5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויואב גלנט
בנימין נתניהו ויואב גלנט
הרמטכ"ל הרצי הלוי יחד עם גלנט ונתניהו
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
הדיון החשאי על סכנות המהפכה המשפטית לביטחון המדינה מתגלגל לעדות יוצאת דופן: ד"ר עו"ד גל לברטוב, שסיכל מעצרים וכתבי אישום באירופה נגד שרים, לוחמים וקצינים בצה"ל בפרשות גולדסטון על אירועי עופרת יצוקה, חיסול בכיר המחבלים סלאח שחאדה והמרמרה, הגיש בימים האחרונים תצהיר לבג"ץ נגד ביטול עילת הסבירות. לדבריו, החקיקה "כבר מסכנת את חיילי צה"ל".
5 צפייה בגלריה
עו"ד גל לברטוב לשעבר בכיר בפרקליטות
עו"ד גל לברטוב לשעבר בכיר בפרקליטות
לברטוב: "סיכון ממשי ללוחמי צה"ל ואנשי זרועות הביטחון"
(צילום: אבי מועלם)
הדיון בבית המשפט העליון ייערך בחודש הבא. מפקד פיקוד מרכז לשעבר, האלוף בדימוס רוני נומה שהגיש לבג"ץ עתירה נגד החוק, החליף בימים האחרונים כעותר פרטי את אלוף-משנה במיל' ל', שעתר תחילה. זאת בשל היותו עדיין בעל תפקיד בכיר ופעיל במילואים שמונע ממנו לעשות זאת, כנושא במשרה ציבורית. ליבת העתירה: ביטול עילת הסבירות יפגע ישירות ביכולת להגן על לוחמי צה"ל ובכירי הממשלה מהעמדה לדין בחו"ל בגין פשעי מלחמה, שבהם יואשמו על פעילותם בשטחים. הרקע: נימוקים מפורטים ושונים שהשמיעו בכירים מכהנים בצה"ל, במוסד, בשב"כ ובמל"ל על השלכות המהפכה המשפטית, בדיון חשאי שנערך בחודש פברואר, ועיקריו פורסמו ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" בתחילת השבוע.
5 צפייה בגלריה
הגיש את העתירה נגד ביטול עילת הסבירות. נומה
הגיש את העתירה נגד ביטול עילת הסבירות. נומה
הגיש את העתירה נגד ביטול עילת הסבירות. נומה
(צילום: ליאור עפרון, במחנה)
בין הנימוקים שהציגו הבכירים המכהנים, וביניהם הפרקליטה הצבאית הראשית אלוף יפעת תומר-ירושלמי ועמיתיה משאר גופי הביטחון: סיכון ממשי להגן על ההתיישבות ביהודה ושומרון, מעצר ואישומים נגד לוחמי צה"ל שמצולמים על ידי פלסטינים ביהודה ושומרון, פגיעה אפשרית בסיוע הביטחוני מארה"ב בגלל חוק אמריקני שאוסר העברת או מכירת נשק למדינות מושחתות או מפוקפקות מבחינה דמוקרטית, וקושי לממש הוראות פתיחה באש שנחשבות ל"בעיתיות" כמו ירי חי על מפרי סדר בלתי-חמושים בגבול עזה.
לברטוב שימש ממאי 2005 עד מאי 2013 כמנהל המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה. הוא ואנשיו הצליחו להדוף - בשיתוף פעולה עם גורמים נוספים כאנשי מחלקת הדין הבינלאומי (דבל"א) בפרקליטות הצבאית - חשדות והאשמות חמורות שיוחסו במדינות אירופיות שונות ללוחמי צה"ל. הם הצליחו לעשות זאת בין היתר גם במאבק בדוח ועדת גולדסטון של האו"ם, שיצר סערה בארץ ובעולם בטענה כי ישראל ביצעה בעזה, באמצעות לוחמיה, פשעי מלחמה.
5 צפייה בגלריה
יוליה מלינובסקי
יוליה מלינובסקי
הגישה תצהיר במסגרת העתירה. ח"כ מלינובסקי
(צילום: נדב אבס)
בפרשת חיסולו של שחאדה היו שבעה בכירים ישראלים על הכוונת של שופט-חוקר בספרד. לברטוב אמר: "אף אחד מהם, ולמעשה אף קצין, בכיר או חייל צה"ל לא הועמד לדין בחו"ל ולא נעצר, בגלל שהוכחנו פעם אחר פעם בכל מדינה שבה נשקלו הליכים כאלה שלישראל יש מערכת משפט עצמאית שמכובדת על ידי הרשות לאכיפת החוק הבינלאומי באירופה. הוכחנו גם שאנחנו יכולים ורוצים לחקור ולהעמיד לדין במקרים הראויים לכך, שאנו חוקרים מספיק טוב את האירועים אצלנו ושבתי המשפט שלנו חזקים ועצמאיים. לכן אין כל מקום והצדקה לכך שרשות שיפוטית זרה תתערב במה שקורה אצלנו ותנקוט הליכים נגד חיילינו".
