השיחות בבית הנשיא על המהפכה המשפטית תקועות, הפערים והחשדנות בין הצדדים עדיין גדולים - אולם באופוזיציה יש מי שעובדים על פשרה בבחירת הנציג לוועדה לבחירת שופטים. ל-ynet נודע כי גורמים ביש עתיד ערכו בימים האחרונים התייעצות לגבי פשרה אפשרית, שבמסגרתה תתקיים רוטציה בוועדה בין נציגי האופוזיציה.
לפי אותה פשרה, את הקדנציה בוועדה לבחירת שופטים תפתח ח"כ קארין אלהרר ממפלגתו של ראש האופוזיציה יאיר לפיד, בעוד שח"כ פנינה תמנו שטה מהמחנה הממלכתי תכהן בוועדה למינוי דיינים למשך שנה וחצי - ובתום התקופה השתיים יתחלפו. מדובר בהצעה שאמורה להתגלגל לפתחו של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, ולהוציא את שתי הנציגות של המפלגות המרכזיות באופוזיציה עם סוג של הישג.
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה יש עתיד
ישיבת סיעה יש עתיד
לפיד בישיבת סיעתו
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שר המשפטים לוין. לא ברור אם יכנס את הוועדה לבחירת שופטים
(צילום: רויטרס)
לפיד הכחיש אחר הצהריים (שני) את קיומה של פשרה כזו בפתח ישיבת סיעתו, ואמר כי יחתור שח"כ אלהרר תכהן בוועדה. "עשינו דיון פנימי וכך החלטנו", הוא אמר. על המהפכה המשפטית הוא הוסיף בישיבת הסיעה: "הממשלה צריכה להודיע שהיא יורדת מההפיכה המשטרית. זה ייתן ודאות למשק, ובכלכלה ודאות זה הדבר הכי חשוב. זה יחזיר השקעות זרות שברחו וזה יחזיר לחיים את ההייטק. זה מה שהמדינה הזו צריכה".
לפיד וגנץ נפגשו ביום רביעי האחרון ולאחר מכן פרסמו הודעה משותפת על כך שסיכמו להמשיך ולפעול ביחד ובתיאום בסוגיית הוועדה לבחירת שופטים. במקביל נפגש גנץ גם עם יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי, שמעוניין שח"כ אפרת רייטן ממפלגתה תכהן בוועדה. עד עתה אין הסכמה בין מפלגות האופוזיציה בסוגיה, כשכל אחת מהשלוש מציעה שמועמדת מטעמה תכהן שם.
4 צפייה בגלריה
 רוטציה? קארין אלהרר ופנינה תמנו שטה
 רוטציה? קארין אלהרר ופנינה תמנו שטה
רוטציה? קארין אלהרר ופנינה תמנו שטה
(צילום: יריב כץ, קובי קואנקס)
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי התייחסה לסוגיה בפתח ישיבת סיעתה ואמרה: "אני שמחה שלפיד הצטרף למאמץ כי זה מאוד חשוב שהאופוזיציה תעמוד מול הקואליציה. נפגשתי עם גנץ ואנחנו מתואמים לחלוטין. במפלגת העבודה יש דמוקרטיה ואנחנו עומדים מאחוריי אפרת רייטן שהוכיחה את עצמה בקנדציה קודמת שבה מפלגת העבודה הייתה היחידה שנלחמה על הוועדה למינוי שופטים. אני מאמינה שאפשר יהיה למצוא את המועמדת הטובה ביותר".
הפשרה האפשרית מגיעה בזמן שהאיומים למנות שני נציגים מטעם הקואליציה בוועדה, אם לא יושגו הסכמות בבית הנשיא בסוגיית המהפכה המשפטית, עדיין נמצאים על השולחן. ביום רביעי הקרוב יוגשו סופית שמות המועמדים לוועדה למזכירות הכנסת, אולם גם לאחר מכן ניתן יהיה למשוך את השמות ולקיים הצבעה רק על המועמדים המוסכמים.
4 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"עובדים בצורה מתואמת". מיכאלי
(צילום: עמית שאבי)
בתוך כך, לפחות בכל הנוגע לתמיכת הקואליציה עדיין מרחף סימן שאלה גדול. השיחות בבית הנשיא הגיעו למבוי סתום משום שמצד אחד האופוזיציה מבקשת לאפשר לוועדה להתכנס ללא כל התחייבות קודמת ועם נציג משלה בוועדה, ומנגד הקואליציה דורשת חקיקה מיידית של סעיפי ההסכמה. גורמים המעורים בפרטים אומרים שהתחייבות של הקואליציה לחדול מהחקיקה לא על סדר היום, ואין כוונה להתחייב על זה.
הבחירות החשאיות לנציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים יתקיימו ב-14 ביוני. עם זאת, גם אם ייבחרו נציג קואליציה ונציג אופוזיציה לוועדה וגם אם לא, שר המשפטים יריב לוין לא צפוי בכלל לכנס את הוועדה. הסיבה: בשיטה הנהוגה היום, שאותה הוא מנסה לשנות, נדרש רוב של שבעה מתוך תשעה נציגים כדי לבחור שופט לעליון - כאשר שלושה מתוך הנציגים בוועדה הם שופטים, ושניים נוספים הם נציגי לשכת עורכי הדין. כך, לוין יידרש להסכמה רחבה כדי למנות שופט עליון אחד וגם את נשיא העליון הבא, שעד כה נבחר בשיטת הסניוריטי.
גם באופוזיציה כאמור מתוחים לקראת הבחירות החשאיות, וביש עתיד אף הבהירו לנציגי הליכוד שלא יסכימו לקדם כל חקיקה בהסכמה עד לכינוסה של הוועדה לבחירת שופטים. ביש עתיד חוששים ממצב שבו לוין יממש את האיום שכבר נשמע במסדרונות הכנסת לאחרונה ונחשף ב-ynet, ולפיו הבחירות לוועדה לא רלוונטיות.
העמדה של יש עתיד מתנגשת עם זו של הליכוד, שמבקשת לחוקק או לפחות לפרסם פומבית את ההסכמות כתנאי לשיתוף פעולה קודם ומינוי נציג אופוזיציה בוועדה. בליכוד לא מוכנים לתמוך במועמד האופוזיציה לוועדה בלי הסכמות ולכן עמדת יש עתיד, שלפיה רוצים להמתין לכינוס הוועדה כדי לוודא שלא מתקיים תרגיל פוליטי מצד הליכוד, עשויה להקשות על ההסכמות. מדובר בעיקר בשני סעיפים שלגביהם כמעט אין מחלוקת: חוק המגדיר את סמכותם של היועצים המשפטיים ותיקון עילת הסבירות.
באופוזיציה חוששים גם ששיתוף פעולה עם הקואליציה בשני הסעיפים ירגיע את המחאה שנמשכת ברחבי הארץ כבר 22 שבועות, ובמקביל בליכוד ימשיכו כמתוכנן את חקיקת הסעיפים האחרים של המהפכה המשפטית ללא תיאום.