3 צפייה בגלריה
פאנל של כנס אילת לעיתונות
פאנל של כנס אילת לעיתונות
"לא רוצים לסייע לאויב". תא"ל בן ברק
(צילום: אודי פורטל, פאנל שנערך במסגרת כנס העיתונות באילת)
הצנזור הצבאי הראשי, תת-אלוף דורון בן ברק, התייחס היום (שלישי) לראשונה לפרשת קצין המודיעין שמת בכלא הצבאי לפני כחצי שנה. לדבריו, "הוצא צו איסור פרסום גורף - והוא מוצדק לחלוטין". את הדברים אמר בדיון שנערך בנושא בפאנל של כנס העיתונות באילת בהנחיית אלון בן דוד. דובר צה"ל, תת-אלוף רן כוכב אמר כי חלקים מהפרשה לא יוודעו לעולם.
ליבת הפרשה נחשפה בעקבות הליך התרת פרסום שניהל ynet בבית הדין הצבאי לערעורים בקריה, בחלוף חודשיים ממות הקצין. על פי החומרים שהותרו לפרסום, מדובר בקצין מיחידה מיוחדת באגף המודיעין שריצה חודשי מאסר ממושכים לפני שמת, תוך איסור פרסום גורף על הפרשה.
3 צפייה בגלריה
רן כוכב
רן כוכב
"היו סיבות טובות לא לפרסם את שם היחידה". תא"ל כוכב
(צילום: מוטי קמחי )
"אני מכיר את הפרשה לאחר המעצר, והוצא צו איסור פרסום גורף, ומוצדק לחלוטין", אמר הצנזור הצבאי, שכיהן בתפקידיו הקודמים כבכיר בפרקליטות הצבאית. "הרבה פעמים יוצאים צווי איסור פרסום כי התמונה אצל היריב, מדינות האויב, לא ברורה. אנחנו לא רוצים לסייע לו לקבל מידע שיפגע בביטחון ישראל".
הפרשן הצבאי של ידיעות אחרונות, יוסי יהושוע, הזכיר בדיון שללא התעקשות ynet, רוב רובה של הפרשה הייתה נשארת במחשכים. לדברי דובר צה"ל, "יש כאן כמה סיפורים. הסיפור הבטחוני של עבירות בטחון של קצין מצטיין, שפוגע בביטחון של כולנו. ביחידתו שלו. בכלים שלו. לא יודע להגיד מה הסיבה שאדם כל כך איכותו פוגע ביחידתו, במבצעיו, בביטחון של כולנו. עוד לפני מותו, הקימה אותה יחידה ועדה כדי לבדוק מה בתהליך המיון שלו, בהכשרה, בבקרה, גרם לו לפעול נגד עצמו, צוותו, היחידה שלו. לא סתם הטילו צא"פים, לא סתם הטיל הצנזור איפול כמעט מוחלט – חלק מהדברים לא יוודעו לעולם".
לצד אלה, רמז תא"ל כוכב על ביקורת פנימית בצבא שנאמרת בדיונים סגורים כי הצבא היה צריך להימנע מהסתרת חלקים מהפרשה. "יכול להיות שיכולנו לפרסם את מירב הפרטים מוקדם יותר", אמר. "היו סיבות בטחוניות טובות מאוד לא לפרסם את שם היחידה ואת שמו. התשובה להורים היא שאף אחד לא ניסה להעלים, לטייח, להסתיר. זה לא מה שקרה. החלטנו להרחיב ככל שיכולנו. יכולנו לעשות זאת קודם. הרמטכ"ל עשה את זה בקולו. לקח אחריות".

תא"ל בן ברק הוסיף כי "כתבי אישום כאלה חמורים וכאלה רגישים יש פעם בעשור-עשור וחצי. למרבה הצער, אנשים מתים כל יום. צה"ל בודק כל מקרה מוות, כדי למנוע את המקרה הבא. הדבר האחרון שאנחנו רוצים הוא לצאת עם מסקנות נמהרות, ואז לומר שהכיוון אחר. התביעה הצבאית לא רוצה צא"פ. היא רוצה שזה ייצא החוצה".
הסתרת הפרשה הצטרפה לפרשה רגישה וחמורה נוספת שצה"ל הסתיר בשנים האחרונות ונחשפה לאחרונה ב-ynet בתום מאבק משפטי: הרשעת קצין צה"ל באונס פלסטינית ותקיפות מיניות של פלסטיניות אחרות. באשר לקצין המודיעין, חקירת נסיבות מותו טרם הסתיימה וכך גם עבודתן של שלוש ועדות בדיקה שצה"ל הקים לבחינת מיון וקליטת מועמדים ליחידות מודיעין, לתנאי הכליאה והפיקוח בכלא הצבאי ולבחינת ההתנהלות והפיקוח ביחידות מודיעין רגישות. בימים הקרובים צפוי בית הדין הצבאי בקריה להכריע בבקשת ynet להתיר חלקים נוספים ועיקרים מהפרשה, סביב המעשים שיוחסו לקצין הצעיר.
3 צפייה בגלריה
קברו של קצין המודיעין שמת בתאו בכלא
קברו של קצין המודיעין שמת בתאו בכלא
קברו של קצין המודיעין שמת בתאו בכלא
(צילום: עידו ארז)