לדברי לברטוב, בתקופת כהונתו אנשיו טיפלו ומנעו העמדות לדין של בכירים בצה"ל בגין אירועים שנגרמו כתוצאה מתקלות מבצעיות, כמו גודל הפצצה שבנוסף לשחאדה הביאה למותם של 15 חפים מפשע בעזה במהלך האינתיפאדה השנייה. אך כיום, עלולים הטייסים לחשוש ובצדק "ששלטון יחיד ודיקטטורי חסר בלמים, איזונים ופיקוח עלול להורות להם מלכתחילה לבצע משימות בלתי חוקיות ואף פשעי מלחמה, ולתקוף אוכלוסייה אזרחית כדברי חבר הקבינט הביטחוני והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' לפני ארבעה חודשים, שאמר כי: 'יש למחוק את הכפר חווארה'".
במצב הנורא שנקלענו אליו בממשלה זו ועם ביטול הסבירות, לדברי לברטוב, המג"ד ביהודה ושומרון או הטייס מעל עזה לא יידעו עוד אם נשלחו לבצע משימה משיקולים נקיים או זרים: "ניהלתי את פרשות ההסגרה של עבריינים בכירים בעולם התחתון, את חקירת ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, והגשתי כתב אישום נגד בנו עמרי שנשלח לכלא. אף פעם לא הייתי מאובטח כמו שהיום התובעים בתיקי נתניהו מאובטחים, ומעולם לא איימו עלינו כפי שמהלכים כיום אימים על הנשיאה חיות או על נשיא העליון בדימוס אהרון ברק.
5 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
בית המשפט העליון - דיון על פסילת חוק הנבצרות
הדיון בבג"ץ - בחודש הבא. חיות
(צילום: שלו שלום)
במילים אחרות, בנוסף לפטור שלקחה לעצמה הממשלה מסבירות ומפיקוח שיפוטי, מה שמציב את ישראל כבר כיום כדיקטטורה - ההתקפות על מערכת המשפט מצד השלטון ושלוחיו מחלישות מאוד את מעמדה של ישראל בקרב מדינות העולם המערבי, שאליהן השתייכנו עד לא מכבר, ומקשות מאוד גם הן כשלעצמן לטעון בחו"ל שלישראל יש מערכת משפט חזקה ועצמאית שמכובדת על ידי ממשלתה. את כל הדברים האלה רואים ושומעים היטב גם באירופה". להשלכות חקיקת ביטול הסבירות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט מודעים היטב, כי הם נאמרו ונכתבו להם עשרות פעמים.
עו"ד עודד סבוראיעו"ד עודד סבוראיצילום: חנה שרייבמן
בתצהיר שהגיש לבית המשפט קשר לברטוב קשר הדוק בין ביטול עילת הסבירות לבין "חירור השכפ"צ" של חיילי צה"ל והבכירים הישראלים ממעצר ואישום בחו"ל, מאחר שבית המשפט כבר נחלש עם חקיקת החוק השנוי במחלוקת, ובגרסתו הקיצונית ביותר: "בכל המקרים שבהם טיפלנו, לרבות במפגשים אישיים שלי עם אנשי רשויות החוק במדינות אירופיות שונות, הטיעון המרכזי שסייע לנו במלאכתנו ואפשר את סגירת אותם תיקים או הוביל להפסקת ההליכים הפליליים היה עיקרון המשלימות, המבוסס על חוזקה ועצמאותה של מערכת המשפט הישראלית, שיכולה לנקוט בהליכים פליליים בעצמה גם נגד קציניה אם עברו לכאורה על החוק. ביטול עילת הסבירות יחליש מאוד ואף יאיין כליל את יכולתה של מדינת ישראל להגן על לוחמיה מניסיונות להעמידם לדין בחו"ל, תוך שימוש בסמכות השיפוט האוניברסאלית. יש כאן סיכון ממשי וחמור ללוחמי צה"ל וליתר אנשי זרועות הביטחון שעוסקים בליבת העשייה המבצעית של צה"ל".
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קרוב מאוד בעמדתו לזו של הפצ"רית תומר-ירושלמי, ובהתאם העביר את נימוקיה לידיעתם האישית של נתניהו וגלנט. מעבר לטיעונים שהציג לברטוב בעתירה שהוגשה על ידי עו"ד אלוף-משנה עודד סבוראי ועו"ד סיון האוזמן, לעתירה הוגש תצהיר גם של ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), שחברה בוועדת החוקה. ברשות מלינבסקי מסמכים שמוכיחים כי הממשלה מעולם לא דנה בהשלכות הביטחוניות של המהפכה המשפטית, ואף עיקרי הדיון הסגור מחודש פברואר לא הובאו לידיעת חברי הממשלה. בתצהירה היא ציינה כי הדיון שנערך בחודש פברואר היה קצר ולא ממצה, וכי את הסיכון והמחיר עלולים לשלם לוחמי צה"ל וקציניו.