הרשות הפלסטינית תקפה בצהריים (שני) בחריפות את הקהילה הבינלאומית בעקבות פעילות כוחות הביטחון למעצר שני מבוקשים באזור העיר ג'נין שבמהלכה נהרגו ארבעה פלסטינים ועוד עשרות נפצעו. "שתיקה בינלאומית מעודדת את ממשלת ישראל הקיצונית להשליט הרג, הרס והפחדה", אמר ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה. "אנו מדגישים את הנכונות שלנו לתמוך בג'נין". במהלך מבצע המעצרים שהסתבך נפצע לוחם מג"ב באורח בינוני עד קשה ועוד ארבעה לוחמי מג"ב ושני לוחי צה"ל נפצעו באורח קל עד בינוני.
לפי הפלסטינים, ארבעת ההרוגים מאש כוחות הביטחון הם חאלד דרוויש (21), קאיס ג'בארין (21), קסאם אבו סריה (29) ואחמד סאקר (15). כמה מההרוגים מזוהים עם ארגוני הטרור. שלושה בתי חולים בג'נין קלטו את הנפגעים הרבים והכריזו על מצב חירום. שרת הבריאות הפלסטינית מאי אל-קאילה הורתה לשלוח לבתי החולים ציוד רפואי ומנות דם.
2 צפייה בגלריה
ארבעת הפלסטינים שנהרגו בג'נין
ארבעת הפלסטינים שנהרגו בג'נין
ארבעת הפלסטינים שנהרגו בג'נין
באתר הרשמי של חמאס פרסמו את תמונותיהם של ההרוגים וציינו כי "אלו השהידים של ג'נין שנהרגו מאש כוחות הכיבוש בהסתערות הברברית על מחנה ג'נין. אנחנו מברכים על התגובה ההרואית של ההתנגדות ומבטיחים לכובש כי הכניסה לערי הגדה המערבית יא לא פיקניק, חייליו יקבלו רק אש".
סוהיל אל-הינדי, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר: "ההתנגדות בוחנת את המוכנות והנכונות להגיב לתוקפנות הכיבוש נגד ג'נין, והיא לא תאפשר לדמו של עמנו להישפך בשום מקום בארצנו הפלסטינית".
2 צפייה בגלריה
עימותים בג'נין
עימותים בג'נין
העימותים בג'נין
(צילום: AP)
גורם בג'יהאד האיסלאמי בגדה התייחס לשימוש שעשה צה"ל לראשונה זה 20 שנה במסוקי קרב שהפציצו מהאוויר כדי לסייע בחילוץ כלי הרכב הצבאיים שנתקעו בג'נין: "מספר הנפגעים בקרב כוחות הכיבוש במארב של גדודי אל-קודס של הג'יהאד האיסלאמי משקף את התפתחות יכולות הלחימה שלנו. אנו מזהירים את האויב שפנייה לתקיפות אוויריות תגרום ללוחמים שלנו להשתמש בשיטות שיפתיעו אותו. הלוחמים שלנו נמצאים בכוננות גבוהה ומוכנים להשתתף בכל קרב ולהרחיב אותו במידת הצורך".
חוסיין א-שייח, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, אמר: "מלחמה עזה וגלויה מתנהלת נגד העם הפלסטיני מבחינה מדינית, ביטחונית וכלכלית על-ידי כוחות הכיבוש. אנו בעיצומו של קרב מקיף בכל החזיתות המחייב את אחדות עמנו על מנת לעמוד מול התוקפנות הזו, ולקבל והחלטות חסרות תקדים בישיבת הנהגת החירום בראשות אבו מאזן".

