היחסים מול ישראל: המלך הסעודי הקשיש סלמאן בן עבד אל־עזיז, בן הדור הישן, מתנגד להצטרף להסכמי השלום עם ישראל ומעדיף לא לנרמל את היחסים עימה. לעומתו, יורש העצר בן סלמאן מפגין פתיחות גדולה יותר, ואולם כידוע לא נתן עדיין את הסכמתו למהלך. בכל מקרה, ככל הנראה הקשר בין קושנר לבן סלמאן הוביל את הסעודים לאשר את טיסת אל על מחר לאבו דאבי מעל ערב הסעודית.
עדיין לא ידוע אם המשלחת הסעודית אכן תגיע מחר לאבו דאבי ובאיזה אופן תתנהל: האם תסכים לפגוש את המשלחת הישראלית או שתבקש לשמור על פרופיל נמוך.

קושנר מציג למעשה שתי אפשרויות בפני יורש העצר הסעודי: תגיע לטקס החתימה בוושינגטון יחד עם ראשי איחוד האמירויות ובחריין, או שיגברו הסיכויים של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן לנצח בבחירות ואז ייפתח מו"מ אמריקני עם איראן, יריבתה של סעודיה, ויסתיים המעמד המועדף של ריאד בבית הלבן.
כאמור, המשלחת הישראלית תמריא מחר בטיסה היסטורית של אל על מנתב"ג לביקור רשמי באבו דאבי. בראש המשלחת יעמוד ראש המל"ל מאיר בן שבת וייכללו בה מנכ"לים של משרדי ממשלה. במשלחת תהיה גם נציגות אמריקנית בכירה בראשות קושנר וכן היועץ לביטחון לאומי רוברט אובריאן והשליח המיוחד אבי ברקוביץ'. במהלך הביקור יעסקו הצדדים בין היתר בקידום הסכם הנורמליזציה, שיתופי הפעולה הכלכליים וגיבוש פרטי הסכם השלום.

הטיסה ההיסטורית הופיעה כבר על לוח הטיסות בנתב"ג וזכתה למספר 971 – בדומה לקידומת הטלפונית הבינלאומית של איחוד האמירויות. הטיסה חזרה ארצה, שתצא ביום שלישי, קיבלה את הקידומת הבינלאומית של ישראל – 972.
כאמור, הטיסה לאמירויות זכתה לאישור מעבר בשמי סעודיה. בבירה ריאד אמרו ש"העובדה שיש פקידים בכירים אמריקנים במטוס תאפשר את מעברו בשמי המדינה". זו הפעם הראשונה שבה מטוס ישראלי טס ברשות במרחב האווירי של ערב הסעודית.