יום לאחר הפיגוע בתחנת הדלק שבו נרצחו ארבעה בני אדם, תושבי עלי סיפרו היום (רביעי) שהם מנסים לתמוך במשפחות ההרוגים והפצועים, ומתחו ביקורת על התנהלות הממשלה. סבתו של נחמן שמואל מורדוף (17), אחד הנרצחים, הגיעה הבוקר לזירת הפיגוע. במקביל, ראשי רשויות ביהודה ושומרון קיימו פגישה עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ועם בכירים בצמרת המשטרה, בהם מפקד מחוז ש"י ניצב עוזי לוי.
אריאל אלימלך, תושב עלי, אמר הבוקר לאולפן ynet כי זה "לקום מחלום שחור, אירוע שלא חווינו ב-15 השנים האחרונות". אלימלך סיפר מזירת הפיגוע כי "יש הרבה מעגלים סביב המשפחות, הן מאוד עטופות, אנחנו משתדלים כמה שיותר להיות כתף ומשענת".


אלימלך סיפר גם על הביקור בבית משפחתו של אלישע אנטמן (17) שנרצח אתמול בפיגוע. "הגענו למשפחה ורעות האמא חיבקה אותנו, אמרה לנו 'יהיה טוב, נקווה לטוב, נתפלל לטוב' ואתה יודע שכבר הכול אבוד והיא עם עוצמות נפש מדהימות". הוא ביקר גם בבית משפחתו של עופר פיירמן (64): "משפחה מדהימה, פשוטה, ההקרבה של עופר זה סיפור החיים של עם ישראל. אנחנו בטוחים שיהיה יותר טוב".
לדבריו, "אנחנו מצפים מהממשלה להמשיך לחזק את ההתיישבות, רק פה בעלי יש תוכניות לעוד 4,500 יחידות, 1,000 כבר מוכנות מחר בבוקר לאישור, אז בואו נאשר אותן, נצא להכרזה שעלי תהיה עיר, זו המשימה שלנו. אנחנו צריכים להמשיך לחזק את המקום".
אבישי לבבי, חבר של משפחת אנטמן, אמר כי "אנחנו מאתמול פה סביב המשפחה. עלי זה יישוב מאוד קהילתי. הוא סיפר שאלישע היה "דמות מאוד מוכרת בשכונה, בחור שקשה להתעלם ממנו, חיוך שובה לב. הוא עבד בחומוס למטה, סיים ממש עכשיו י"ב, היה עתיד ללכת לישיבת הסדר לפני גיוס. אבא סיפר שהוא מאוד רצה ללכת לעוקץ, הוא כבר עשה גיבוש אחד ועקב איזשהו עניין פעוט הוא לא סיים אותו ונתנו לו הזדמנות אחרת. העתיד שלו היה מונח לפניו. היו לו הרבה תוכניות. זה הבכור של המשפחה, משפחה מאוד מוכרת וותיקה פה. מה שנשאר זה לתמוך בהם".

