אחת מפעילות זכויות הנשים הבולטות בסעודיה נידונה היום (ב') לכמעט שש שנות מאסר לפי חוק מעורפל שמטרתו להילחם בטרור. כך דיווחו כלי תקשורת במדינה. המקרה של לוג'יין אל-הדלול וכליאתה בשנתיים וחצי האחרונות עוררו ביקורת מצד ארגוני זכויות אדם, חברי קונגרס בארה"ב ומחוקקים באיחוד האירופי שדרשו לשחררה.
2 צפייה בגלריה
לוג'יין אל הדלול פעילת זכויות נשים סעודית סעודיה
לוג'יין אל הדלול פעילת זכויות נשים סעודית סעודיה
משפחתה סיפרה שעונתה במעצר. לוג'יין אל-הדלול
(צילום: AFP)
אל-הדלול בת ה-31 הייתה בין קומץ נשים סעודיות שקראו בגלוי לאפשר לנשים לנהוג ולבטל את חוקי האפוטרופסות שהגבילו זמן רב את חופש התנועה והיכולת של נשים לטוס לחו"ל. היא נעצרה כמה פעמים בשל הפרת החוק האוסר על נשים לנהוג, לפני שבוטל. במאי 2018 היא נעצרה עם 12 פעילות בולטות נוספות באשמת ניסיון לערער את יציבות הממלכה, שבועות ספורים לפני ביטולו ההיסטורי של החוק האוסר על נשים לנהוג.
לפי הדיווחים בסעודיה, בית משפט לעבירות טרור הרשיע את אל-הדלול ב"פעילויות שונות האסורות על פי החוק למאבק בטרור", כולל התססה ושימוש ברשת בכדי לפגוע בסדר הציבורי ושיתוף פעולה עם גורמים זרים. בית המשפט גזר עליה עונש מאסר של חמש שנים ושמונה חודשים.
עוד דווח כי השופט אמר בדיון שהנאשמת הודתה בעבירות שיוחסו לה וכי הודאותיה ניתנו מרצון וללא כפייה. השופט אמר כי פסק הדין ניתן בנוכחות התובע, הנאשמת, נציג נציבות זכויות האדם של הממשלה וקומץ נציגים מכלי תקשורת מקומיים נבחרים. באף אחד מהדיווחים לא נמסר אם מהעונש שנגזר עליה יקוזז הזמן שבו היא כבר נמצאת במאסר. היא תוכל לערער על פסק הדין ב-30 הימים הקרובים.
2 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן יורש העצר של סעודיה
מוחמד בן סלמאן יורש העצר של סעודיה
יורש העצר מוחמד בן סלמאן
(צילום: רויטרס)
מוקדם יותר החודש אמר שר החוץ, הנסיך פייסל בן פרחאן, כי אל-הדלול מואשמת ביצירת קשר עם מדינות "לא ידידותיות" ומסירת מידע מסווג, אך משפחתה מסרה כי לא הובאה שום ראיה התומכת בהאשמות. התקשורת הסעודית הפרו-ממשלתית מיתגה את אל-הדלול כ"בוגדת" ומשפחתה טוענת שהיא חוותה הטרדות מיניות ועינויים במעצר. הרשויות הסעודיות מכחישות את האישומים.
סעודיה התמודדה עם ביקורת בינלאומית גוברת על רקע מצב זכויות האדם בממלכה, בין היתר בעקבות רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י ב-2018 בקונסוליה שלה באיסטנבול. דיפלומטים זרים אמרו כי המשפט נועד להעביר מסר שסעודיה לא תיכנע ללחץ בסוגיות זכויות האדם.
אחד הדיפלומטים אמר כי ריאד עשויה להשתמש במשפטים פוליטיים כדי להשיג יתרון במשא ומתן עתידי עם ממשלו של נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן. ביידן אמר כי יהיה תקיף יותר בהתנהלותו מול הממלכה מאשר הנשיא היוצא דונלד טראמפ, שהיה תומך נלהב של יורש העצר מוחמד בן סלמאן.