3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ו אביב כוכבי נפגשו נפגש פגישה עם גנרל קנת' מקנזי מפקד פיקוד מרכז צבא ארה"ב ארצות הברית חייל
נפתלי בנט ו אביב כוכבי נפגשו נפגש פגישה עם גנרל קנת' מקנזי מפקד פיקוד מרכז צבא ארה"ב ארצות הברית חייל
בנט, כוכבי והגנרל מקנזי
(קרדיט: חיים צח\לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ונשיא המדינה יצחק הרצוג נפגשו היום (חמישי) עם מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, הגנרל קנת מקנזי שיפרוש בקרוב משירותו הצבאי אחרי 42 שנה, ועורך את ביקור הפרידה שלו באזור שעליו פיקד בימים אלה.
בנט והגנרל מקנזי שוחחו על האתגרים הביטחוניים המשותפים לישראל ולארה"ב, ובראשם תוקפנותה של איראן באזור, ובנט הדגיש בפניו את הסכנה הממשית בחתימה של המעצמות על הסכם הגרעין, אם וכאשר תתרחש. רה"מ הודה לגנרל האמריקני על תרומתו לחיזוק הביטחון והיציבות באזור, וכן על שיתוף הפעולה המשמעותי בין מדינת ישראל לארה"ב במהלך כהונתו.
בפגישה השתתפו גם הרמטכ"ל אביב כוכבי, היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל איל חולתא, נספח צה"ל בארה"ב הדי זילברמן, סגן שגריר ארה"ב בישראל ג'ונתן שרייר, ובכירים נוספים. מקנזי נפגש גם לארוחת צהריים עם כל אלופי צה"ל שעבדו איתו לאורך השנים, וסייר גם ב"יד ושם" בירושלים. מחר ייערך עבורו ועבור צוותו סיור פרטי - ולאחר מכן הוא יעזוב את ישראל.
זהו ביקור הרביעי של מקנזי במהלך כהונתו, והראשון לאחר העברתה של ישראל מפיקוד אירופה (EUCOM) לפיקוד המרכז של צבא ארה"ב, CENTCOM. מקנזי הוא זה שחתום על המהלך, והוא דחף אליו והביא אותו לאישור הנשיא הקודם דונלד טראמפ.
3 צפייה בגלריה
כוכבי ומקנזי
כוכבי ומקנזי
חברות קרובה שהניבה שיתופי פעולה רבים. כוכבי ומקנזי
(צילום: דובר צה"ל)
מקנזי נחשב לידיד גדול של ישראל, והוא מעריך מאוד את ישראל מבחינה מבצעית וטכנולוגית ולא סתם דחף לכך שישראל תיכנס תחת אחריותו, ולא תישאר בפיקוד האירופי. בליבת היחסים של צה"ל עם CENTCOM נמצא בעיקר האיום מצד איראן, שנחשבת לאויב גם בפיקוד המרכז האמריקני, אך מקנזי דחף גם ליציקת תוכן צבאי בהסכמי אברהם.
בתקופתו אירעו שיתופי הפעולה של צה"ל עם הפיקוד האמריקני שהגיעו לשיאים חדשים: רק בשבוע שעבר חיל הים סיים תרגיל רב-לאומי בים האדום, וישראל מקיימת שיתופי פעולה עם מדינות נוספות תחת המטרייה של הפיקוד. כמו כן, בתקופה האחרונה היו כמה אימונים אוויריים.
כהונתו של מקנזי הייתה סוערת במיוחד, וכללה ארבעה אירועים גדולים: חיסולו של קאסם סולימאני בינואר 2020, היציאה מאפגניסטאן באוגוסט האחרון; חיסולו של מפקד דאעש בסוריה לפני חודש והמעבר של ישראל לאחריות פיקוד המרכז, יחד עם איראן, קזחסטן, תימן, מצרים ופקיסטן.
הזירה שעליה פיקד הייתה עם קשרים והשלכות רבות שנוגעות לישראל, שהפיקה הרבה תועלת מהיחסים החמים עם מקנזי. בין היתר, גם הקשר האישי שרקם עם הרמטכ"ל כוכבי סייע לכך, ובין השניים התפתחה חברות קרובה.
3 צפייה בגלריה
כוכבי ומקנזי
כוכבי ומקנזי
(צילום: דובר צה"ל)
מקנזי הביא לישראל גם את מחליפו, הגנרל מייקל אריק קורילה, שבספטמבר 2018 מונה לראש מטה הפיקוד. לקורילה יש כבר היכרות עם צה"ל, והוא מגיע לאזור שמוכר לו היטב: מפקד הפיקוד החדש נפגע באורח קשה בשנת 2004 בפיצוץ מכונית תופת ובירי שהתפתח בקרב מול פעילי אל-קאעידה במוסול, והוא השתתף בקרבות רבים בעיראק ובאפגניסטן.
נשיא המדינה הרצוג מסר לאחר הפגישה עם הגנרל כי "היה תענוג אמיתי לארח אותך במשרדו של דוד בן גוריון בבסיס הקריה. בשיחתנו דנו בחשיבות האסטרטגית של שיתוף הפעולה הצבאי בין מדינותנו. תודה על התרומה ושיתוף הפעולה למען ביטחון ישראל. אני מאחל לך הצלחה בפרק הבא בחייך".