3 צפייה בגלריה
סבתו של נחמן מורדוף בזירת הפיגוע בעלי
סבתו של נחמן מורדוף בזירת הפיגוע בעלי
סבתו של נחמן מורדוף בזירת הפיגוע ליד עלי
אלון ניקר, אחיו של אחד הפצועים מהפיגוע והמחנך של אלישע, סיפר ל-ynet radio כי על תלמידו שנרצח: "אלישע בחור חכם מאוד, בכל מפגש שהיה לי איתו תמיד התפלאתי מהיכולת שלו. מוכשר עם יכולות, תכנן להתפתח ולהתקדם ומאוד אהב להתנדב, היה נותן מעצמו. באמת קשה".
ניקר הוסיף כי "אחי יצא בזול מהאירוע הזה, הוא היה בש"ג בזמן משמרת אבטחה פה ביישוב, תוך כדי הוא זיהה ירי מאזור תחנת הדלק, מיד עלה לרכב, טס לשם בשיא המהירות, פרק, זיהה את המחבל, התחיל קרב יריות ממרחק שבעה מטרים ותוך כדי הוא חוטף פגיעה בכתף סמוך מאוד ללב. אחי פעל בצורה מעוררת השראה. הוא ידע לשים את טובת הכלל לפני טובתו".
אמית בן אליהו, תושבת עלי, סיפרה כי "אנחנו באופן קבוע נמצאים בכוננות, כל נסיעה פה בדרכים אני עם אקדח על הברכיים, דואגת לעשות מטווחים באופן תדיר. זו המציאות של חיינו. בזמן הפיגוע אחד הבנים שלי היה בכפר והיה שם בקשר עם ערבים, אחד מהם נתן לו מסבחה שכשיחזור עם הטרנטה הביתה לא ירו עליו. אנחנו לא חוששים כי זאת המציאות בכל המדינה, גם בתל אביב".
3 צפייה בגלריה
ראשי רשויות ביו"ש בפגישה עם השר בן גביר וצמרת המשטרה בהם ניצב עוזי לוי מפקד מחוז שי
ראשי רשויות ביו"ש בפגישה עם השר בן גביר וצמרת המשטרה בהם ניצב עוזי לוי מפקד מחוז שי
ראשי רשויות ביו"ש בפגישה בן גביר וצמרת המשטרה
3 צפייה בגלריה
אלישע אנטמן אחד ההרוגים מהפיגוע בעלי
אלישע אנטמן אחד ההרוגים מהפיגוע בעלי
עופר פיירמן, אלישע אנטמן, הראל מסעוד ונחמן שמואל מורדוף
היא תקפה את מדיניות הממשלה: "כל הפעולות הכירורגיות האלה, הכול הזיה. יש לי בן שסיים מסלול לוחמה בסיירת חרוב והוא אומר לי 'אמא, אנחנו נכנסים לשכם, אנחנו כמו ברווזים במטווח'. זה לא צבא שבא לנצח, זה צבא שבא להתרפס, לעשות פעולות כירורגיות והכול על חשבוננו ועל הגב שלנו".
קובי אלירז, גם הוא תושב עלי, סיפר על פיירמן שנרצח אתמול כשתדלק את רכבו בתחנת הדלק. "לי הוא זכור תמיד עם חיוך, אדם מאוד חיובי ונעים הליכות. מאוד מעציב המקרה הזה", אמר אלירז. "גם משפחת אנטמן וגם ההרוגים הנוספים, החיים האלו שנגדעו מאוד מעיבים ומאוד מעוררים אותנו למחשבה. יש גם כמה פצועים, בהם מוריאל ניקר שהסתער על המחבל. תושבי עלי, אצלנו זה ב-DNA. אנשים שהתחנכו פה בעלי מבינים שמסירות הנפש הזאת למען הכלל היא דבר מאוד טבעי ואם צריך אפילו מסתערים תוך סיכון חיים ממשי".


משה אזולאי, שכנו של פיירמן, אמר כי היום "התחושות קשות, מורכבות, אנחנו עסוקים בלחזק את המשפחות, לחבק את המשפחה של עופר". הוא סיפר כי "עופר היה דמות אייקונית בעלי, דמות שכל אחד מכיר, הוא בעצמו היה לוחם בצנחנים, עבד בעיריית ירושלים, רמת אכפתיות נדירה".
אזולאי אמר כי כשפורסמו שמות הנרצחים, "הייתי ליד הבית שלו, ירדתי לבית המשפחה, פגשתי את הבן שלו מתנאל, אני יודע כמה עופר היה גאה בבן שלו ובשירות הצבאי שהוא עשה, הוא כל הזמן היה מספר על הבן. חיבקתי את הבן שלו, הגיעו תושבים אחרים לחבק את ציונה אשתו, הבת שלו יפעת קיבלה את הבשורה בדרכים מהבן ותושב אחר הביא אותה. אנחנו קהילה חזקה, יש הרבה שכנים ואנשים טובים, נדע לעזור להם לעבור את התקופה הקשה".

