נשיא ארמניה ארמן סרקיזיאן שוחח אתמול (יום א') עם נשיא המדינה ראובן ריבלין והביע בפניו דאגה סביב אספקת הנשק הישראלי לאזרבייג'ן, שנמצאת בעימות צבאי מול ארמניה בחבל המריבה נגורנו קרבאך, כשבמקביל, שגריר ארמניה בישראל טען בריאיון לכלי תקשורת מקומי בארצו כי ישראל הבטיחה לעצור את משלוחי הנשק לאזרבייג'ן.
5 צפייה בגלריה
נגורנו קרבאך תקיפה ב עיר הבירה סטפנקרט מלחמה אזרבייג'ן ארמניה
נגורנו קרבאך תקיפה ב עיר הבירה סטפנקרט מלחמה אזרבייג'ן ארמניה
נזקי המלחמה בין אזרבייג'ן וארמניה
(צילום: EPA)
הנשיא הארמני כינה את המלחמה "טרגדיה גדולה" ועדכן את ריבלין על תפקידה של טורקיה בתמיכה שהיא מביעה באזרים. הוא מצידו לא הציג לנשיא ריבלין דרישה קונקרטית לעצור את מכירת הנשק לאזרבייג'ן, אולם רמז על כך בין השורות.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארמניה ארמן סרקיזיאן טקס פורום השואה יד ושם שואה ירושלים
נשיא ארמניה ארמן סרקיזיאן טקס פורום השואה יד ושם שואה ירושלים
נשיא ארמניה בפורום השואה בישראל, השנה. מחה בין השורות
(צילום: AFP)
ריבלין מצידו הביע צער על המלחמה בקווקז ועל מספר הקורבנות הגבוה, והוסיף כי למדינת ישראל מערכת יחסים ארוכת שנים עם אזרבייג'ן. הוא ציין עוד כי שיתוף הפעולה בין המדינות אינו מכוון נגד אף אחד מהצדדים.
הנשיא ריבלין אמר לנשיא הארמני כי הוא מקווה שירוואן תשלח שוב את השגריר לישראל, אחרי שבשבוע שעבר החזירה אותו להתייעצויות במחאה על המשך העברת הנשק לאזרבייג'ן בעיצומה של המלחמה, לפי פרסומים שונים.
ההחלטה של נשיא ארמניה ליזום שיחה עם הנשיא ריבלין נועדה למעשה להעביר לישראל מחאה בדרג הבכיר ביותר מצד אחד, אך מצד שני להבהיר שארמניה אינה מעוניינת בפגיעה ביחסים עם ישראל ומעוניינת להעביר מסר של המשך ההידברות.

"אספקת הנשק תופסק תוך יומיים-שלושה"

שגריר ארמניה בישראל ארמן סמבטיאן אמר היום בריאיון לאתר הארמני Factor.am כי ישראל עשויה להודיע בתוך יומיים עד שלושה על הפסקת אספקת הנשק לאזרבייג'ן. עוד טען סמבטיאן כי בכירים בממשלה ישראל העבירו לארמניה הבטחה ברוח זו.
"אני חושב שבסיטואציה הנוכחית, ישראל תעצור את אספקת הנשק לאזרבייג'ן. אנו משתפים פעולה עם משרד החוץ הישראלי. בתוך יומיים עד שלושה נראה שהם בדרך לעצור את אספקת הנשק. באופן רשמי קיבלתי הבטחה בעל פה. זה לא נושא קל. ניסינו להשפיע והשתמשנו בכל הערוצים כדי להשפיע".
5 צפייה בגלריה
ארמן סמבטיאן
ארמן סמבטיאן
ארמן סמבטיאן
(צילום: משרד החוץ של ארמניה)
עוד אמר השגריר הארמני שארצו העבירה מחאה לישראל על העברת הנשק לאזרבייג'ן. "אנו מנסים לעשות הכל לעצור את המשלוחים האלה. אנו מנסים להשפיע עליהם בדרכים שונות שהם לא יספקו נשק, לפחות במצב המלחמה הנוכחי", הוא ציין. "אנו מבינים שישראל מספקת להם נשק בעקבות חוזים שנחתמו ב-2015, אבל במקרה של מלחמה ביקשנו שלא תשלח אותו. המגעים איתם (עם ישראל – א"א) נמשכים".
ממשרד החוץ הישראלי נמסר: "לא נגיב על דברי השגריר הארמני. משרד החוץ לא מתייחס למדיניות הייצוא הביטחוני של ישראל".