ברשות שדות התעופה מעריכים כי בתקופה הקרובה יחזור על עצמו המקרה מיום שישי - שבו שוחררו לביתם נוסעים נכנסים מבלי שעברו בדיקת קורונה לאחר הנחיתה כנדרש. גורם ברשות מתח ביקורת על חברת "פמי פרימיום" שהחלה לאחרונה לבצע את הבדיקות בנתב"ג ואמר ל-ynet כי היא לא ערוכה לטפל במספר הנוסעים הגדול. הוא העריך כי מאות נוסעים נכנסו ארצה מבלי שעברו את הבדיקה.
"החברה החדשה שנכנסה בכלל לא ערוכה לטפל בכזאת כמות של בדיקות, שיטת העבודה שלהם שונה לחלוטין משיטת העבודה של החברה שיצאה. החברה הקודמת הקימה מעבדה מתקדמת במקום לפענוח תוצאות הבדיקה, בעוד פמי פרימיום (החברה החדשה) שולחת את הבדיקות לפענוח בחוץ", אמר הגורם היום (ראשון). הוא ציין כי משרד הבריאות בחר את הזכיינית, מבלי שהרשות הייתה מעורבת בבחירה.
2 צפייה בגלריה
נחיתות בנתב"ג
נחיתות בנתב"ג
נוסעים נכנסים בנתב"ג
(צילום: עמית שעל)

עוד הוא התריע: "אנחנו לפני עלייה בכמות הטיסות ובמספר האנשים שיצטרכו לעשות בדיקה עם הכניסה לארץ. במצב הקיים המקרה שבו שוחררו נוסעים ללא בדיקה צפוי בהחלט לחזור על עצמו".
בינתיים הבוקר לא נצפו תורים ארוכים לבדיקות הקורונה בנתב"ג, למרות שהיום צפויים להיכנס בשעריו כ-12,300 נוסעים ב-101 נחיתות. אמנם היו שני תורים נפרדים לבדיקות: האחד עבור נוסעים שהזמינו בדיקה מראש וכבר שילמו, ותור נפרד למי שלא שילמו מראש. אך נוסעים שחייבים בבידוד, בין אם מכיוון שבאו ממדינה אדומה ובין אם מכיוון שלא חוסנו, לא הופרדו מהיתר. כמו כן נוסעים החייבים בבידוד הסתובבו ללא מסכות בנמל ובתחבורה הציבורית ממנו.
למרות המקרים לאחרונה שבהם נוסעים מחוסנים חלו בקורונה, חלק מהנוסעים תהו על הצורך בבדיקות קורונה לחוזרים ארצה. "גם שם בדיקה וגם פה - זה הורס את כל החוויה של הטיול. לצאת לחופש כשאתה צריך לעשות בדיקה ועוד בדיקה - בשביל מה כל זה?", אמר זיאד דאקר שחזר עם משפחתו מאיסטנבול. "לא ברור לי אם זה עניין של כסף. אני שילמתי תוך 24 שעות 600 שקל בדיקות עליי, על אשתי והילדים. לא כל אחד יכול לשלם את זה".
2 צפייה בגלריה
עומסים בנתב"ג
עומסים בנתב"ג
העומסים בנתב"ג ביום שישי
מנגד, לידור אזולאי ששב מכרתים הביע הבנה לצורך בבדיקות. "אנחנו מחוסנים, אבל חושבים שצריך להמשיך בבדיקות. הליך קצר, יעיל, למה לא? עד שיעבור זעם", אמר.
בדו"ח היומי של מרכז הידע והמידע למאבק בקורונה שמפעיל אמ"ן, הייתה הבוקר התייחסות נרחבת לסוגיית ייבוא התחלואה דרך נתב"ג. "לאור המשך ההתפרצויות הנרחבות ברחבי דרום אמריקה, אפריקה, הודו וסביבתה, החשש הוא שווריאנטים מדאיגים ימשיכו להתפתח ולצבור מוטציות נוספות, עד שבשלב מסוים ייתכן שיאיימו גם על מועילות החיסונים. על רקע זה, מניעת כניסת זני נגיף בעייתיים מחו"ל ומאמץ משותף של בדיקות, חובת בידוד, התנהגות אזרחית אחראית ואכיפה מהווים גורם חיוני להמשך שימור ההצלחה בהתמודדות הישראלית מול הקורונה", נכתב.

"בהקשר זה יודגש כי כלל השוהים על כלי הטיס הנכנס לישראל או יוצא ממנה נדרשים בעטיית מסיכה. בנוסף, נוסעים הנכנסים לארץ ומחויבים בבידוד נדרשים לעטות מסיכה גם לאורך שהותם בטרמינל לאחר יציאתם מכלי הטיס", נאמר עוד במסמך.
בתוך כך אורדן טרבלסי, מנכ"ל חברת סופרקום שזכתה במכרז לאספקת צמידיי מעקב לאכיפת הבידוד על מי שאינם מחוסנים או מחלימים, סיפר היום באולפן ynet כי עד היום המהלך לא מיושם. "הודיעו שזכינו, אבל מסיבה פוליטית כזו או אחרת, זה נתקע. היה פלונטר ולא אכפנו את חובת הבידוד".
גורמים במשרד הבריאות אמרו כי הסיבה היא שאין די צמידים, אך מנכ"ל החברה דוחה את הטענה. "זה ממש לא נכון. יש יותר מעשרת-אלפים צמידים מוכנים ואנחנו יכולים לייצר עוד אלף מדי יום. אנחנו הולכים לעמוד בכל כמות שצריך, אנחנו במיוחד לפרויקט הזה, עבור המדינה, העלנו את היכולת ייצור שלנו בדיוק לצרכים של מדינת ישראל", הוא אמר.