"שמעתי ירי, פתחתי באש לעבר המחבל"

א' היה במסעדת חומוס אליהו בתחנת הדלק כשאירע הפיגוע. "לפתע שמעתי ירי, מרים את הראש ורואה שני מחבלים עומדים משני הצדדים של הרכב עם נשקים שלופים, מרססים לכל עבר. ברחתי מסביב למבנה וניסיתי לאגף את המחבלים ושלפתי את הנשק האישי שלי. באותו רגע הייתה לי דממה בראש", הוא תיאר.
הוא סיפר שירה לעבר אחד המחבלים יחד עם שני אזרחים נוספים: "אני עומד מאחורי רכב ומתחילים חילופי אש מול המחבל יחד עם שני אזרחים. המחבל עומד די חופשי ומחפש כוונות ומטרות ולאן להפנות את הנשק שלו כדי לירות ולרצוח. ואז אני פותח לעברו באש. הוא קולט אותי ומתחבא מאחורי אחד הרכבים, הוא מרים את הנשק מעל הרכב ונותן מטח אש לכיווני. יריתי בערך שמונה כדורים, נותן עוד שני כדורים ואז נמלט למחסה. באותו זמן אני לא רואה את המחבל השני. אני יורה פעמיים כדי שיוריד את הראש ואוכל להימלט ואז רץ לכיוון השני".
אביעד גדות, אחיו של אחד האזרחים שירו במחבל, סיפר ל-ynet radio כי אחיו נכנס לתחנת הדלק כדי לנפח אוויר בגלגלים בדרך לבר מצווה בדרום. ברכב היו ילדיו ואחייניתו. "אחי ראה רכב עם שניים-שלושה ערבים, הוא לא זיהה אז בדיוק כמה הם, סוקרים את התחנה, עומדים בצורה מחשידה", אמר גדות. "כל הילדים נשכבו באוטו, האחיינית הגדולה מסוככת עליהם ואחי מאגף מחבל אחד מאחור ויורה בו שבעה-שמונה כדורים בגב, תוך כדי שהמחבל כבר מתביית על אנשים שאחר כך יצרו איתנו קשר ואמרו שאחי ממש הציל אותם, כי הם ראו את המחבל מכוון לעברם".
על האחיינים שלו, סיפר גדות כי הם "מטופלים על ידי הגורמים הפסיכולוגיים של מועצה מקומית בנימין. הסיפור שלנו הוא אחד מני רבים שמתחבר לשרשרת מאוד ארוכה עם אותם דפוסים דומים של תושבי יהודה ושומרון. אנחנו יוצאים לעבודה בבוקר, אנשים, נשים וטף, ולא יודעים אם נחזור הביתה, נמצאים בתוך מלחמה, בתוך קרב. חובה לצאת לחומת מגן 2 שיעקור את קיני הטרור".
אחותו של הלל בן שלום עובדת בתחנת הדלק הסמוכה לעלי והייתה שם בזמן הפיגוע. "הייתי בירושלים וקיבלתי דיווחים שיש אירוע בעלי, הבנתי שתוך כדי שאחותי עבודת פה בדלק. התקשרתי לאבא שלי שיבדוק מה קורה איתה, עברה חצי שעה עד שהתבהרו הפרטים, היא שלחה לנו הודעה שהיא בסדר, זמן של הרבה מתח, מי נמצא שם, אנשים שאני מכיר או לא, מה מצבם", סיפר בן שלום. היום הוא ליווה את אחותו לזירת הפיגוע. "אחותי תוך כדי הפיגוע הייתה בתחנת הדלק, ראתה חלק ממנו. הגעתי והיא הייתה בסערת רגשות. לא דיברנו הרבה, בעיקר התחבקנו".