"ישנם ניסיונות של כמה אנשים ליצור מחלוקת ושסע בעם הירדני ולהטיל דופי בתפקיד שהממשלה ממלאת בסוגיה הפלסטינית", הצהיר לאחרונה חבר הפרלמנט הירדני מג'חם אל-צקור. "אותם גורמים מבקשים להתגרות באנשי כוחות הביטחון ולהתעמת איתם... אלו דברים שאינם מקובלים ואנו דוחים אותם מכל וכל".
הדברים נאמרו על רקע ההפגנות מול שגרירות ישראל בעמאן. המפגינים, שמשמיעים קריאות בגנות ישראל והסכם השלום, תוך האשמת ישראל בביצוע פשעי מלחמה נגד העם הפלסטיני, החלו להשמיע לאחרונה ביקורת גם כלפי המשטר, על שיתוף הפעולה שלו - הצבאי והאזרחי - עם מדינת ישראל. מכיוון שהמשטר הירדני אינו יכול, או אינו רוצה, להפעיל יד קשה בדיכוי ההפגנות, כדי לא להסלים את המצב, הוא החל לנקוט בטקטיקה חדשה: להשחיר את פני המפגינים ולהציגם כמשרתים אינטרסים זרים. הוא מאשים אותם בפילוג, בחתרנות ובפגיעה בביטחון המדינה. במקביל, המשטר מגייס אישי ציבור ומנהיגים מקומיים כדי לדבר ולכתוב על התרומה של ירדן, יותר מכל מדינה אחרת, לעניין הפלסטיני. יו"ר הסנאט, פייסל אל-פאיז, למשל, הזכיר לשומעיו בערוץ אל-משהד כי "ירדן מאז הקמתה תמכה בעם הפלסטיני" וכך היא תמשיך לעשות. רוצה לומר: אין צורך בהפגנות, שלא מוסיפות ולא תורמות דבר לקדם את העניין הפלסטיני, שכן המשטר פועל למענו כל העת.
למרות זאת, למשטר הירדני יש סיבה לדאגה. חרף המאמצים של המשטר, ההפגנות לא רק שלא דועכות - הן מתפשטות למקומות נוספים, מחוץ לעמאן, ומספר המשתתפים בהן עולה. הדבר מצביע על היכולת הגבוהה של התנועות האיסלאמיות בירדן, שהן אלו שמארגנות את ההפגנות, לשמר מספר רב של מפגינים לאורך תקופה ארוכה ולהוציא אותם לרחובות בכל עת. הסיבה לכך היא לא רק ההזדהות של הרחוב הירדני עם הסוגיה הפלסטינית והתמיכה שלו בחמאס, אלא עליית האיסלאם הפוליטי במזרח התיכון בכלל ובירדן בפרט. סקר בינלאומי שנערך לפי כשנה הראה שירדן היא ככל הנראה המדינה הדתית ביותר במזרח-התיכון: למעלה מ-60% מתושבי המדינה הצהירו שהם קוראים או שומעים טקסטים דתיים מדי יום.
1 צפייה בגלריה
ליד שגרירות ישראל בעמאן, ירדן
ליד שגרירות ישראל בעמאן, ירדן
הפגנה פרו-פלסטינית בעמאן
(צילום: Khalil MAZRAAWI / AFP)
יתר על כן, בירדן יש תמיכה באיסלאם הפוליטי, יותר מכל מדינה ערבית אחרת, ולכן מובן מדוע חמאס, כמו יתר התנועות האיסלאמיות, זוכה לפופולריות גדולה במדינה. בעבר, התמיכה בתנועות האיסלאמיות בירדן תורגמה לתמיכה בארגוני הטרור אל-קאעידה ודאע"ש, שזכו ללגיטימציה ברחוב הירדני ואלפים הצטרפו אליהן ולקחו חלק בפעולות הטרור שביצעו. כך, מבחינת המשטר הירדני יש קשר הדוק בין התמיכה באיסלאם הפוליטי לבין החשש מהתגברות הטרור האיסלאמי בירדן, שעלול לערער את יציבות המשטר. זה כעת עיקר דאגתו.
כעת, כשהיא מנצלת את הסנטימנט הציבורי כלפי חמאס והפלסטינים בכלל, איראן מנסה לקדם את האינטרסים שלה, תוך תמיכה בתנועות האיסלאמיות בירדן, וזאת כדי להחליש את המשטר
נוסף על כך, בעשור האחרון גברה מאוד פעילות איראן ושלוחותיה בירדן ולאורך גבולותיה, בעיקר מסוריה ומעיראק. גורמים ירדנים הצביעו בעבר באופן מפורש על המעורבות של איראן בתמיכה ובעידוד הפגנות נגד השלטון. כעת, כשהיא מנצלת את הסנטימנט הציבורי כלפי חמאס והפלסטינים בכלל, איראן מנסה לקדם את האינטרסים שלה, תוך תמיכה בתנועות האיסלאמיות בירדן, וזאת כדי להחליש את המשטר. זה מסביר מדוע התייצבו בימים האחרונים לצד המשטר הירדני ערב הסעודית, הרשות הפלסטינית ומדינות נוספות, מתוך חשש למעורבות איראנית שעלולה לסכן גם אותן.
אף שירדן נחשבת כיום מדינה יציבה ובטוחה, באופן יחסי למדינות המזרח-התיכון האחרות, נראה שההפגנות המתקיימות בה תקופה ארוכה כל כך עלולות להחליש אותה. במקרה כזה, אין ספק, כפי שהוכח בעבר, שבעלות בריתה של ירדן - כולל ישראל - מוכנות ודרוכות כבר כעת לפעול להגנתה, אם וכאשר יידרשו.
פרופ' רונן יצחק הוא ראש החטיבה ללימודי המזרח התיכון במכללה האקדמית גליל מערבי, ומומחה לירדן
פורסם לראשונה: 12:18, 10.04.24