בנובמבר 1995 נפל דבר בישראל כאשר בג"ץ קיבל את העתירה ההיסטורית שהגישה סרן אליס מילר מחיל האוויר והורה לפתוח את קורס הטיס גם לנשים. מאז, עשרות טייסות סיימו בהצלחה את הקורס: הן הפכו לטייסות ולנווטות קרב ותובלה, מסוקים ומהנדסות אוויר. כמה טייסות גם טיפסו גבוה בשרשרת הפיקוד והתמנו לתפקיד מפקדת טייסת. אך בדיקת ynet ו"ידיעות אחרונות" מעלה כי על אף ההצלחה והגאווה האדירה שהביאו עשרות הטייסות שסיימו את הקורס היוקרתי בצה"ל, כיום, 26 שנה לאחר שנפתחו בפניהן השמיים - נותרו פערים מגדריים משמעותיים בקרב טייסי וטייסות חיל האוויר.
המספרים מדברים בעד עצמם: במחזור 183 של קורס הטיס המסתיים ביום רביעי הקרוב צפויות לסיים ארבע טייסות בלבד לצד 35 טייסים. בשני המחזורים השנה (של יוני ודצמבר) סיימו בסך הכול 70 טייסים לעומת שמונה טייסות. כלומר, נשים מהוות קצת יותר מ-10% מהבוגרים בלבד. לצורך השוואה: 70 הטייסים שסיימו ב-2021 את הקורס שווים למספר הכולל של נשים שסיימו עד כה קורס טיס מאז שנפתח עבורן בנובמבר 1995.

זינוק בעלייה

לא מדובר בתופעה חדשה אלא במגמה ארוכת שנים: בעשור שעבר מאז 2012 סיימו בסך הכול 41 נשים את הקורס כשבחלק מהמחזורים, למשל ביוני 2013 וביוני 2019, לא סיימה אותו אפילו אישה אחת. העובדה שהשנה סיימו בכל מחזור ארבע נשים היא למעשה זינוק משנים קודמות, כאשר שיעור הנשים בקרב בוגרי הקורס בקושי גירד את ה-5%.
3 צפייה בגלריה
קורס טיס 183
קורס טיס 183
ארבע הטייסות שיסיימו את הקורס הנוכחי
(צילום: דובר צה"ל )
גם בתוך המגמות עצמן ניתן לראות פערים משמעותיים. 20 שנה לאחר שרוני צוקרמן ניפצה את תקרת הזכוכית והפכה לטייסת הקרב הראשונה, מתוך 70 בוגרות הקורס עד כה - רק שש סיימו במגמת הקרב כולל צוקרמן. המספר הגבוה ביותר של טייסות נרשם במגמת נווטות הקרב - 29, כש-12 במגמת מסוקים, שמונה נווטות תובלה, שמונה מכוננות (מהנדסות טיסה) ושבע כטייסות תובלה.
בחיל האוויר מודעים לפערים ופועלים לשנות זאת. "איישנו ממש עכשיו שתי סגניות ראשונות למפקדי טייסת, נווטת וטייסת קרב, הן הולכות להיות סגניות מפקד טייסת ממש בקיץ הקרוב. אני לא אהיה מאוד אמיץ אם הגיד שכנראה בשנים הקרובות תהיה מפקדת טייסת קרב אישה", הסביר בכיר בחיל האוויר. "איישנו עוד סגנית שנייה, מסוקאית, קצינה מעולה וטייסת מעולה, איישנו עוד שתי סגניות ראשונות בכטמ"ם (כלי טיס המאויש מרחוק). כך שאנחנו נפגוש מפקדת טייסת כטמ"ם כנראה תוך שלוש-ארבע שנים. אנחנו זורעים את הזרעים כעת".

