פארסת הסגר הלילי נמשכת, וכך גם הזיגזג בתהליך קבלת ההחלטות במשבר הקורונה: הממשלה תתכנס הבוקר (יום ה') ב-08:30 לישיבה מיוחדת שבה היא צפויה להכריז על סגר לילי מצומצם לימי חג החנוכה ביישובים יהודיים, ולאחר מכן בחגים הנוצריים ביישובים ערביים. שרי כחול לבן צפויים להתנגד לסגירת המסחר ושר האוצר ישראל כץ מתכוון לדרוש להזיז את שעת הסגירה ל-18:30 או 19:00. עם זאת, משרד הבריאות יאפשר כנראה למסעדות לבצע טייק אווי.
טיוטת ההגבלות שתובא לאישור גובשה אתמול בהתייעצויות בין משרד הבריאות למשרד ראש הממשלה, כדרך לעקוף את התנגדות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לסגר הלילי הרוחבי. היועמ"ש קבע כי אין אפשרות משפטית להטיל סגר לילי על כלל מדינת ישראל שכן משרד הבריאות לא היה מוכן להמליץ עליו.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יולי אדלשטיין
בנימין נתניהו יולי אדלשטיין
נתניהו ואדלשטיין
(צילום: צילום: יואב דודקביץ)
הגורמים המשפטיים סברו שסגר לילי מהווה פגיעה לא-מידתית בחירויות מבלי שיש הוכחה של גורמי הבריאות שצעד דרסטי כזה יהיה אפקטיבי, ולכן מצאו מעקף והחליטו לקבוע איסור על התקהלויות במרחב הפרטי והציבורי – ולסגור את המסחר. מדובר בצעד שייכנס לתוקף באופן מיידי כבר היום - נר ראשון של חנוכה.
4 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לטירה בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לטירה בעקבות הסגר הלילי
מחסום משטרתי. ארכיון
(צילום: טל שחר)
שרים בכירים אמרו אמש כי "יש היגיון עקום מאוד בהצעה הזאת. סגר לילה ליהודים – כשהתחלואה הכי גדולה היא אצל הערבים. שנתניהו יסביר את ההצעה המוזרה הזאת".
גורם בכיר במשרד הבריאות אמר בתגובה כי "החל מלפני שבוע אנחנו בעולם אחר, שכן רוב מגמות ההתפשטות הן בחברה הכללית - גם אם החברה הערבית שומרת על רמות תחלואה גבוהות. אנו רואים את מקדמי ההדבקה עולים דווקא בחברה הכללית וזה מרים דגל".
הבכיר הוסיף: "החלה כאן התפרצות משמעותית, ולכן המלצנו על הריסון המהודק. בשל העובדה שהממשלה דחתה את הצעתנו לריסון מהודק, אנו מביאים את ההצעה הזו - שמוגבלת לחנוכה וחג המולד. ההצעה שלנו מטפלת בהתקהלויות ובחשש לתנועה בין בתי אב בשל הדלקת הנרות ואירועי החנוכה בשעות הערב".
לדברי בכיר משרד הבריאות, "הרגשנו שיש כלי טוב יותר מאשר הגבלות תנועה נסיעה, בדמות אי-התארחות בבתים של אחרים וסגירת המסחר בשעות מוקדמות. זה מאפשר לאנשים לחזור הביתה ולהיות בשמונת הימים הקרובים רק במסגרת המשפחה הגרעינית ולצמצם את האפקט של חג החנוכה".
עם זאת, הוא הדגיש כי אין איסור על יציאה מהבית: "הדבר הזה יותר ממוקד ומטפל בבעיית ההתקהלות. הבעיה לא בתנועתיות בחג, אלא בהתכנסויות. המטרה היא לעשות אותו דבר עבור יישובים עם רוב נוצרי בימי החגים הנוצריים".
