במלאת חמש שנים למותו של נשיאה התשיעי וראש ממשלתה השמיני של מדינת ישראל, שמעון פרס, פרסם היום (ב') מרכז פרס לשלום ולחדשנות תיעוד נדיר מנאומו האחרון בפני קהל, שעות ספורות לפני שאיבד את הכרתו. לאורך המפגש תועד הנאום בצילום וידיאו. לטקס האזכרה לפרס, שנערך היום, הגיעו בין היתר נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט וגם קודמו, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. השניים לחצו ידיים. ynet העביר בשידור חי את טקס האזכרה.
"בכוחו של רצון טוב לגשר על המפלג, על השונה, ולהעצים את המכנה המשותף של כולנו, של המדינה הטובה הזו והעם הטוב הזה", אמר בנט בנאומו. "הרצון הטוב שמאפשר להניח בצד מאוויים אישיים ומשקעי עבר שוליים ולהתלכד למען מטרה חשובה. הרצון הטוב הזה שמציב את טובת המדינה לפני הכול, תוך נכונות לשאת במחירים אישיים למענה. החודשים האחרונים מוכיחים לכולנו כמה עוצמה יכולה להיות טמונה ברצון טוב. אז הנה שמעון פרס היקר, דע לך, שהרצון הטוב ניצח".

5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ונפתלי בנט בטקס האזכרה לשמעון פרס
בנימין נתניהו ונפתלי בנט בטקס האזכרה לשמעון פרס
בנט ונתניהו, בטקס האזכרה
"שמעון פרס שעם זכרו אנו מתייחדים היום הוא האיש שתמיד התייצב, תמיד בא, אמר הנני, ועשה", הוסיף בנט. "לא פסיבי, אקטיבי. לא פסימי, אופטימי. הוא היה שם ליד הולדתן של התעשיות הביטחוניות וצה"ל, כאשר נדרש להפוך את חזון הקריה הגרעינית מהלכה למעשה, התייצב לצד אבי האומה דוד בן גוריון כעוזר ואיש סוד, כאשר דחף בכל כוחו לגיבוש התכנית לשחרורם של חטופי אנטבה, כאשר האינפלציה השתוללה והמשק שיווע לתוכנית אמיצה אבל כואבת, קשה, כאשר נדרשה חשיבה יצירתית ופורצת דרך ביצירת קשרים עם מדינות האזור. תמיד התייצב למען המדינה הטובה שלנו, ואמר הנני".
הנשיא הרצוג אמר כי "הלווייתו הבלתי נשכחת, שהביאה לכאן את המנהיגים הבולטים מכל רחבי תבל, שיקפה היטב את דמותו ומעמדו הבינלאומי. רגליו היו נטועות בקרקע, אך עיניו צפו אל מעבר לאופק. הוא שהגשים כך כך הרבה לימד אותנו תמיד לחלום מתוך אופטימיות אינסופית ואמונה באדם".
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בטקס האזכרה לשמעון פרס
נפתלי בנט בטקס האזכרה לשמעון פרס
"פרס תמיד התייצב למען מדינת ישראל". בנט
(צילום: מארק ישראל סלם, תמונה ברקע: רפאל בן משה)
הנאום שמרכז פרס לשלום הציג תיעוד ממנו היה הופעתו הציבורית האחרונה של פרס. הוא נשא בה את נאומו האחרון בפני קהל שמנה עשרות משקיעים מוסדיים מרחבי העולם, ומנהלי חברות ויזמי הייטק מישראל. בכנס שנערך במרכז פרס ביפו, אותו הקים הנשיא המנוח לפני 25 שנה, נאם פרס כאשר לצדו על הבמה בנו חמי פרס.
בכנס קרא פרס למשתתפים להקים מרכזי מחקר ופיתוח בארץ, ולהשקיע בישראל. הוא קרא לאמץ טכנולוגיה ישראלית, פרי מוחותיהם המבריקים של הישראלים, ולבסס נוכחות בישראל - מקום שממוקד ביזמות, יצירתיות ובחדשנות.
חרף גילו המופלג, ולמרות שככל הנראה כבר במהלך הופעתו סבל מתחילתו של דימום מוחי, נראה פרס יושב זקוף על הבמה ומלא אנרגיה. בתום הנאום הצטלם עם רבים מבאי הכנס.
