ראש האופוזיציה יאיר לפיד הציג הבוקר (שלישי) "תקציב חלופי" לשנת 2024-2023. ההצעה של לפיד מתבססת על התקציב שהיה בשלבי עבודה סופיים לפני סיום כהונת ממשלת בנט-לפיד. "כשנחזור לממשלה נבטל את קרן הארנונה", אמר לפיד בהצגת התוכנית.
התקציב החלופי מציע להשתמש ב-14 מיליארד שקל מכספים פוליטיים מגזריים להורדת יוקר המחייה והגברת הצמיחה. לפיד מציע להשתמש ב-8 מיליארד שקל כדי להוריד את המע"מ ב-2% בשנה הקרובה, או לחלופין להוריד את המע"מ ב-1% לשנתיים הקרובות. ביתר 6 מיליארד השקלים מציע לפיד להרחיב את תעשיות החדשנות בישראל ואת "ההזדמנויות של כל ילד וכל צעיר בישראל להיות חלק מהתעשיות האלה (מבוססת תוכנית מיליון איש להייטק)".
2 צפייה בגלריה
הצהרת יאיר לפיד בנושא תקציב המדינה
הצהרת יאיר לפיד בנושא תקציב המדינה
"מאות מיליונים למיזמים משיחיים של אבי מעוז ואורית סטרוק". לפיד
(צילום: יריב כץ)
עוד מציע לפיד להקצות 550 מיליון שקלים לחוק רווחה לאנשים עם מוגבלויות, העלאת קצבת זקנה דיפרנציאלית - 3.7 מיליארד שקל לשנה, העלאת התקצוב למאבק באלימות נגד נשים - 50 מיליון שקל בשנה והקמת רשת ביטחון לעצמאים בעלות של 600 מיליון שקל בשנה.
כמו כן, הוא מציע להגדיל את ההשקעה בשיטור העירוני, העלאת המשכורות באופן משמעותי והדרגתי במנותק מהסכמי חוק גיוס והסטת 1.5 מיליארד שקל מתקציב החינוך לטובת הסכם שכר חדש ובניית כיתות.
בהצגת התוכנית אמר לפיד כי "העברתי לידי הממשלה הנוכחית משק במצב אופטימלי. צמיחה גבוהה, שקל חזק, עודף תקציבי גבוה במיוחד. אחרי ארבעה חודשים של התנהלות כושלת וחסרת אחריות, יש לנו היום משק בהאטה חמורה, אבטלה עולה, אינפלציה, משבר בהיי טק, המנוע של המשק, שקל חלש וגירעון תקציבי גדול".
2 צפייה בגלריה
הצהרת יאיר לפיד בנושא תקציב המדינה
הצהרת יאיר לפיד בנושא תקציב המדינה
לפיד מציג "תקציב חלופי"
(צילום: מוטי קמחי)
לדבריו, "ההתנהלות הכושלת הזו ממשיכה לתוך התקציב שהציגה הממשלה. מה שיש אצלם זה תקציב מחורר, עם אפס חזון, עם 14 מיליארד שקל כספים קואליציוניים. מאות מיליונים למיזמים משיחיים של אבי מעוז ואורית סטרוק, 3.7 מיליארד שנועדו לעודד תלמידי ישיבות לא לצאת לעבודה ולא ללמוד מקצוע.
"אנחנו המדינה היחידה בעולם שמוציאה מיליארדים כדי לשכנע אנשים לא לעבוד ולא לפרנס את הילדים שלהם", אמר לפיד. "אני עובד מול תקציבי מדינה כבר הרבה שנים. כשר אוצר, כראש אופוזיציה, כראש ממשלה חליפי וכראש ממשלה. מה שהביאה הממשלה זה תקציב שאין בו שום בשורה לאזרחים, רק בשורה לפוליטיקאים שמפנקים אחד את השני בכסף של מעמד הביניים הישראלי".
לפיד הוסיף כי "תקציב מדינה שמטרתו להביא צמיחה למשק צריך לכלול הכשרות להייטק, עידוד לפריפריה, לימודי ליבה בחינוך החרדי כדי שיהיה להם ארגז כלים לשוק העבודה, הסכמי סחר בינלאומיים שפותחים שווקי ייצוא כמו הסכם הסחר שעשינו עם האמירויות ומיזם I2U2 שעשיתי עם הודו, ארה"ב והאמירויות. כל זה אין בתקציב. לימודי ליבה ועידוד תעסוקה בחינוך החרדי אין, גם בחברה הערבית אין, עידוד לפריפריה כמובן שאין. כבר חמישה חודשים מתנהלת מריבה בין שר הכלכלה ניר ברקת לשר העבודה יואב בן צור מי יהיה אחראי על ההכשרות לעבודה, ואין מי שיחתוך ויחליט. ככה לא מנהלים כלכלה, וככה לא בונים תקציב".