4 צפייה בגלריה
מחסומים בבני ברק
מחסומים בבני ברק
הממשלה צפויה לאשר את ההגבלות לחנוכה. ארכיון

בין ריסון מהודק לסגר מלא: הממשלה תדון במדדי התחלואה

הממשלה תדון גם בקביעת מדדי תחלואה שמהם תעבור ישראל לריסון מהודק ולסגר מלא אם תהיה עלייה בתחלואה. על-פי הצעת משרד הבריאות, יש לעבור לריסון מהודק מ-2,000 חולים מאומתים ביום ומקדם הדבקה (R) של 1.30. המטה לביטחון לאומי (מל"ל) מציע מעבר לריסון מהודק ב-3,500 חולים ביום ומקדם הדבקה של 1.35.
לפי הערכת מומחים, אם מגמת התחלואה תימשך כפי שהיא - ישראל תגיע לריסון מהודק תוך 3 עד 6 ימים. אם לאחר מכן לא יירד מקדם ההדבקה מתחת ל-1 - לא יהיה מנוס, לדבריהם, מלהגיע לסגר מלא.
אתמול דווח כי בניסיון למנוע אירועי הדלקת הנרות משותפים למשקי בית שונים ומפגשים המוניים, משרד הבריאות ממליץ לממשלה לאסור על מעבר בין בתים בשעות אחר הצהריים והערב. כמו כן, יום אחרי פתיחת הקניונים, במשרד הבריאות מציעים להשבית את המסחר בחנוכה אחרי 17:30. גורמים ממשלתיים טענו כי "ההצעה היא להחיל סגר לילי - בלי לקרוא לזה סגר לילי".
במקביל, יביא משרד הבריאות לאישור הממשלה הצעה להחמיר את הבידוד לשבים ממדינות אדומות: על-פי ההצעה, מי שישוב לארץ מטורקיה, בולגריה, אוקראינה וייתכן שגם בלארוס - יהיה מחוייב להיכנס לבידוד במלוניות למשך 12 ימים – אלא אם יסכים לבדיקת קורונה בנתב"ג, יתחייב לבדיקה נוספת כעבור 10 ימים וימסור את פרטיו לצוות כנפי חיל (משרד הביטחון ופיקוד העורף) – שיוודא את שמירת הבידוד. זה המתווה שגובש במשרדי הביטחון והבריאות. במשרד הבריאות מעריכים כי כל השבים יסכימו לבדיקה כך שספק אם באמת יצטרכו לכפות בידוד במלוניות. חובת הבידוד במלוניות לא תחול על מי שחזר בטיסת המשך (קונקשן) מטורקיה.
כמו כן, ראש הממשלה נתניהו אמר אמש שההגבלות נדרשות "כי אנחנו הולכים לקבל תחלואה נוספת בגלל החגים ולכן מצאנו לנכון לקחת את שתי ההתקהלויות הצפויות בחגים – חנוכה וחג המולד - ולהגביל כדי להציל חיים".
בנוסף, אחרי ששלשום ירדה מהפרק האפשרות לסגר לילי בשל הקשיים המשפטיים, במשרד החליטו לבחון סגרים ליליים מקומיים ביישובים יהודיים בימי החנוכה, ולאחר מכן סגרים ליליים ביישובים ערביים נוצריים בחג המולד.
לטענת גורמים ממשלתיים, "הייעוץ המשפטי סירב לאשר סגר לילי מאחר שמשרד הבריאות לא היה מוכן להמליץ עליו, כי מדובר בפגיעה לא מידתית בחירויות מבלי שיש הוכחה שצעד דרסטי כזה אפקטיבי. לכן הלכו כאן על מעין פשרה - אומרים שאסור לבקר אדם אחר בערב, ובמקביל סוגרים את המסחר ביישובים יהודיים. ככה אין לאנשים סיבה לצאת מהבית, כי אין לאן ללכת. ככה התנועה לא מוגבלת אבל המסחר כן נסגר, וזה יכול להיכנס לתוקף מיד".
פורסם לראשונה: 22:29, 09.12.20