נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שיפר הבוקר (יום ד') מאוד את סיכוייו לזכות בכהונה שנייה, כשלפי "פוקס ניוז" ניצח את יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן בארבע מדינות מפתח קריטיות: פלורידה, טקסס, אוהיו ואייווה. נוסף על 91 האלקטורים שאסף מהמדינות הללו הוא צועד בדרך לניצחון בצפון קרוליינה, והקרב על הבית הלבן נראה כעת צמוד יותר משחזו הסקרים. לפי שעה ביידן מוביל במאזן האלקטורים 210-237, אבל הישגיו של טראמפ הלילה משאירים את הנשיא המכהן חזק בתמונה.
המועמד הדמוקרטי, מנגד, השיג לפי "פוקס ניוז" ניצחון קריטי ביותר באריזונה, המחלקת 11 אלקטורים, ובכך מיתן מעט את הבשורות הרעות שקיבל בשעות האחרונות משאר המדינות המתנדנדות. גם במינסוטה הוא השיג ניצחון חשוב.
ynet ילווה את ספירת הקולות לאורך כל היום, גם בשידורים חיים מהאולפן ומהמוקדים השונים בארה"ב.
לעמוד המיוחד של ynet – ארה"ב בוחרת 2020
בטקסס (38 אלקטורים), מדינה שלא בחרה במועמד דמוקרטי מאז 1976 אבל הסקרים חזו בה הפעם קרב צמוד, מוביל טראמפ בפער של 5.7% אחרי ספירת 88% מהקולות, וכאמור "פוקס ניוז" כבר הכריזה על ניצחונו שם. באוהיו, שגם בה ניצחונו הוכרז כבר, הוא צועד לקראת סיום הספירה ביתרון של יותר מ-8%. בצפון קרוליינה (15) מוביל טראמפ ב-1.4% אחרי ספירת 95% מהקולות, וב"ניו יורק טיימס" מעריכים שבסבירות של 95% הוא ינצח גם במדינה זו.
אף שמצבו של טראמפ נראה כהולך ומשתפר ככל שנמשך הלילה, ביידן יכול כאמור לשאוב עידוד מהמתרחש באריזונה: אחרי ספירת 75% מהקולות שם הוא מוביל ב-8.6%, ו"פוקס ניוז" כאמור כבר הכריזו על ניצחונו. בהנחה שאריזונה אכן בכיסו של ביידן, מעמדו משתפר, משום שבמקרה כזה כל עוד ינצח במישיגן, וויסקונסין ומינסוטה, שבהן חזו לו הסקרים ניצחון בפער נאה למדי, יספיק לו ניצחון בנבאדה (6 אלקטורים) כדי להגיע ל-270 האלקטורים הדרושים לניצחון. סוכנות הידיעות AP כבר הכריזה כי ביידן ניצח גם במינסוטה, המחלקת 10 אלקטורים.
לפי הרשתות בארה"ב, אפשר כבר לקבוע שטראמפ ניצח באינדיאנה (11 אלקטורים), טנסי (11), מיזורי (10), דרום קרוליינה (9), אלבמה (9), קנטקי (8), לואיזיאנה (8), אוקלהומה (7), מיסיסיפי (6), קנזס (6), ארקנסו (6), יוטה (6), מערב וירג'יניה (5), נברסקה (4), איידהו (4), וויומינג (3), צפון דקוטה (3) ודרום דקוטה (3). ביידן ניצח כצפוי בקליפורניה (55), ניו יורק (29), אילינוי (20), ניו ג'רזי (14), וירג'יניה (13), וושינגטון (12), ורמונט (3), מסצ'וסטס (11), מרילנד (10), קולורדו (9), אורגון (7), קונטיקט (7), ניו מקסיקו (5), רוד איילנד (4), הוואי (4), ניו המפשייר (4), מיין (3), דלאוור (3) ומחוז קולומביה (3). מלבד המדינות האלה נסגרו קלפיות בשורה של מדינות נוספות, שמהן טרם התקבלה הכרעה.

בארה"ב, נזכיר, מי שנבחר לנשיא הוא המועמד שזוכה ביותר אלקטורים, ולא בהכרח זה שזוכה ברוב קולות הבוחרים: מבחינה פורמלית את הנשיא לא בוחר העם, אלא "חבר האלקטורים", גוף מיוחד שמתכנס כדי להצביע על זהות הנשיא אחרי הבחירות. לכל אחת מ-50 מדינות ארה"ב (וכן לוושינגטון הבירה) מוקצה מספר מסוים של אלקטורים, כלומר נציגים בגוף הזה, לפי גודל אוכלוסייתה (למשל לקליפורניה מרובת התושבים 55, ולאלסקה הדלילה רק 3). המועמד שזוכה ברוב הקולות באותה מדינה – גורף את כל האלקטורים שלה. מכיוון שבסך הכול יש 538 אלקטורים, מי שמשיג 270 (כלומר יותר ממחצית) – מנצח.
ג'ו ביידן הגיע ליום הבחירות אחרי חודשים ארוכים שבהם הוא נהנה מיתרון גדול על טראמפ בסקרים, ועל סמך הסקרים האלה נתנו לו אנליסטים סיכוי של כ-90% לנצח הלילה, אבל במחנה הדמוקרטי הביעו חשש גדול – ובזה הרפובליקני תקווה גדולה – שכמו ב-2016 יתברר שהסקרים והאנליסטים טעו, ובשטח יתגלה שכוחו של טראמפ גדול יותר והוא יזכה בניצחון. טראמפ עצמו הצהיר בימים האחרונים שוב ושוב שהסקרים מזויפים ושהוא בדרך לעוד 4 שנים בבית הלבן. "ננצח בגדול", מסרו מהקמפיין שלו אמש. טראמפ מעביר ליל הבחירות בבית הלבן, שם הוא עורך מסיבת בחירות שאליה הוזמנו 250 בני אדם.