גם בהודעה רשמית של תנועת פתח הביעו מורת רוח מהקהילה הבינלאומית: "העם שלנו לא יניף את הדגל הלבן, ויתעמת עם התוקפנות הברברית של הכיבוש", אמרו בתנועה. "תוקפנות שיטתית זו, שמלווה בשתיקה בינלאומית, תגביר את הנחישות של עמנו להביס את הכיבוש, ואת התנגדותו בכל האמצעים עד להקמת מדינה עצמאית וריבונית שבירתה ירושלים".
מחמוד אל-עאלול, סגן יו"ר תנועת פתח, אמר: "היום תתקיים פגישה של ההנהגה הלאומית המאוחדת כדי לדון במעורבות כל הפלסטינים בהתנגדות עממית ובהתמודדות עם הכיבוש, ויהיו החלטות בעניין זה".
נביל אבו רודיינה, דוברו של אבו מאזן, אמר: "מעשי הטבח המתמשכים שביצעה ממשלת הכיבוש בעמנו, שהאחרון שבהם היה בעיר ג'נין ובמחנה שלה והביאו למותם של מספר אזרחים כולל נער ופציעתם של עשרות, הם ניסיונות לפוצץ את השטח ולגרור אותו פנימה לתיבת האלימות. על הקהילה הבינלאומית, והממשל האמריקני בפרט, להתערב באופן מיידי כדי לעצור את הטירוף הישראלי הזה. השתיקה הבינלאומית וההסתפקות בהצהרות של גינוי והוקעה היא מה שמעודד את ממשלת הכיבוש להמשיך בפשעיה ולנהל מלחמה כוללת נגד עמנו הפלסטיני, אדמתו והמקומות הקדושים".

גינוי מקהיר

הגינוי הרשמי הראשון שלא מהצד הפלסטיני הגיע מקהיר. "משרד החוץ המצרי מגנה את התקיפה הישראלית בג'נין", נמסר בהודעה המצרית: "אנו מגנים את הפעילות שבמסגרתה בוצעו תקיפות מן האוויר, וירי לעבר אזרחים אשר הובילו להרוגים ופצועים". מצרים הדגישה את "התנגדותה לתוקפנות זו שמנוגדת לחוק ולמוסכמות הבינלאומיות, ומזהירה מהסכנות של המשך התוקפנות. תקיפות מסוג זה רק יובילו להחמרת המצב וליציאתו משליטה".
גם בירדן גינו את הפעילות הישראלית בג'נין. "משרד החוץ הירדני מגנה את ההסלמה הישראלית באדמות הפלסטיניות הכבושות, שהאחרונה מהן היא התוקפנות על העיר ג'נין הבוקר. אנו מזהירים מהמשך מעגל האלימות שיגבה מחיר מכל הצדדים", אמרו בעמאן.
עוד אמרו בירדן: "משרד החוץ מדגיש את חשיבות הפסקת ההסתערויות על הערים הפלסטיניות והגנתן מפני התקיפות החוזרות והנשנות עליהן והפסקת ההסלמה שהיא הפרה של החוק הבינלאומי מצד ישראל. כמו כן אנו מזכירים את עמדת ירדן המתנגדת לתקיפות אלו המובילות להסלמה ומדגישים את חשיבות התערבות הקהילה הבינלאומית באופן מיידי כדי לעצור את התוקפנות וכדי להגן על העם הפלסטיני".
הפעילות באזור העיר ג'נין שבה השתתפו לוחמי יחידת המסתערבים של משמר הגבול וסיירת צנחנים החלה לפנות בוקר במבצע למעצר שני חשודים בטרור - פעיל חמאס ומבוקש מהג'יהאד האיסלאמי. עם יציאת הכוחות, בסביבות 07:10 בבוקר, נפגע רכב ממוגן מסוג "פנתר" של צה"ל ממטענים שהונחו בציר והתפוצצו מתחתיו. שבעה לוחמים נפצעו, כמו גם כלב של יחידת "עוקץ" שהיה ברכב הממוגן. מצבו של אחד מלוחמי מג"ב מוגדר כאמור בינוני עד קשה, ושל השאר קל עד בינוני.