עקב האכילס

הגורם העיקרי מאחורי מספר הנשים הנמוך המסיימות את הקורס מסתתר כבר בשלבי המיונים. בשונה מגברים, נשים שמקבלות זימון לטיס לא מחויבות להגיע, וזה, כך מסתמן, עקב האכילס שלהן. כך, למשל, 1,600 נשים מגיעות למיונים מדי שנה, מתוכן בין 70 ל-80 בממוצע משתתפות בגיבוש לאחר מכן. בנוסף, הנשים שמקבלות זימון הן לא רק אלו בעלות הנתונים המתאימים לכך אלא גם אלו שסימנו מראש שהן מעוניינות בתפקיד לוחמה וגילו נכונות להתנדב לכך. בניגוד לגברים - נשים לא מקבלות זימון אוטומטי לטיס.
3 צפייה בגלריה
אינפו טייסות
אינפו טייסות
(מתוך ידיעות אחרונות)
בצה"ל כבר נערכים לזמן את כל הנשים המתאימות - גם אם לא התנדבו לתפקידי לחימה. "הסדרנו את זה בצורה רשמית ממש לאחרונה", הסביר בכיר בחיל האוויר. "אם בעבר אישה עם נתונים מתאימים הייתה צריכה להתנדב ולפנות בצורה יזומה, עכשיו הפתיחה אוטומטית. אנחנו מוודאים גם שהן אכן מגיעות. מי שלא רוצה להגיע - עדיין לא מחויבת ואנחנו מטפלים גם בזה".
לנשים שמתמודדות לקורס טיס מותר במקביל להתמיין לתפקידים נוספים, ובצה"ל מקווים שכבר בשנה הקרובה יראו זינוק משמעותי במספרים: אם עד כה הגיעו כ-1,600 נשים למיוני טיס מדי שנה, ב-2022 צפויות להתמיין לא פחות מ-3,200 נשים. את התוצאות כמובן ניתן יהיה לראות רק בעוד כמה שנים, שכן בסופו של שלב המיונים המפרך רק מתחיל הקורס המאתגר, שנמשך שלוש שנים.
מגמה מדאיגה נוספת נוגעת לשיעור הנשים הנמוך שהחלו את הקורס בשנתיים האחרונות, וטרם סיימו. כך, למשל, ב-2019 התחילו 30 נשים במחזור יוני ו-25 נשים במחזור דצמבר את הקורס. בשנה שעברה 18 החלו את הקורס ביוני, ו-21 בדצמבר. במחזור האחרון שנפתח השנה מגמת הירידה נמשכת: נרשמו 15 חניכות בלבד. ואם להתחשב בשיעור הבוגרות הנמוך של השנים האחרונות, אז גם בתרחיש האופטימי, רק שתיים או שלוש מהן צפויות לסיים את הקורס.

שוברות שוויון

"ההתנהגות הזו מושפעת מהרבה מאוד פרמטרים, שאנחנו עדיין בודקים אותם. למשל השפעת הקורונה, אם יש או אין קשר", הודו בחיל.
3 צפייה בגלריה
סיום קורס טיס 183
סיום קורס טיס 183
4 טייסות, 35 טייסים. מסיימי הקורס הנוכחי
(צילום: דובר צה"ל )
על אף המספרים הנמוכים, בחיל האוויר מדגישים כי אין מקום לספקות באשר ליכולותיהן של נשים לסיים את הקורס בהצלחה, שכן אחוז הנשים המסיימות לעומת אלו שהחלו את הקורס זהה לזה של הגברים. המסקנה, בעקבות זאת, די פשוטה: ככל שיתחילו את הקורס יותר נשים כך מספרן יעלה גם בקרב הבוגרות שיזכו לענוד את כנפי הטיס שלוש שנים לאחר מכן בטקס הסיום.
"מהנתונים שלנו אנחנו רואים שאחוז הבנות שמסיימות את הקורס בגדול זהה לאחוז הבנים שמסיימים", הבהיר הבכיר. "לכן המסקנה היא להכניס יותר נשים. אנחנו מתרכזים יותר בכניסה ולכן אנחנו עושים עכשיו עבודה שהיא מורכבת". החיל אף הקים צוות ייעודי, שנקרא "צוות שוערות", בשיתוף בית הספר לטיסה, שעליו הוטלה המשימה לבדוק כל שלב בהליך הארוך והמורכב של גיוס, מיון והכשרת הטייסות כדי להבין היכן נשים "הולכות לאיבוד".
"אני רוצה לדעת איפה אני מתחיל לאבד את הנשים האיכותיות האלה. אם יש מיון מסוים, אם יש שלב מסוים שהן מפסיקות לבוא אחריו", הסביר הבכיר. "אם יש פה משהו טכני שפוגע, איזה מיון שאולי אפשר להתאים אותו, והאם צריך לעשות משהו אחרת מבלי להוריד מהסטנדרט".
מדובר צה"ל נמסר: "ההזדמנות להגיע לקורס טיס שווה לנשים ולגברים כאחד. לאור העלייה במוטיבציה בשנים האחרונות, חיל האוויר פועל במגוון דרכים על מנת למצות את ההון האנושי האיכותי של הנשים בחיל, החל מקורס טיס ועד לקידום ושיבוץ נשים בתפקידי מפתח. עם זאת, נציין כי החוק איננו מחייב נשים להגיע למיונים לקורס טיס ועל כן נתונים אלה עדיין נמוכים בקרב נשים. חיל האוויר פועל וימשיך להשקיע מאמצים ומשאבים רבים על מנת לעודד נשים להתגייס לתפקידי מפתח בחיל וביניהם לתפקידי צוות אוויר, על מנת למקסם את שילובן של נשים בחיל, להשביח את הארגון ולהופכו לאיכותי יותר".