5 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בטקס האזכרה לשמעון פרס
יצחק הרצוג בטקס האזכרה לשמעון פרס
"פרס לימד אותנו לחלום מתוך אופטימיות ואמונה באדם". הרצוג
(צילום: מארק ישראל סלם, תמונה ברקע: צילום: רפאל בן משה)
בנאומו האחרון אומר פרס בין השאר: "אנשים שואלים אותי: מה ההישג הגדול ביותר של חייך? אני עונה להם: הלוואי והשגתי יותר. הם שואלים מה הטעות הגדולה של חייך? אני עונה להם: לא חלמתי מספיק, והחלומות שלי היו קטנים מדי. ההמלצה שלי היא תחלמו בגדול. אל תפחדו, אל תהססו, השאירו את העבר להיסטוריונים.
"אנשים חושבים שבעתיד יהיו רובוטים מתוחכמים ברמה של בני האדם. רובוטים אכן חשובים ואכן יכולים להועיל. הם אינם מוציאים כסף, ואינם מתעייפים. אך הבעיה היא זו: אין לנו אפשרות להתקין ברובוט את היכולת לחלום, לדמיין או להיות חדשן. ואם לרובוט אין את האפשרות לחלום או ליצור חזון, לא תהיה לו האפשרות גם להרגיש חיי אמת. אם אין לו את האפשרות להיות חדשן, אז לעולם לא יוכל להתאהב - ואם הוא לא יוכל להתאהב אז איני רואה רובוטים נכנסים להיריון בעתיד הקרוב".
5 צפייה בגלריה
הנאום האחרון של שמעון פרס
הנאום האחרון של שמעון פרס
"רובוט לא יכול לחלום, לדמיין או להיות חדשן". פרס בנאומו האחרון
(צילום: מרכז פרס לשלום וחדשנות)
פרס התייחס בנאומו האחרון גם למקומן של הנשים בחברה. "עדיין קיימות חברות אשר מפלות נשים לרעה. אם אתה מפלה נשים, אינך יכול להציל את בני עמך. אין סיכוי ש-50% מתוך האומה יכולים להציל את כל ה-100%. אין סיכוי שבחברה שבה נשים אינן מקבלות חינוך ראוי, הילדים יהיו בעלי ידע, זוהי הנחת יסוד בסיסית", אמר. "דמוקרטיה מבוססת על הרעיון שלכל אדם עומדת הזכות להיות שווה, אבל גם הזכות השווה להיות שונה. האם אנחנו שווים? לכולנו יש שתי ידיים אך אין לנו את אותן טביעות האצבע. אנחנו כה אינדיבידואליסטים, וביחד עם זאת, כל כך דומים האחד לשני".
פרס חש ברע במהלך אותו יום, והובהל לבית החולים שיבא בתל השומר לסדרת בדיקות מקיפה, שבמהלכה אובחן דימום מסיבי בראשו. שבועיים לאחר מכן, ב-28 בספטמבר 2016, הלך לעולמו והוא בן 93.
5 צפייה בגלריה
"עודד את המשקיעים לשים את יהבם על דור העתיד שלנו". פרס, ב-2016
"עודד את המשקיעים לשים את יהבם על דור העתיד שלנו". פרס, ב-2016
"עודד את המשקיעים לשים את יהבם על דור העתיד שלנו". פרס, ב-2016
(צילום: AP)
בנו חמי, יו"ר מרכז פרס לשלום ולחדשנות, אמר כי "זכיתי להיות לצד אבי בשעות האחרונות לחייו. לא היה כל סימן שהוא למה שעמד להתרחש בהמשך היום. אבא היה חד כתער, צלול וזקוף, וכתמיד הפליג בחזונו אל העתיד. הוא דיבר על אהבתו למדינת ישראל ועל אמונתו באנשיה.
"את נאומו האחרון הקדיש לחיזוק הקשרים הבינלאומיים עם מדינת ישראל, לביסוס מעמדה כמדינת מדע וטכנולוגיה מובילה ופורצת דרך. הוא דיבר בשבחה של מדינת ישראל שכה אהב, על בניה ובנותיה, מקור גאוותו. פרס הדגיש בפני המשקיעים את הפוטנציאל העצום שגלום במדינה הקטנה שלנו, ועודד אותם לשים את יהבם על דור העתיד שלנו. לא יכולתי לבקש מתנה גדולה יותר מאשר להיות לצידו בשעות וברגעים האחרונים בטרם נפרד מעלינו לתמיד, ולנצור את מילותיו בליבי".
פורסם לראשונה: 06:00, 04.10.21