7 צפייה בגלריה
מחכים לתוצאות. טראמפ וביידן
מחכים לתוצאות. טראמפ וביידן
מחכים לתוצאות. טראמפ וביידן
(צילום: shutterstock, AP)
7 צפייה בגלריה
ספירה קולות קלפיות בעיר רנטון מדינת וושינגטון ארה"ב
ספירה קולות קלפיות בעיר רנטון מדינת וושינגטון ארה"ב
מכינים קולות לספירה במדינת וושינגטון
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות קלפי סן פרנסיסקו קליפורניה
ארה"ב בחירות קלפי סן פרנסיסקו קליפורניה
בקלפי בסן פרנסיסקו, קליפורניה
(צילום: gettyimages)
נזכיר כי בצל מגפת הקורונה כוללת ההצבעה השנה קולות רבים של אמריקנים שהצביעו דרך הדואר, ומכיוון שבחלק ממדינות ארה"ב צפויה ספירת הקולות האלה להתעכב, גם ההכרזה על זהות המנצח בהן – וכתוצאה בכך במרוץ כולו – עשויה להתעכב יותר מהרגיל.
צילום וניהול טכני: עידן ארבל
ביידן החל את יום הבחירות במדינת האם שלו, דלאוור, שם עלה יחד עם רעייתו ג'יל ונכדותיו לקבר בנו המנוח בו, שמת מסרטן המוח לפני חמש שנים. "אני מרגיש טוב", אמר ביידן לכתבים בשדה התעופה בדלאוור, ומשם המשיך למדינת המפתח פנסילבניה למסע שכנועים אחרון. התחנה הראשונה של ביידן בפנסילבניה אתמול הייתה העיר סקרנטון שבה נולד וגר עד גיל 10. "טוב להיות בבית!", אמר כשנאם בפני קבוצה קטנה של כ-100 איש. בהמשך ביקר בבית ילדותו בעיר וכתב על קיר בבית את המשפט הבא: "מהבית הזה לבית הלבן בעזרת האל. ג'ו ביידן, 3.11.2020".
מעט לפני חצות (שעון ישראל) אמר ביידן לכתבים בפילדלפיה, לפני שובו הביתה לווילמינגטון שבדלאוור, שהוא אינו רוצה להתנבא באשר לתוצאות הלילה: "נחיה ונראה. אם יהיה על מה לדבר הלילה, אדבר, ואם לא – אחכה עד שהקולות ייספרו".
7 צפייה בגלריה
בחירות ג'ו ביידן עומד מחוץ למסעדה ביום הבחירות בפילדלפיה פנסילבניה ארה"ב 2020
בחירות ג'ו ביידן עומד מחוץ למסעדה ביום הבחירות בפילדלפיה פנסילבניה ארה"ב 2020
ביידן בפנסילבניה. ביקר בקבר הבן וחתם בבית ילדותו
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מבקר במטה הקמפיין שלו בארלינגטון, וירג'יניה,
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מבקר במטה הקמפיין שלו בארלינגטון, וירג'יניה,
טראמפ במטה הקמפיין שלו בווירג'יניה. הבטיח שהסקרים מזויפים
(צילום AFP)
7 צפייה בגלריה
קהל מחוץ לבית הלבן
קהל מחוץ לבית הלבן
מפגינים נגד טראמפ, הלילה בבית הלבן
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות הפגנה וושינגטון נגד דונלד טראמפ ליד הבית הלבן
ארה"ב בחירות הפגנה וושינגטון נגד דונלד טראמפ ליד הבית הלבן
בהפגנה מול מעון הנשיא, זמן קצר לפני תחילתה של ספירת הקולות
(צילום: רויטרס)
טראמפ נעל את הקמפיין שלו כבר בלילה שלפני כן, כשקיים עצרת בחירות אחרונה בגרנד רפידס במישיגן – אותו מקום שבו סיים את קמפיין הבחירות שלו ב-2016. אחרי העצרת פורסמו תמונות מבית קברות יהודי בגרנד רפידס שבו ריססו אלמונים על מצבות את שמו של טראמפ ואת ראשי התיבות MAGA – קיצור של סיסמת הבחירות של טראמפ Make America Great Again. אמש, במטה הקמפיין שלו בווירג'יניה, אמר טראמפ: "אני שומע שהולך לנו טוב מאוד בפלורידה ובאריזונה, ושהולך לנו יוצא מן הכלל בטקסס. אני חושב שיהיה לנו לילה נהדר, אבל זו פוליטיקה ואלה הבחירות, אז לעולם אי אפשר לדעת. לנצח זה קל. להפסיד זה אף פעם לא קל".
הבחירות, נזכיר, נערכו בצל חשש מהתנגשויות אלימות בין תומכי שני הצדדים ומהתערבות וחבלה של מדינות זרות, כמו רוסיה ואיראן, בהליך ההצבעה. אמש נמסר כי ה-FBI חוקר דיווחים על "שיחות הפחדה", שבהן התבקשו תושבים ברחבי ארה"ב להישאר בבתים ביום הבחירות. ב"וושינגטון פוסט" דווח שמומחים מעריכים כי בימים האחרונים קיבלו בוחרים יותר מ-10 מיליון שיחות מוקלטות. גם בלשכת התובע הכללי בניו יורק נמסר שנפתחה חקירה בנושא.
פורסם לראשונה: 23:35, 03.11.20