הורי הקצין: לפתוח בחקירת רצח

במכתב ששלחו היום הורי הקצין לרמטכ"ל, הפרקליטה הצבאית הראשית וראש אגף כוח האדם בצה"ל נכתב כי הם מבקשים כי הפצ"רית תורה שחקירת מותו של הקצין תוגדר חקירת רצח, עד שיוכח אחרת. "זאת, לנוכח סימני שאלה רבים האופפים את הפרשה ואת מותו של הקצין, ולאור הסחבת בחקירה", נכתב. "יש לציין כי עד רגע זה, קרוב לחצי שנה מאז מותו של הקצין, לא נקבעה סיבת מותו ולא הוכרע מי האחראים למחדל החמור".
עוד נכתב כי ההורים מבקשים לדעת "אילו פעולות תיעוד וחיפוש נעשו בזירה עצמה, איזה טיפולים קיבל הקצין, האם מדינת ישראל מחזיקה בחומרים שעשויים להתפוגג מן הגוף, והאם נבדקה האפשרות שחומרים כאלה הגיעו אליו". המשפחה ציינה כי "שורה של גורמים צבאיים נוקטת בפעולות פסולות ומטרידות, היוצרות את הרושם כי יש המעוניינים לפגוע בשמו הטוב ובזכרו של בנם, ולצד זאת למסמס את החקירה ולא לחשוף את נסיבות מותו האמיתיות".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: נסיבות מותו של הקצין נחקרות בחקירה פלילית ביסודיות רבה, תוך השקעת כל המשאבים הנדרשים. עד כה נערכו עשרות רבות של פעולות חקירה, לרבות שליחת דגימות מדמו למעבדה מיוחדת בארה"ב. על אף שהקצין הואשם בעבירות ביטחוניות חמורות ביותר, אשר פגעו בביטחון המדינה, צה"ל מחויב לחקור את העניין לעומקו. בעת הקרובה יסתיימו תהליכי החקירה והבירור, ומסקנותיהם תועברנה למשפחת הקצין ויתאפשר לה לעיין בכלל חומרי החקירה שנאספו במסגרת חקירת נסיבות המוות. צה"ל משתתף בצערה של המשפחה וימשיך לעמוד עמה בקשר ולעדכנה בכל שניתן".

נטל תרופות נוגדות דיכאון

בחודש יוני עלתה מנתיחת גופתו של הקצין ההערכה שתרופות שנטל עשויות היו להביא למותו. בדמו של הקצין נמצאו תרופות אנטי-פסיכוטיות ותרופות נוגדות דיכאון, אך השאלה שנותרה פתוחה היא הכמות שנמצאה. תוצאות הנתיחה הגיעו יותר משלושה שבועות אחרי שהוא נמצא מת בתאו.

במהלך הנתיחה נבדקה גם אפשרות לחבלות או לפציעות על גופו של הקצין, ומשלא נמצאו - עברה הבדיקה לתהליך טוקסיקולוגיה של בדיקת רעלים ותרופות בדמו של החייל. מדובר על תהליך ממושך ובמהלכו נבדקים מספר רב של חומרים בדם. תוצאות הנתיחה הועברו לפרקליטות הצבאית, ונבדקות אפשרויות לחומרים נוספים שעשויים היו להביא למותו של הקצין.
באותו יום מסר צה"ל כי אין מניעה ביטחונית לפרסם את שמו ותמונתו של קצין המודיעין, ואיסור פרסום הפרטים הוא לבקשת המשפחה. במשפחה הגיבו בזעם וטענו כי "ההודעה מנוגדת לסיכומים עם הפרקליטות". עיקר הטיעון של המשפחה לא לפרסם את השם והתמונה הוא הומניטרי. "דובר צה"ל שכח שאנחנו לא בשנות ה-80 וכמו שאי אפשר להעלים אף אדם כך אי אפשר לתדרך עיתונאים ולפרסם הודעות בלתי אחראיות", אמרו. "הסיכונים הביטחוניים שבפרסום עדיין לא נבחנו על-ידי אגף המבצעים".
מדובר צה"ל נמסר: נסיבות מותו של הקצין נחקרות בחקירה פלילית ביסודיות רבה, תוך השקעת כל המשאבים הנדרשים. עד כה נערכו עשרות רבות של פעולות חקירה, לרבות שליחת דגימות מדמו למעבדה מיוחדת בארה"ב. על אף שהקצין הואשם בעבירות ביטחוניות חמורות ביותר, אשר פגעו בביטחון המדינה, צה"ל מחויב לחקור את העניין לעומקו. בעת הקרובה יסתיימו תהליכי החקירה והבירור, ומסקנותיהם תועברנה למשפחת הקצין ויתאפשר לה לעיין בכלל חומרי החקירה שנאספו במסגרת חקירת נסיבות המוות. צה"ל משתתף בצערה של המשפחה וימשיך לעמוד עימה בקשר ולעדכנה בכל שניתן".